Auto Review Aiways U5 I
Complete, ruime Chinees
Aiways U5
- Pluspunten
- Gunstige vanafprijs
- Gigantische binnenruimte
- Lange garantietermijn
- Minpunten
- Ongepolijst rijgedrag
- Trage laadsnelheid
De Chinezen bestormen de Europese EV-markt met auto’s zoals deze Aiways U5. Zijn vanafprijs staat als een huis. Maar blijft de volledig elektrische crossover verder ook overeind?
Conclusie
Behalve zijn scherpe vanafprijs en een fatsoenlijke actieradius valt ook de immense binnenruimte van deze Chinese nieuwkomer positief op. Net als de zeer bescheiden onderhoudsinterval, in combinatie met een ruimhartige garantieperiode.Maar de rijbeleving van de Aiways U5 is weinig verfijnd en de laadtijd onnodig lang. Tel daar zijn magere botsproefscore bij op en we kunnen ons voorstellen dat je toch bij een vande talrijke concurrenten gaatkijken.
Type auto en prijs
De Aiways U5 is een ruime, elektrisch aangedreven crossover uit China, die het hier op moet nemen tegen modellen als de Volkswagen ID.4 en de Kia e-Niro. Het merk bestaat pas sinds 2017. Het is opgericht door een tweetal Chinese heren die hun sporen hebben verdiend bijVolvo en Volkswagen. De geadverteerde vanafprijs van € 39.950 geldt voor de standaardversie van de U5, die al meteen een 63 kWh groot batterijpakket aan boord heeft. De importeur biedt nog twee smaken aan, waarvan het 'Showroom'-model (á € 41.850) de meest in het oog springende is. Het gaat daarbij omeen U5 met maximaal 3.000 kilometer ervaring. Eigenlijk is het dus een jong-gebruikte auto die door de importeur als ‘nieuw’ wordt geleverd. Omdat de modellen in kwestie afkomstig zijn uit het buitenland, wijkt de uitrusting af van de overige uitvoeringen. Je profiteert bijvoorbeeldvan een fraai tweekleurig interieur, 19-inch wielen en een 360 graden camera. Voordeel is ook, dat er momenteel vanuit de Nederlandse overheid subsidie wordt verstrekt aan particulieren die een tweedehands elektrische auto aanschaffen. Op die manier pakt zo'n rijker aangeklede Showroom-versie nog goedkoper uit dan het instapmodel! Aiways mag dan een nieuwe speler zijn: de fabrikant heeft veel vertrouwen in zijn product. Je krijgt 5 jaar garantie op de auto en 8 jaar - of 150.000 kilometer - op de batterijen. Kopen doe je de Aiways online: het merk heeft in ons land op het moment van schrijven slechts twee dealervestigingen. Voor het onderhoud hebben de Chinezen de handen ineengeslagen met een bekende keten van universele autoservicebedrijven. Daaraan zal je met de U5 overigens weinig tijd kwijt zijn: de service-interval bedraagt maar liefst 100.000 kilometer!
Hoe rijdt de U5?
De aandrijflijn van de Aiways is goed voor 204 pk en 310 Nm koppel. De EV weegt ‘slechts’ 1.770 kilogram,maar toch isde U5 niet zo rap als je zou verwachten. Dat heeft te maken met de manier waarop de vermogensafgifte plaatsvindt: bij het wegrijden houdt de crossover iets in, bijna alsof hij je al die Newton meters niet toevertrouwt. Eenmaal op gang verdwijnt die terughoudendheid. Het onderstel is opvallend goed; alleen bij een flinke verkeersdrempel merk je dat de Aiways aan de achterzijde wat zacht is gedempt. Verder zit je aangenaam hoog en is de semi-terreinwagen redelijk stil. Onderweg hoor je de elektromotor en op de snelweg komt daar de rijwind rond de buitenspiegels bij. Ons belangrijkste bezwaar draait echter om het feit, dat er niet soepel met de U5 te rijden valt. Dat begint al bij de besturing, die evenvloeiend werkt als het stuurwiel rond is (en dat is het niet: dat stuur is vierkant). Stroom- en rempedaal vallen daarnaast slecht te doseren. De Aiways heeft in de eenvoudigste trim al meteen alle beschikbare rijhulpsystemen aan boord, van vermoeidheidsherkenning tot een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de achterzijde van de auto. Het noodstopsysteem grijpt zelfstandig in, wanneer de auto daar aanleiding toe ziet. Maar de U5 ziet dan ook een hele hoop; voornamelijk van zijn bestuurder!Er staan onderweg wel twee camera’s op je gezicht gericht. Als je daarvoor geen aanpassingen doorvoert in het infotainmentsysteem, krijg je om de haverklap een waarschuwingssignaal te horen. Omdat je geeuwt of die mooie sportwagen nakijkt die net de afrit nam bijvoorbeeld. Tot slot: bij een recente Euro NCAP botsproef behaalde de U5 slechts drie van de vijf sterren. De stijfheid van de kooiconstructie laat volgens de toonaangevende instantie te wensen over bij een zijdelingse botsing.
De U5 van binnen
Met een lengte van 4.68 meter is de U5 een flinke auto met een bijpassende wielbasis. Dat is op de achterbank dan ook niet te missen: de beenruimte is haast lachwekkend groot. De hoofdruimte is eveneens dik in orde en omdat de Aiways geen middentunnel heeft, kun je op de achterbank moeiteloos met drie personen plaatsnemen. De kofferbakinhoud is verdeeld over een compartiment voor- en eentje achterin. Je beschikt in totaal over minimaal432- en maximaal 1.555 liter bergruimte. Om de achterbank neer te klappen, moet je eerst de zitting naar voren halen. Behoorlijk ouderwets, maar je krijgt er een vlakke laadvloer voor terug. Daaronder gaan nog eens twee verschillende opbergmogelijkheden schuil!Hoewel onze testauto nog geen 3.000 kilometer had gereden, oogden de interieurmaterialen alsof ze al vele eigenaren hadden verwelkomt. Bovendien missen we een dashboardkastje: de instructieboekjes moet je nu opbergen in de middenconsole. Dat de Aiways als merk en product nog zeer nieuw is, blijkt wel uit het feit dat het pas sinds februari mogelijk is om te navigeren en tegelijkertijd naar de radio te luisteren. Apple CarPlay wordt ook pas sinds kort ondersteund. Gelukkig bieden de Chinezen ‘over the air’ updates aan. Voor softwarematige aanpassingenhoef je dus niet speciaal naar de garage.
De U5 en het milieu
Bij een graadje of 10 reden we met de U5 op en neer naar Lelystad, zoals we dat met al onze elektrische testkandidaten plegen te doen. Heen gingen we binnendoor en terug namen we de snelweg. Bij vertrek gaf de boordcomputer aan dat we 384 kilometer konden rijden met de vol geladen batterij. Daarvan resteerden er nog 54 na een afstand van 220 kilometer. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg gedurende die rit 22,1 kWh per 100 kilometer. Om je te helpen het maximale te halen uit de van huis meegebrachte stroom, beschikt de Aiways over een spaarmodus en drie regeneratiemogelijkheden. Zelfs in de felste stand moet je voor een rotonde echter nog bijremmen. Bovendien heb je tijdens het terugwinnen van energiehetzelfde probleem als bij het stroom geven of remmen: doseren valt nog niet mee. De laadaansluiting van de Aiways vind je onder de linker koplamp. Het ding zit op zijn kant en er zit een dop op: je staat daarom iedere laadbeurt opnieuw te pielen om je kabel aan te sluiten.Doe je dat in het donker, dan schijnt de koplamp ook nog in je gezicht.Als schrale troost heeft de U5 een laadsnelheid van maximaal 90 kW. Dat is dan bij een snellaadpaal. Op straat kan de Chinese EV maar met 1 fase laden. In de folder staat heel optimistisch dat de auto er 10 uur over doet om weer vol te raken, maar in ons geval lazen we een tijdsduur van18 uur (!) op de boordcomputer.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
