Auto Review Skoda Superb III
Superblatief
Skoda - Superb 2.0 TDI
Conclusie
De Skoda Superb is niet perfect, maar dat scheelt maar weinig. Hij is zo fraai, schoon en veilig dat jij je met recht kunt afvragen waarom je nog een duurdere middenklasser zou kopen. Voor dit geld vind je hoe dan ook geen ruimere auto.Type auto en prijs
De Superb is de meest luxueuze Skoda die je kunt kopen. Het merk voerde de typenaam al voor diens topmodel toen het IJzeren Gordijn nog stond. Die eerste Superb vind je tegenwoordig in het museum, maar onder toeziend oog van de Volkswagen-groep rijden van zijn moderne evenknie alweer twee generaties rond. Inmiddels zijn we toe aan nummer drie en dat is ons er eentje. Officieel is de Superb de Tsjechische tegenhanger van de Volkswagen Passat, maar dit nieuwe model doet luxer aan. Skoda heeft hem laten tekenen door dezelfde meneer die ook de Bugatti Veyron op papier zette en dat resulteert in onze optiek in een bijzonder appetijtelijke vormgeving. Daarnaast is hij leverbaar met verscheidene fiscaal aantrekkelijke motoren. In combinatie met zijn vriendelijke prijskaartje - prijzen beginnen bij € 27.790 - oogt de toekomst van de middenklasser dan ook bijzonder rooskleurig. Zeker wanneer je bedenkt dat er niet alleen een stationwagen in de pijplijn zit, maar ook een plug-in hybride variant.Hoe rijdt de Skoda Superb 2.0 TDI
Wanneer je bent bekomen van de majestueuze uitstraling van de nieuwe Superb, wacht je achter het stuur nog een verrassing: de Skoda is haast overdreven comfortabel. De 150 pk sterke, 2.0-liter diesel waarmee wij op pad konden, beschikt optioneel over een adaptief onderstel waarmee je zelfs in de meest sportieve stand nog prinsheerlijk toeren kunt. De Superb is nadrukkelijk gemaakt voor een ontspannen rijstijl; zet je hem in voor een potje stevig stuurwerk, dan speelt zijn gewicht op (de middenklasser weegt 1.275 kilogram; 8 kilo meer dan zijn broer de Volkswagen Passat) en gaat de koets 'hangen' in de bochten. Bovendien hadden we dan graag een iets lagere zitpositie gewild; ook al zet je de bestuurdersstoel op de laagste stand, voor een middenklasser zit je best hoog achter het stuur. De door ons gereden 2.0-liter TDI is aangenaam stil en er is meer dan genoeg vermogen voor handen. Wie wil, kan de krachtbron ook prima schakellui rijden. De zelfontbrander was in ons geval gekoppeld aan een fijne handgeschakelde zesbak, maar kan ook worden geleverd met een DSG-transmissie. Zónder dat dit ten kosten gaat van de gunstige bijtelling! Skoda heeft voor de veiligheidsuitrusting mogen putten uit het Volkswagen-magazijn. En dus waarschuwt de Superb niet alleen voor ander verkeer bij het achteruit uitsteken van een parkeerplaats, maar kan hij in de file zelfs volledig zelfstandig rijden. Dat huzarenstukje wordt mogelijk gemaakt door de adaptieve cruisecontrol en de rijstrookassistent aan elkaar te koppelen. Bij lage snelheden stuurt de Superb dan niet alleen zelf, hij geeft ook eigenhandig gas en remt waar nodig. Die indrukwekkende voorziening is wel voorbehouden aan de versies met een automaat. Bovendien moeten dit soort veiligheidssystemen altijd worden bijbesteld vanaf de optielijst; standaard beschikt de Skoda over vermoeidheidsherkenning en een zelfstandig remsysteem dat ingrijpt bij een dreigende aanrijding.De Skoda Superb 2.0 TDI van binnen
Er mag dan een hoop zijn veranderd aan de grote Skoda, een aantal kenmerkende zaken bleef bij het oude. De immense bagageruimte bijvoorbeeld (ditmaal minimaal 625- en maximaal 1.720 liter groot) en de talrijke slimmigheden in het interieur. De ruitenkrabber achter het tankklepje en de paraplu's in de voorportieren hebben gezelschap gekregen van een opbergmogelijkheid voor veiligheidshestjes in alle vier de portiervakken, plus een vernuftige bekerhouder waarmee je met één hand een flesje water kunt opendraaien. De 'dubbele' kofferklep is verdwenen; vroeger kon je de Superb niet alleen als hatchback, maar ook als sedan beladen. Onderzoek onder de eigen klantenkring wees uit dat daar maar weinig kopers op zaten te wachten. In plaats daarvan kun je de achterklep nu met een voetbeweging openen, zolang je maar wel kiest voor een duurdere uitvoering. De interieurafwerking is indrukwekkend; de gebruikte materialen voelen zacht en ogen fraai. Alleen aan de glimmende, goedkoop ogende snelheidsmeter kun je nog merken dat Skoda niet gewend is te opereren in het premium segment. Lange achterpassagiers zwemmen in hoofd- en beenruimte, maar qua zitcomfort komen zij er bekaaid van af. Nestel jij je voorin in grote, ruime stoelen, de zittingen van de achterbank zijn juist aan de korte kant. Bovendien maakt de fikse middentunnel - nodig voor de vierwielaangedreven topversie - het zo goed als onmogelijk om met meer dan twee volwassenen achterin te zitten. Toch pijnlijk voor zo'n grote auto.De Skoda Superb 2.0 TDI en het milieu
De Superb is leverbaar met 4 benzine- en 3 dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 120- tot 190 pk. De benzinemotoren zijn leverbaar met 125, 150, 180 en 280 pk. De Superb is standaard uitgerust met een start/stop-systeem en een schakelindicator.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
