logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes C-Klasse V (W206)

Kijk, zo moet het dus...

De Mercedes-Benz C 300e is een stekkerhybride. Met deze auto laat Mercedes zien hoe je een steengoeie plugin-hybrid bouwt. Zo heeft deze auto een actieradius op stroom van liefst 100 km. Dat blijkt in de praktijk echt top te werken. Laden wordt net iets minder urgent dan bij andere stekkerhybrides en tóch rijd je heel veel normale ritjes alleen op stroom! Kijk, zo moet het dus.

Pluspunten
  • Comfort
  • Aandrijflijn
  • Uitrusting AMG Line
  • Prestaties en verbruik
Minpunten
  • Laadruimte kofferbak
  • Geen plek voor laadkabel

Conclusie

Wat een fijne, comfortabele reisauto is de Mercedes-Benz C 300e . Zeker in de AMG Line Limited-versie kom je qua uitrusting niks tekort. Dat, en het verfijnde weg- en stuurgedrag rechtvaardigen de forse prijs van ruim 60 mille. Het brandstofverbruik van deze auto is zeer netjes, waarbij veel ook zal samenhangen met de discipline van zijn eigenaar om de auto op tijd aan de laadpaal te hangen. Doe je dat dan is een vebruik van 1 op 32 (!) haalbaar.

Type auto en prijs

Net als de gewone mild-hybride benzineversies van de C-Klasse is ook deze stekkerhybride eerst en vooral een uiterst aangename reisgezel. Onze testautois op de markt sinds april 2021 en kost € 60.781. De auto heeft een plugin-hybride aandrijflijn met een elektromotor en een benzinemotor, samen goed voor 313 pk. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens Mercedes-Benz 6,2 l/100km (1 op 16,1). In de praktijk blijkt dat dat nog veel zuiniger kan als je maar steeds de batterij oplaadt zodra dat kan.

De testauto is een C 300e AMG Line Limited en dat betekent dat je voor die fikse 60 mille ook flink wat auto krijgt. Deze versie kent een rijke standaarduitrusing. Onze testauto heeft als opties nog een glazen schuifdak, een prachtige blauwe metallic lak en nog wat kleinere zaken en kost € 65.151. De vanafprijs van de sedan met stekker bedraagt € 56.062. Ga je de auto private leasen, houd dan rekening met een maandbedrag van rond de650 euro.

Hoe rijdt de Mercedes-Benz C 300e?

Wanneer de Mercedes eenmaal rolt, ervaar je de jarenlange ervaring die het merk met dit soort modellen heeft: de C-Klasse is een ster in het uitsluiten van de buitenwereld. Of het nu gaat om de rolgeluiden van de banden of oneffenheden in het wegdek: je merkt er nagenoeg niets van. Ook het samenspel tussen de elektromotor en de benzinemotor voltrekt zich buiten jouw medeweten om. Het is nauwelijks voelbaar wanneer de ene krachtbron het stokje overdraagt aan het andere of wanneer zij gezamenlijk de kar trekken. Vooral wanneer de auto volledig elektrisch rijdt is het muisstil aan boord. De benzinemotor laat zich alleen een beetje horen tijdens optrekken.

Alles gaat met zo’n gemak, dat je bijna zou vergeten hoe indrukwekkend dat eigenlijk is! Als enig kritiekpunt noteren we de lage zit: om soepel in en uit te stappen, kun je maar beter jong van lijf en leden zijn. Zo’n beetje ieder denkbaar rijhulpsysteem is leverbaar op de C-Klasse. Onze AMG Line Limited-uitvoering heeft alle systemen die een mens maar kan wensen. Dankzij adaptieve cruisecontrol en een actieve rijstrookassistent kun je bijvoorbeeld beperkt autonoom rijden op de snelweg. De ingrepen van de diverse systemen zijn beschaafd en mild, zodat je je niet een hoedje schrikt als de auto je helpt. Dat was in het verleden bij Mercedes nog wel eens anders! Voorts is elke C-klasse, dus ook de C 300e, voorzien van kunstmatige intelligentie (MBUX). Dat systeem mag trouwens nog wat verder worden verfijnd, want soms bemoeit het zich plotseling met het gesprek dat je met je passagier voert omdat heteen steekwoord ‘hoort’.

Het onderstel van deze Mercedes-Benz is nadrukkelijk afgestemd op een comfortabel rit. Je zoeft echt over het asfalt, waarbij de auto als een blok op de weg ligt. Alleen bij stevig insturen begint de koets flink over te hellen en wordt de auto enigszins onderstuurd. Ga je over een verkeersdrempel dan hoor je al heel snel een onheilspellend geluid, alsof de auto de grond raakt. Gelukkig blijkt dat niet de voorbumper en ook niet de carterberscherming, maar twee kleine plastic luchtgeleiders aan de voorzijde van de wielkasten. Schade zal de auto dus niet oplopen maar elke keer krimpt wél je hart ineen als je het geluid hoort. Daar moet Mercedes nog even naar kijken.

De Mercedes-Benz C 300e van binnen

De C-Klasse is de eerste moderne Mercedes waarbij het dashboard niet als een breedbeeldtelevisie voor je neus prijkt, maar verdeeld is over een digitale klokkenwinkel en een apart, groot aanraakscherm. Het oogt fraai en werkt plezierig.

Minder enthousiast zijn we over de manier waarop je de rugleuning van de achterbank moet neerklappen. Je moet eerst een hendeltje omhalen in de kofferbak, om vervolgens vanuit de deuropening met de rugleuning aan de slag te gaan. Laat je de achterbank overeind, dan past er 360 liter in. Dat is beduidend minder dan de 455 liter die je in de niet-stekker-versies krijgt. Dat komt omdat in de bodem een batterijpakket ligt dan de nodige ruimte inneemt. Bovendien ontbreekt een mooie plek voor de laadkabel want er is geen dubbele bodem. De kabel slingert door de achterbak.

De geboden beenruimte is voor volwassenen dik voor elkaar, maar vanwege de uit de kluiten gewassen middentunnel zul je het bij twee passagiers moeten laten. Opvallend is dat de stoelverstelling aan de zijkant van de voorstoelen zit en niet meer onder de zijramen, waar Mercedes het jarenlang plaatste. Nu vind je op die plek alleen nog de stoelverwarming. Overigens moet de stoel nog steeds handmatig naar voren en naar achter schuiven. De rest is elektrisch. 'Alles elektrisch' kán wel; kwestie van extra euro'sop tafel leggen...

De Mercedes-Benz C 300e en het milieu

De efficiëntie van de hybride aandrijflijn van de Mercedes C 300e is indrukwekkend. De actieradius als je louter op stroom rijdt, bedraagt zo’n 100 kilometer (wij haalden zelfs een keer 111 km). Veel stekkerhyrides komen tot ongeveer 60 à 65 kilometer. Die extra pakweg 40 kilometer actieradius diedeze Benz biedt, zorgt ervoor dat je vrijwel elke rit die je maakt grotendeels elektrisch kan afleggen. En als je dan maar braaf de stekker in het stopcontact steektzodra je ergens bent gearriveerd, kun je het brandstofverbruik echt heel erg laag houden. Wij haalden een praktijkverbruik van 1 op 32,2. Daarbij maakten we flink wat ritten die (iets) korter waren dan 100 kilometer en een enkele die een stuk langer was. Mind you, deze auto weegt niettemin 1980 kilogram! Chapeau dus voor de ingenieurs van Mercedes-Benz!

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.