Auto Review Fiat 500 L I
Reusachtige twijfel
Fiat - 500L Living
Conclusie
Fiat scoort punten door een ruimtewagen te introduceren met de buitenmaten van een compacte middenklasser. Het is een bijzonder ding om te zien en hij is ook nog eens in verregaande mate te personaliseren. Wil je een wit dak en een rode koets? Geen probleem. Maar eenmaal achter het stuur slaat de twijfel toe. Die kleine stoeltjes kunnen écht niet en een fijne motor vraagt een forse investering. Je bent zomaar een kleine 4 mille extra kwijt ten opzichte van de scherpe vanafprijs. Dat geld zal niet iedereen er voor over hebben.Type auto en prijs
Er bestond al een Trekking-uitvoering van de 500L. Dat is een exemplaar dat er weliswaar uitziet als een terreinwagen, maar in feite nog dezelfde auto is. Bij de Living is dat een ander verhaal: hier gaat het om een compleet nieuwe carrosserievariant. In feite is het een 500XL: beide auto’s schelen precies 21 centimeter in lengte. Dat betekent extra bagageruimte óf meer inzittenden: optioneel is de Living namelijk uit te rusten met een derde zitrij. Broer en grote broer schelen € 3.000: de Living heeft een vanafprijs van € 21.395.Hoe rijdt de Fiat 500L Living
Of een ritje in de 500L Living je bevalt, hangt samen met de gekozen motorisering. Fiat levert de bescheiden reus met een 105 pk sterke variant van de tweecilinder benzinemotor die ook de Panda en de ‘kleine’ 500 aandrijft. Het motorgeluid van die krachtbron is veelbesproken; weliswaar is de Living geen gigantische auto, maar hij is te groot om nog serieus te worden genomen wanneer hij je voorbij ‘ratelt’. De motor presteert overigens prima. De 1.6-liter dieselversie biedt ook hele behoorlijke prestaties, maar is een stuk minder aanwezig. De Living wordt er op slag een volwassener auto van. Welke krachtbron je ook kiest, je ontkomt helaas niet aan de grootste domper op de Fiat: zijn te kleine stoeltjes. Wil je de auto even snel draaien, dan loop je de kans dat je jezelf uit je stoel slingert. De B-stijl is fors, maar ook de buitenspiegels zijn groot. Daardoor is de Living toch nog redelijk te overzien.De Fiat 500L Living van binnen
In de Living heb je alle ruimte. Je zit midden in de auto en moet bijna moeite doen om je arm op de raamlijst te leggen. Niet alleen voorin is het meubilair te klein, ook de achterpassagiers komen er bekaaid vanaf. Wie kiest voor de optionele derde zitrij van € 850, doet er goed aan zich te realiseren dat hier alleen de allerkleinsten een plekje vinden. De middelste plek op de achterbank houd je ook beter vrij: zou je daar een kinderzitje monteren, dan kan de kroost links en rechts niet meer met goed fatsoen zitten. Ergonomisch valt er even goed het een en ander op de Fiat aan te merken. Zo zit de bediening van de kachel zo laag, dat je je ogen van de weg moet halen om ‘m te bedienen. De meters van het dashboard zijn slecht afleesbaar wanneer je het stuur in de hoogste stand hebt staan. En aflegruimte in het interieur is niet alleen schaars, maar ook rommelig ingedeeld: een vakje hier, een klepje daar.De Fiat 500L Living en het milieu
We haalden een aantal motoren al even aan. In totaal is de Living leverbaar met 4 verschillende krachtbronnen; 2 benzine- en 2 dieselmotoren. De eenvoudigste levert 85 pk, de dikste 120. Met uitzondering van de 1.4-liter T-Jet en 1.6-liter MultiJet is voor alle motoren slechts 20 procent bijtelling verschuldigd. Een start/stop-systeem is standaard. Een bijzondere vermelding is er voor de CNG-versie van de Living: een auto die rijdt op zogenaamd groengas.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
