Auto Review Skoda Citigo I
Voor wie net ietsje verder kijkt
De Skoda Citigo staat als occasion in de schaduw van de enorm populaire Volkswagen Up! Dat is niet terecht, want het zijn feitelijk exact dezelfde auto’s, alleen de naam is anders. Slimme occasionkopers kiezen voor deze Skoda, want de prijzen zijn net iets lager.
- Pluspunten
- Slimme keuze
- Rijdt zeer comfortabel
- Tijdloos uiterlijk
- Slechts minimale storingen bekend
- Minpunten
- Net iets minder gewild dan soortgenoot
Wat vindt de Wegenwacht?
- De techniek van de Citigo is volledig identiek aan die van de Volkswagen up! en de Seat Mii. Daarom zijn ook de euveltjes die de Wegenwacht bij de Citigo kent dezelfde.
- Het komt voor dat de 1,0 liter driecilinder alleen nog stationair draait en niet meer reageert op het gaspedaal. Dat zit ‘m in een kapot (elektronisch bediend) gasklephuis. Dat moet wel worden vervangen, maar eerst kent de Wegenwacht een trucje om de auto in elk geval weer rijdend te krijgen… liefst direct naar de garage.
- De individuele PEN-bobines, eentje per cilinder, zijn een zwak puntje. Zo’n bobine kan er zo maar mee ophouden. De motor gaat dan op twee cilinders lopen, dat merk je direct. Niet mee doorrijden, want dan gaat ook de katalysator stuk en dat is een dure reparatie. De PEN-bobine zelf kost enkele tientjes, als de Wegenwacht er snel aan kan komen, is dit zo gefikst. Alleen de twee andere bobines kunnen ook de geest geven, dus dit kan vaker terugkomen.
- Als de Citigo wordt geparkeerd, let dan op of de ventilator blijft draaien. Dat gebeurt soms en die trekt dan de accu leeg. Even de Wegenwacht bellen, die voorkomt in elk geval die lege accu. Er moet dan wel z.s.m. een nieuwe module voor die ventilator in.
- Soms valt er een Citigo stil, als die gewend is veel korte ritjes te rijden en dan ineens het gaspedaal verder wordt ingetrapt voor een lange snelwegrit. Dat zit ‘m in een vervuilde nokkenassensor. Inderdaad, dat is voor de Wegenwacht een kwestie van schoonmaken, dan is er niets meer aan de hand.
- Het is goed dat er een bandenspanningscontrolesysteem op de Citigo zit. Als een te zachte band is bijgepompt, dan is het wel even een procedure om het systeem weer ‘op nul’ te krijgen. Het staat wel in het instructieboekje, maar bel gerust even naar de Wegenwacht, voor een zogenaamde ‘phone-fix’, met een autotechnicus aan de telefoon.
Over de Skoda Citigo
We draaien er niet omheen. De Skoda Citigo is gewoon een Volkswagen Up! met een paar afwijkende details. Hetzelfde geldt overigens voor de Seat Mii. Het is bijna zo dat aan het einde van de productielijn iemand staat met een doos logo’s: dit is een Skoda, dat is een Seat, enzovoorts.
De merknaam Skoda heeft wel een goede naam, maar het is een iets minder sterk merk dan Volkswagen. Nuchter beschouwd is dat onzin, wie minder waarde hecht aan die merknaam dan aan de eigen portemonnee, doet met een Citigo een net even slimmere koop, maar wel met alle goede eigenschappen die ook de Up! worden toegedicht.
De volledig elektrische Citigo E iV valt buiten het bestek van deze occasiontest.
Uitvoeringen en varianten
- Aanvankelijk was de Citigo er met drie of vijf deuren. In de herfst van 2016 zijn de driedeurs-versies stilletjes uit het programma verdwenen.
- Er zijn drie motoren beschikbaar in de Citigo. Alle drie zijn het 1,0 liter driecilinders.
- De normale benzineversies hebben 44 kW/60 pk of 55 kW/75 pk.
- Daarnaast is er een 50 kW/68 pk sterke variant op aardgas.
- De twee benzineversies zijn ook geleverd met een halfautomaat met vijf versnellingen.
- Tot twee keer toe heeft Skoda het leveringsprogramma van de Citigo ingekrompen. Dat was eerst tegelijk met het einde van de driedeurs, maar dat ging puur om uitvoeringsvarianten.
- Medio 2017 ging het rode potlood nog een keer door het programma en verdween de 75 pk-versie.
- Medio 2018 stopte ook de levering van de motor op aardgas.
- De normale uitvoeringen van de Citigo heten Easy, Active, Ambition en Elegance.
- De Easy is een pure basisversie en die is er ook als enige uitsluitend met drie deuren. De aanvullende benaming ‘Greentech’ is voor alle drie de motoren gebruikt en heeft geen concrete betekenis.
- Skoda bood tot de verkleining van het programma een constante stroom extra aantrekkelijke uitvoeringen van de Citigo. Dat zijn in de regel sterke aanbiedingen met meer uitrusting. Voorbeelden hiervan zijn de Active Pro, Tour, Sprint, Expedition, Drive en Monte Carlo.
De Skoda Citigo als occasion
De Citigo heeft in de beginjaren best lekker verkocht, al was er wel steeds die ‘schaduw’ van bestseller Volkswagen Up!. Als occasion wil ook ‘iedereen’ een Up!. Daardoor is de markt voor de Citigo niet zo overspannen. De vraag is iets minder en de prijzen zijn gemiddeld net even vriendelijker. Natuurlijk kun je een verhaal ophangen over restwaarde en zo, maar wat je niet uitgeeft, kun je ook niet afschrijven.
Vooral als je een Citigo koopt als tweede auto in het gezin –en dat zijn er veel!- dan is het verstandig om er lekker lang mee door te rijden. Dat kan best en ondanks die wat lagere restwaarde, smeer je de afschrijving zo over meer kilometers uit, waardoor je nog steeds voordelig uit bent.
Het valt juist bij de Citigo op dat er enorme verschillen bestaan in de kilometerstanden. De kilometerstand op zich zegt juist bij zo’n auto niet veel. Je bent waarschijnlijk beter af met een auto die 80.000 kilometer snelweg heeft gereden, dan met eentje die 40.000 kilometer stadsverkeer achter de wielen heeft. In alle gevallen is een gedegen controle van de onderhouds- en kilometer-historie aan te bevelen.
Het grote aanbod tijdelijke versies maakt het aanbod soms wel wat onoverzichtelijk, al zien we vaak dat die extra uitrusting wel aardig is, maar de meerprijs voor bijvoorbeeld airco wordt vaak overtrokken. Er staan Citigo’s genoeg te koop in het land, dus als je gaat zoeken, begin dan vooral in je eigen omgeving. Het heeft geen enkele zin zo’n auto aan de andere kant van het land te halen.
Het wordt pas lastig als je per se een driedeurs wilt. De verkoop daarvan is niet voor niks gestaakt. De aardgas-versie is voor de particuliere koper ook niet interessant. Versies met de halfautomaat zijn ook lastig te vinden. Een gebruikte Citigo is afhankelijk van de ouderdom best te vinden bij algemene occasionbedrijven, dealers van andere merken, maar natuurlijk ook bij Skoda-dealers. Gave, jonge exemplaren met een bekende historie worden aangeboden onder het (Volkswagen-) label ‘das Welt Auto’.
De proefrit
Net als zijn beide evenknieën rijdt de Citigo verbazend fijn, voor een auto van dit bescheiden formaat. Goede stoelen en vooral een heel aangenaam weggedrag en rijcomfort maken van de Citigo veel meer ‘allrounder’ dan ‘stadsauto’. Ook op de snelweg kun je er prima mee uit de voeten en dat geldt ook voor de 60 pk-versie.
Het verschil tussen die en de net iets sterkere 75 pk-variant is in de dagelijkse praktijk echt heel klein. Het is echt niet zo dat je ‘per se’ een 75 pk-Citigo zou moeten hebben. Desondanks mag je niet vergeten dat we hier met een heel compacte auto van doen hebben. hij is heerlijk wendbaar en gemakkelijk te parkeren, maar het ruimte-aanbod is echt beperkt. Achterin is voor volwassenen eigenlijk nauwelijks te zitten, maar de bagageruimte is met ruim 250 liter inhoud best ruim voor deze klasse.
Op één punt scoort de driedeurs Citigo net even beter dan de Up: door de andere zijruitlijn is het uitzicht schuin naar achteren in de Skoda beter. Het realistische brandstofverbruik hangt juist bij een zo zuinige auto enorm sterk af van de wijze van gebruik. Gemiddeld zo’n beetje 1 op 16 of 17 mag je wel verwachten, maar wie alleen snelweg rijdt en dan niet al te hard, komt zo maar in de buurt van 1 op 20.
Conclusie
Als je in de markt bent voor een compacte auto, dan is het zaak goed te kijken naar wat je krijgt voor je geld. Vind je de merknaam niet zo belangrijk en kijk je alleen naar de auto zélf, dan is de Skoda Citigo een aanrader. De Citigo rijdt uitstekend, tegen een lage kilometerkostprijs.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Skoda Citigo.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
