Auto Review Fiat 500 L I
De L van Large
Fiat - 500L
Conclusie
De nieuwe 500L is een ruime en praktische mpv met een heel eigen karakter. Die met de kleine 500 in elk geval één zeer belangrijke overeenkomst heeft: je kunt kiezen uit heel veel kleuren (van carrosserie en dak), opties, wielen en uitvoeringen. Volgens Fiat zijn er in totaal 333 verschillende combinaties mogelijk. En dan hebben we het nog niet eens over de lange lijst accessoires, waaronder een Lavazza espressomachine!Type auto en prijs
Exact vijf jaar na de zeer succesvolle 500 presenteert Fiat de 500L. Een beetje rare naam eigenlijk, want technisch is er geen enkele overeenkomst tussen beide modellen. En qua uiterlijk moet je ook heel erg je best doen om enige verwantschap tussen de 500 en de 500L te zien. Nou vooruit: de neuzen lijken wel wat op elkaar. Los daarvan is de 500L wél gewoon een leuke auto. Het is een compacte mpv, met veel binnenruimte, veel praktische mogelijkheden en een geinige vormgeving. Met een prijs die ergens rond € 18.500 zal liggen is het een concurrent van bijvoorbeeld de Citroën C3 Picasso of de Opel Meriva.Hoe rijdt de Fiat 500L
Met de nieuwe tweecilinder TwinAir turbomotor, die een vermogen van 105 pk levert, biedt de 500L aardige prestaties. En een bescheiden brandstofverbruik, vooral als je hem in de Eco-modus rijdt, waarbij het vermogen beperkt blijft tot 98 pk. De prestaties zijn dan wel wat minder, natuurlijk. Verder kun je ook kiezen voor een 1,4 liter benzinemotor of een 1,3 liter diesel. De rijeigenschappen zijn prima. De 500L is comfortabel geveerd, heeft een goede wegligging en stuurt makkelijk en precies. Je zit lekker hoog achter het stuur. Stoel en stuurwiel zijn prima instelbaar en het uitzicht rondom is door het grote glasoppervlak heel goed. Voor extra licht inparkeren heeft ook deze Fiat natuurlijk weer een City-stand.De Fiat 500L van binnen
De 4,14 meter lange 500L heeft lekker veel binnenruimte. Volgens Fiat passen vijf personen van twee meter lang er makkelijk in. Volgens ons klopt dat, al moet de middelste op de achterbank dan geen echte dikkerd zijn. Maar qua lengte kan het zeker. En ook de koffertjes van het vijftal kunnen mee, want de kofferruimte is 400 liter groot. En handig in te delen trouwens met een tussenvloer die op verschillende hoogtes kan worden ingesteld. De achterstoelen zijn snel en makkelijk om te klappen waardoor een knappe laadvloer ontstaat. En de rugleuning van de rechter voorstoel kan ook helemaal plat, zodat je een 2,4 meter lang Ikea bouwpakket gewoon mee kunt nemen. Het interieur van de 500L ziet er fris en vrolijk uit. Een groot deel van het dashboard is in carrosseriekleur uitgevoerd. Het instrumentarium is fraai en overzichtelijk. En in de middenconsole zit een groot aanraakscherm waar je alle media (telefoon, muziek etc.) mee kunt bedienen en waar je t.z.t. ook op kunt internetten en navigeren. .De Fiat 500L en het milieu
De 500L is uitgerust met Eco:drive Live. Dit systeem houdt je rijstijl in de gaten en geeft tips om zuiniger te rijden. De TwinAIr Turbo 105 heeft brandstoflabel A en een CO2 uitstoot van 112 gram/km. Hij valt in de 20% bijtellingsregeling. Ook de 1,3 liter diesel (brandstoflabel B) valt in de 20% regeling. De 1,4 liter benzinemotor heeft een C-label en met deze motor betaal je de volle 25% bijtelling.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
