Auto Review Byd Dolphin Surf I
Kleinste BYD is verrassend ruim
BYD komt met een compacte elektrische auto, de Dolphin Surf. Hij is er vanaf € 22.990 en biedt verrassend veel binnenruimte.
- Pluspunten
- Binnenruimte
- Prijs
- Uitrusting
- Minpunten
- Veercomfort kan verfijnder
Type auto en prijzen
BYD begint aardig voet aan de grond te krijgen in Nederland. Het breidt gestaag zijn modellengamma uit en je ziet deze Chinese auto’s ook daadwerkelijk af en toe in het verkeersbeeld. Er komt binnenkort een geheel nieuw model bij in het aanbod, de Dolphin Surf. Het is de kleinste auto die het merk in Nederland levert. De elektrisch aangedreven dreumes is er vanaf € 22.990 en voor dat geld krijg je best veel auto. De private-leaseprijzen zijn nog niet bekend, maar wil de auto in dat opzicht concurrerend zijn, dan zal dat vanaf zo'n 300 euro per maand moeten gaan bedragen.
Veel concurrentie
Was het niet Tesla dat al jaren belooft met een kleine, betaalbare elektrische auto te komen? Die is er nog steeds niet: de concurrentie is een stuk slagvaardiger. Zo komt de BYD Dolphin Surf opponenten tegen zoals de Dacia Spring, Hyundai Inster, Dongfeng Box, Leapmotor T03 en Fiat Grande Panda. Saillant detail: BYD is inmiddels Tesla voorbij als grootste producent van EV’s.
De Dolphin Surf onderscheidt zich van de anderen door verassend veel binnenruimte, vooral op de achterbank. Daar is de been- en hoofdruimte voor iemand van 1 meter 80 overdadig, voor een auto in deze klasse. En in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Leapmotor T03 is deze Dolphin Surf leuker om te zien. De verhoudingen zijn goed en het lijnenspel van de koets lekker strak. En - niet onbelangrijk - de wielkasten zijn goed gevuld. Daar kunnen de Hyundai Inster en de Dongfeng Box met hun iele wieltjes nog wat van leren.
Boost-versie is beste koop
De BYD Dolphin Surf komt er in drie versies. De instapversie heet Active en heeft een batterij van een bescheiden 30 kWh. Je komt er volgens BYD 220 km ver mee op één batterijlading. Opladen doe je in drieënhalf uur aan een publieke laadpaal. Snelladen gaat met 68 kW. In een half uurtje is de batterij dan van 10 procent leeg weer voor 80 procent vol.
De Dolphin Surf Boost is de volgende in de rij. Die beschikt over een batterij van 43,2 kWh en komt 322 kilometer ver. Dat lijkt er meer op! Laden aan een 11 kW-paal neemt vijf uur in beslag. Aan een snellader (85 kW) duurt dat 30 minuten. Zowel de Boost als de Active beschikken over een elektromotor met een maximumvermogen van 88 pk.
Heb je zo’n 26 mille te besteden dan kun je voor de topversie gaan, de Comfort. Die heeft dezelfde accu als de Boost, maar de elektromotor is bijna twee keer zo sterk: 156 pk. Je komt er volgens BYD 310 km ver mee op een lading stroom. Van de drie versies is de Dolphin Surf Boost volgens ons de beste koop. Voor 24.990 euro heb je een ruime actieradius en een redelijk rijke uitrusting. Probleem van de Comfort-versie (€ 26.690) is dat je voor dat geld ook de veel hippere Renault 5 kunt krijgen…
Verwarrende naamvoering
Zo helder als de specificaties zijn, zo verwarrend is de modelnaamvoering. Naast de BYD Dolphin Surf heb je immers ook de BYD Dolphin, maar de twee auto’s hebben helemaal niks met elkaar te maken. Iets dat ook geldt voor de BYD Seal en de BYD Seal U. In China heet de Dolphin Surf trouwens Seagull. Maar volgens marktonderzoekers wordt die naam (zeemeeuw) in Europa teveel negatief geassocieerd met vogelpoep en luid gekrijs.
Hoe rijdt de BYD Dolphin Surf?
De Dolphin Surf is keurig stil, ook op de snelweg. Er is bandengeruis hoorbaar maar dat is nooit overheersend. Het veercomfort zou nog wat verfijning kunnen gebruiken. Op grote hobbels zoals verkeersdrempels veert de auto aan de achterzijde erg diep in en deint zelfs een beetje na. Op korte oneffenheden is ie dan weer best stoterig.
Hoewel de besturing niet veel gevoel biedt, is hij wel mooi direct en precies. Je kunt bovendien verassend hard de hoek om met de Dolphin Surf zonder dat ie ook maar een krimp geeft. Oké, hij gaat een beetje op één oor hangen, maar hij volgt wel stoïcijns het ingegeven spoor zonder over zijn voorwielen te willen wegglijden.
De BYD Dolphin Surf van binnen
Met zijn lengte van 3,99 meter is de Dolphin Surf bijna een auto uit het grotere B-segment. Vandaar ook al die ruimte op de achterbank. De achterbak is met 307 liter inhoud ook groot voor een auto in deze klasse. De laadkabel kun je opbergen onder de vloer. Als je de achterbankleuning wegklapt onstaat geen vlakke laadvloer.
Zoals we van Chinese auto’s gewend zijn is de basisuitrusting niet kinderachtig. Je hebt altijd grootlichtassistentie, elektrische zijruiten, een achteruitrijcamera, Apple Carplay en Android Auto plus spraakbediening. De duurste versie heeft zelfs verwarmde stoelen, een 360 graden camera en draadloos opladen van je smartphone.
Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn aan boord van de Dolphin Surf? Nou, nee. Waar BYD claimt ‘vegan leder’ te hebben toegepast als stoelbekleding, hebben we het hier uiteraard gewoon over kunststof. En op de warme dag waarop wij testreden gaf dat een penentrante plastic-geur af. De zittingen van de stoelen zijn aan de korte kant en bieden onvoldoende steun aan je bovenbenen. Wel goed is dat op de plekken waar je de auto aanraakt zoals op de armsteunen, zachte(re) materialen zijn gebruikt.
De Dolphin Surf en het milieu
Hoewel de testrit een korte was reden we door de stad, over diverse N-wegen en over de snelweg. Op deze rit scoorden we een keurige 13,4 kWh per 100 km.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
