logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Superb III

Gigantisch interessant

Skoda - Superb Combi 2.0 TDI 190 pk

De Skoda Superb Combi biedt de kolossale binnenruimte die je van een stationwagen verwacht. De verrassing schuilt in het prijskaartje dat daar voor wordt gevraagd.

Conclusie

De Skoda Superb Combi is een geweldenaar, of het nu gaat om de prestaties van zijn beresterke dieselmotor of de overmatige binnenruimte. Het prijskaartje is dan weer ongelofelijk bescheiden. Alleen het rijgedrag maakt dat je bij het winkelen in deze klasse niet automatisch met de Skoda thuiskomt: de stationwagen is haast overdreven comfortabel.

Type auto en prijs

De Skoda Superb staat te boek als de ruimste middenklasser die je kunt kopen. Kun je nagaan hoe gigantisch de stationwagenvariant moet zijn! De Superb Combi heeft bovendien een vriendelijker prijskaartje dan alternatieven als de Ford Mondeo, Mazda6 en Volkswagen Passat. Met een vanafprijs van € 30.190 scheelt dat tot wel tweeënhalfduizend euro in het voordeel van de Tsjech. De Superb is er ook als sedan, hoewel die benaming niet helemaal de lading dekt. De Skoda ziet er weliswaar uit als een vierdeurs auto, maar de achterruit gaat met de kofferklep mee omhoog zoals dat bij een hatchback gebruikelijk is. Instappen kan dan vanaf € 28.890. De duurste uitvoeringen op de prijslijst zijn uitgerust met vierwielaandrijving.

Hoe rijdt de Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk

Onze testauto had een 190 pk sterke, 2.0-liter zelfontbrander onder de kap. Dat is de dikste diesel die je in de prijslijst van de Superb Combi kunt aanvinken. De krachtbron is voorzien van maar liefst 2 (!) turbo’s en gaat vanzelfsprekend als de brandweer. Met een trekgewicht van 2.000 kilo mag er bovendien een aanhanger achter die in verhouding staat tot zulke prestaties. Wie wil, kan de Superb uitrusten met een adaptief onderstel. Daarmee heb je de mogelijkheid om het rijgedrag van de stationwagen grotendeels naar je hand te zetten. Wil je dat de middenklasser zwaar stuurt of licht, rap op het gaspedaal reageert of juist gestaag optrekt? Het kan allemaal met een druk op de knop. Stel je overigens niet teveel voor van zijn sportieve aspiraties, want de Superb is nadrukkelijk gemaakt voor een ontspannen rijstijl. De Tsjechen hebben gekozen voor een comfortabele onderstelafstemming. De vering en demping is wellicht zelfs te week, want ook in de sportstand gaat de grote gezinsauto nog 'hangen' in de bochten. Verder hadden we graag een iets lagere zitpositie gewild; ook al zet je de bestuurdersstoel op de laagste stand, voor een middenklasser zit je best hoog achter het stuur. Skoda heeft voor de veiligheidsuitrusting mogen putten uit het magazijn van moederbedrijf Volkswagen. En dus waarschuwt de Superb Combi niet alleen voor ander verkeer bij het achteruit uitsteken van een parkeerplaats, maar kan hij in de file zelfs volledig zelfstandig rijden. Die indrukwekkende voorziening is wel voorbehouden aan de versies met een automaat. Bovendien moeten dit soort veiligheidssystemen altijd worden bijbesteld vanaf de optielijst; standaard beschikt de Skoda over vermoeidheidsherkenning en een zelfstandig remsysteem dat ingrijpt bij een dreigende aanrijding. Het zicht rondom is in de Tsjech goed voor elkaar.

De Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk van binnen

Maar liefst 1.950 pakken melk passen er achterin de Superb Combi, wanneer je tenminste de achterbank neerklapt. Niet dat je met alle zitplaatsen in positie geen compleet zuivelschap kunt leegtrekken, want de minimale bergruimte bedraagt al 660 liter. Met zoveel kofferruimte doet een opstaande rand er nauwelijks toe, maar toch is het een gemiste kans dat de Skoda geen vlakke laadvloer biedt. Vooral omdat de stationwagen verder uitblinkt in handigheidjes, van een paraplu in de deur tot de ruitenkrabber achter het brandstofklepje. Op de achterbank is de beschikbare hoofd- en beenruimte overdadig. Ook het interieur ademt een gevoel van weelde. De afwerking is indrukwekkend; de gebruikte materialen voelen zacht en ogen fraai. Alleen aan de glimmende, goedkoop ogende snelheidsmeter kun je nog merken dat de Tsjechen niet gewend zijn te opereren in het hogere segment. Aan de ergonomie zie je af dat de Superb uit dezelfde stal komt als de Volkswagen Passat: alle bedieningsknoppen zitten waar je ze verwacht en het imposante infotainmentsysteem reageert al wanneer je vinger er boven zweeft. Wel moesten we zoeken naar de startknop. Die bevindt zich op de plek waar normaal gesproken het contactslot zit. Op zich geen rare plek, maar je verwacht zo’n knop wat meer in het zicht.

De Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk en het milieu

De Superb Combi is leverbaar met vier benzine- en drie dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 120- tot 280 pk. De 190 pk sterke zelfontbrander waarmee wij hebben gereden, is in de folder goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 23,8. Wij kwamen in de praktijk 16,7 kilometer ver op een liter diesel. Geen onaardige score, maar wel een behoorlijke afwijking met het fabriekscijfer. Een brandstofbesparend start/stop-systeem behoort tot de standaarduitrusting van de Skoda.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.