logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes C-Klasse V (W206)

Pure verwennerij

Mercedes C 180 Luxury Line

Pluspunten
  • Rijcomfort
  • Brandstofverbruik
  • Bagageruimte
Minpunten
  • Lage zit
  • Hoge prijs
  • Hinderlijk aanwezige kunstmatige intelligentie

Je hoeft alleen maar naar het geluid van de richtingaanwijzer te luisteren om de kwaliteit van de nieuwe Mercedes C-Klasse te kunnen beoordelen. Achter het stuur vergeet je de wereld om je heen. Dat geldt hopelijk ook voor het verschuldigde prijskaartje.

Conclusie

Ondanks zijn onhebbelijkheden - de lage zit, het bemoeizuchtige infotainment, de karige standaarduitrusting - is deze Mercedes pure verwennerij. De C-Klasse is een auto waarin je het moeiteloos uren achtereen uithoudt. Dat vergt een behoorlijke investering, maar dan heb je ook wat!

Type auto en prijs

De C-Klasse stamt uit een lange traditie van sedans, waarbij Mercedes nauwlettend in de gaten houdt dat ze niet te ver afwijken van wat hun clientèle graag ziet: ook deze vijfde generatie is in de eerste plaats een aangename reisgezel. In vergelijking met zijn voorganger is de Benz wel flink duurder geworden: stond de vorige C-Klasse nog voor € 42.700 in de prijslijst, deze nieuweling moet minimaal 50.339 euro opbrengen. Onze testauto heeft dezelfde mild hybride aandrijflijn aan boord als dat instapmodel, maar kost vanwege zijn Luxury Line-uitrustingsniveau € 53.170. De Duitsers hebben best een grote mond wanneer het aankomt op hun milieuvriendelijke ambities. Vanaf 2022 moet er van elke nieuw model ook een elektrische versie beschikbaar zijn. Inmiddels kun je inderdaad ook voor een dergelijke uitvoering van de C-Klasse terecht. De vanafprijs van de sedan met stekker bedraagt € 56.062. Zoals te doen gebruikelijk, biedt ‘Das Haus’ hun luxe middenklasser ook aan als stationwagen. Voor deze Estate geldt een meerprijs van zo’n 2 mille, afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. De belangrijkste concurrenten zijn al jaren dezelfde: denk daarbij aan de Audi A4 (minimaal € 45.703), BMW 3 Serie (vanaf € 45.888) en Volvo S60 (minstens € 45.995). Het zijn zo langzamerhand de enige fabrikanten die in dit deel van de markt nog sedans maken. Saillant detail: van die alternatieven is de Audi de enige die niét als plug-in hybride kan worden besteld.

Hoe rijdt de C 180

Hoewel er inmiddels dus ook een versie met stekker van de C-Klasse beschikbaar is, reden wij nog een exemplaar met een traditionele verbrandingsmotor. De eenvoudigste motorisering zelfs: een 1.5-liter viercilinder benzinemotor mét turbo en een piekvermogen van 190 pk en 250 Nm koppel. De sedan heeft een negentraps automaat en weegt iets meer dan 1.500 kilogram. De Mercedes weet raad met een aanhanger van 1.800 stuks. De benzinekrachtbron krijgt hulp van een grotere startmotor, zodat je elektrisch van je plek komt bij het verkeerslicht. Dat gaat helaas niet ongemerkt: de sedan lijkt een beetje terughoudend, totdat de viercilinder benzinemotor zich in het gesprek mengt. Da’s overigens bij een reguliere rijstijl: heb je haast, dan is er van vertwijfeling geen sprake. Wanneer de Mercedes eenmaal rolt, ervaar je de jarenlange ervaring die het merk met dit soort modellen heeft: de C-Klasse is een ster in het uitsluiten van de buitenwereld. Of het nu gaat om de rolgeluiden van de banden of oneffenheden in het wegdek: je merkt er nagenoeg niets van. Alles gaat met zo’n gemak, dat je bijna zou vergeten hoe indrukwekkend dat eigenlijk is! Als enig kritiekpunt noteren we de lage zit: om soepel in en uit te stappen, kun je maar beter jong van lijf en leden zijn. Zo’n beetje ieder denkbaar rijhulpsysteem is leverbaar op de C-Klasse. Het merendeel van die reddende engelen moet echter van de optielijst komen. Alleen dode hoek bescherming, actieve rijstrookassistentie en reguliere cruise control behoren tot de standaarduitrusting. Als doekje voor het bloeden is iedere uitvoering voorzien van kunstmatige intelligentie, maar die functionaliteit hadden we maar wat graag geruild voor een extra hulpsysteem. De Mercedes heeft namelijk de gave om zich te melden op momenten dat je juist niet op bemoeienis zit te wachten. Wanneer je in gesprek bent met je passagier bijvoorbeeld, of een liedje meezingt met de radio.

De C 180 van binnen

Mercedes-Benz Nederland heeft onze testauto smaakvol aangekleed, maar onderweg ervaar je toch vooral wat er niét standaard op zit: keyless entry bijvoorbeeld, of stroompunten voor de passagiers achterin. De rugleuning van de voorstoel is weliswaar elektrisch verstelbaar, maar de stoel verplaatsen moet nog met de hand gebeuren. En zelfs daar moet je al voor bijbetalen! Tot slot is er nog de draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone: die zit op een onhandige plek, namelijk onder een klepje en haast buiten je bereik. Zo kom je in ieder geval niet in de verleiding om onderweg berichtjes te lezen. De C-Klasse is de eerste moderne Mercedes waarbij het dashboard niet als een breedbeeld televisie voor je neus prijkt, maar verdeeld is over een digitale klokkenwinkel en een apart aanraakscherm. Het oogt desalniettemin fraai en werkt plezierig. Minder enthousiast zijn we over de manier waarop je de rugleuning van de achterbank moet neerklappen. Je moet eerst een hendeltje omhalen in de kofferbak, om vervolgens vanuit de deuropening met de rugleuning aan de slag te gaan. Laat je de achterbank overeind, dan past er 455 liter bagage achterin. Niet verkeerd voor een sedan! Als passagier heb je te lijden onder het optionele panoramadak op de testuitvoering: de accessoire snoept kostbare hoofdruimte af. De geboden beenruimte is voor volwassenen dik voor elkaar, maar vanwege de uit de kluiten gewassen middentunnel zul je het bij twee passagiers moeten laten.

De C 180 en het milieu

Mercedes levert de C-Klasse met drie benzine- en evenzoveel dieselmotoren, plus de al eerder aangehaalde plug-in hybride motorvariant. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 170- tot 313 pk. De door ons gereden basismotorisering is op papier goed voor een verbruikscijfer van 1 op 15,1. In de praktijk wisten wij die score nog iets aan te scherpen tot 1 op 15,2.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.