logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Byd Atto 3 I

Meteen volwassen

BYD komt met de splinternieuwe, elektrisch aangedreven Atto 3 voor het eerst op de Nederlandse markt. De auto blijkt meteen volwassen concurrentie voor veel andere EV's. Niet in de laatste plaats wegens zijn prijs en z´n actieradius.

Pluspunten
  • Prijs
  • Actieradius
  • Ruimte
Minpunten

Wat is BYD precies?

BYD bestaat sinds 1995 en is een groot Chinees concern dat wereldwijd opereert. Naar eigen zeggen zijn zij met 290.000 medewerkers zelfs de grootste producent van elektrische auto’s ter wereld. Kennelijk ook groter dus dan bijvoorbeeld Tesla. BYD bouwt zelf de batterijen voor hun auto’s, de zogeheten Blade Battery. Die batterij bestaat uit een groot aantal compacte platte cellen die samen een soort balk vormen die dus extra sterk is. Die cellen nemen weinig ruimte in en zijn volgens BYD extra veilig zijn omdat ze weinig warmte ontwikkelen en weinig warmte afgeven. BYD bouwt trouwens alle componenten van de auto in eigen huis; tot en met de speakers van de stereo aan toe. En dat betekent dat er geen lvertijden zijn, zoals bij veel andere aujtpomerken. Bestel je de Atto 3 nu, dan staat ie over drie weken bij je op de stoep. Atto betekent ´een triljoenste van een seconde´.

BYD biedt in Nederland ook nog de Han en de Tang aan. Die zijn beide vernoemd naar Chinese dynastieën. Ook dit zijn EV’s. De Tang is een grote, 73 mille kostende 7-zits SUV. De Han is een luxe, zeer snelle sedan. De Atto 3 uit deze test is een middenklasse cross over. Hij is er vanaf € 42.998 of zo'n 549 euro in de maand in het geval van private lease. Je krijgt dan een auto die volgens de fabriek 460 kilometer ver komt op een lading stroom en erg ruim in z’n uitrusting zit. Zo heb je altijd een warmtepomp, verwarmde stoelen, een 360 graden camera en een schuifkanteldak. Er zijn twee versies, de comfort en de design. Wij testen de Design en die heeft dan ook nog eens een extra groot infotainmentscherm, een elektrisch bedienbare achterklep en Vehicle to Load. De Design is er vanaf € 44.998.

De garantie op de BYD Atto luidt alsvolgt: de algemene garantie is 4 jaar of 120.000 km. Maar op de batterij krijg je 8 jaar en 200.000 km, op de aandrijflijn 8 jaar en 150.000 km en op de laadkabel een jaar. Er zijn momenteel twee vestigingen waar je de auto kunt bekijken en in onderhoud kan doen namelijk in Amsterdam en in Rotterdam. Verder zijn er nog drie vestigingen waar je de auto in onderhoud kunt doen. Die zijn in Eindhoven, Arnhem en Groningen. En zoals dat zo mooi heet is de Louwman groep – dat BYD in Nederland vertegenwoordigt en bekend is van onder meer Toyota – bezig met het ‘uitrollen’ van nog meer servicepunten.

Rijgedrag en veiligheid

Rijden met de elektrisch aangedreven Atto 3 is best een prettige, comfortabele ervaring. De auto absorbeert keurig oneffenheden in het wegdek en dankzij het lage zwaarte punt helt hij in bochten maar weinig over. Wel is de besturing erg gevoelloos. Er zijn twee standen voor de besturing maar zelfs in de sportstand voelt het allemaal doods en niet communicatief. Hij stuurt trouwens wel mooi precies. Met 204 pk en 310 Nm komt de auto prima van z’n plek. Alleen is van een one-pedal-bediening geen sprake. Je kunt dankzij een druk op de knop weliswaar iets sterker regenereren maar je hebt uiteindelijk ook altijd het rempedaal nodig. Verder hoorden we opvallend veel windgeruis rond de spiegels.

Op de BYD zit een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen. Van een 360 graden camera tot actieve rijstrookassistent met filefunctie, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto en een grootlichtassistent: het zit er allemaal op. Helaas is de Atto3 wel bemoeizuchtig. Zo krijg je bijvoorbeeld de mededeling ‘u overschrijdt maximum snelheid’ als je ook maar 1 kilometer te hard rijdt. En de knop om het uit te zetten konden we niet vinden. Hoewel de display van de adaptieve cruise control slecht afleesbaar is, werkt hij wel fijn. Vooral het feit dat hij een relatief korte afstand tot voorliggers toestaat is heel fijn zodat mensen niet steeds in het gat kruipen voor jouw auto. Dat maakt het systeem ook in druk spitsverkeer goed bruikbaar. Wel irritant is dat je de afstand wel steeds opnieuw instellen, zodra het even is uit geweest omdat je bijvoorbeeld hebt geremd.

Ruimte

440 Liter bagageruimte. Dat is wat je krijgt zolang je de achterbankleuning rechtop laat staan. Klap je die weg dan heb je een keurige 1.438 liter tot je beschikking. Overigens loop de laadvloer lichtjes op. De auto heeft een verstelbare laadbodem en een vak waar je de laadkabel kan opbergen. De ruimte achterin is in orde. Er is meer dan voldoende beenruimte en voor mensen tot 1 meter 85 is er ook voldoende hoofdruimte. De BYD heeft geen frunk – dus een kleine laadruimte voorin. Dat is expres zo gedaan want volgens BYD gebruikt niemand die frunk daadwerkelijk.

Verbruik

Uiteraard reden wij weer onze vaste verbruiksronde van ruim 200 kilometer. De weersomstandigheden luidden weinig wind, geen neerslag en een buitentemperatuur van 4 graden boven nul. De BYD Atto 3 kwam tot een keurige 18,9 kWh per 100 kilometer. Aan het begin hadden we – met de batterij helemaal afgetopt – een forse actieradius van 420 kilometer – waar de fabriek zelfs 460 belooft. Laden van 30 naar 80 procent duurt 29 minuten bij een snellader en hij laadt dan met max 88 kW. Aan een reguliere laadpaal laadt hij met 3 fasen 11 kW en dan gaat het van 20 naar 80 procent in 3,5 uur. De accu grootte bedraagt 60,5 kW.

Gebruiksgemak

Links bovenin het infotainmentsysteem staat de aanduiding PM. Dat gaat niet over de tijd maar geeft aan hoeveel fijnstof (PM: Particle Matters) er direct buiten de auto is en hoeveel er binnen de auto is. Je hebt er verder niks aan maar het is wel typerend voor dit automerk – dat in zijn missie bijvoorbeeld heeft staan om de temperatuur op aarde met 1 graad te verlagen. Ook leuk: de vormgeving van interieur geïnspireerd op muziek en op de sportschool. Zo lijkt de klep van het opbergvak in de middenconsole op die van een treadmill en lijkt het dashboard op een aangespannen spier. De deurvakken lijken op gitaartjes, de pook op die van een gashendel van een vliegtuig en ook de deurknoppen en uitstroomopeningen van de kachel zijn heel anders dan normaal.

Maar goed, ondanks dat alles er behoorlijk hip en cool uitziet is de ergonomie niet feilloos. Er zitten zeer veel functies in menu’s verstopt dus je bent constant aan het zoeken. Zo mnoet je voor de bediening van de stoelverwarming behoorlijk wat handelingen verrichten. Een druk op een ouderwetse knop was beter/veiliger geweest. Over druk op de knop gesproken: daarmee kun je het scherm van het infotainmentsysteem van landscape in portrait veranderen. Handig bij kaartlezen. En nog even over die stoelverwarming; als je die in de hoogste stand zet voel je je als een kippenbout op de barbecue. Het instrumentenpaneeltje achter het stuurwiel is ongelooflijk klein. Wel weer heel goed is dat je standaard binnenkort Apple Carplay en Android Auto hebt – dankzij een over the air update. Em dat je standaard draadloos je telefoon oplaadt.

Conclusie

De Chinese BYD Atto3 heeft zichzelf tijdens deze test aardig in de kijker gespeeld. Het is een nieuwkomer die we serieus moeten nemen. Er zijn geen levertijden, de prijs is scherp – hij is bijvoorbeeld goedkoper dan de zeer populaire Kia Niro EV – en hij heeft een forse actieradius. Ergonomisch is de auto op punten voor verbetering vatbaar. Dat geldt ook voor het gevoel in de besturing.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.