Auto Review Aiways U5 I
Dubbeltje op zijn kant
Aiways U5 Prime
- Pluspunten
- Veel binnenruimte
- Modieus uiterlijk
- Verkrijgbaar met overheidssubsidie
- Minpunten
- Omslachtige bediening
- Onhandige laadaansluiting
- Hinderlijke hulpsystemen
Aiways was in Nederland een van de eerste Chinese spelers op de EV-markt. Op hun U5 – een grote, volledig elektrische familiewagen - viel voorheen nogal wat aan te merken. Zijn alle pijnpunten na een recente opfrisbeurt verholpen?
Conclusie
Een bak ruimte tegen een scherpe prijs: Aiways heeft goed gezien dat wij Nederlanders daar dol op zijn. Het probleem is alleen, dat wij voor dat spreekwoordelijke dubbeltje op de eerste rang wel een kwartje terug verwachten. Een drie fasen laadmogelijkheid alleen is dan niet goed genoeg; bij de concurrentie kunnen we daar ook voor terecht. Bovendien wekken die alternatieven minder ergernis op, of het nu gaat om de werking van de hulpsystemen of het opladen van de batterij. Het valt te hopen dat de fabrikant binnenkort met een beter tweede model komt, want van deze opfrisbeurt wordt zowel de U5 als Aiways zelf weinig wijzer.
Type auto en prijs
In het kielzog van MG deed het eveneens Chinese Aiways in 2021 zijn intrede in ons land. Aanvankelijk zag je hun U5 overal: dat kon ook niet missen, gezien het formaat van de uit de kluiten gewassen elektrische gezinswagen. Inmiddels opereert Aiways echter in de schaduw: de debutant heeft de afgelopen jaren nog geen 600 exemplaren van de U5 weten te verkopen. Een opfrisbeurt moet soelaas bieden. Voorheen laadde de familieauto met een fase, maar inmiddels komt de EV met drie fasen op krachten. Behalve een nieuwe exterieurkleur en een versimpeld leveringsprogramma is er verder echter weinig aan de U5 veranderd. De enige uitvoering die op het moment van schrijven verkrijgbaar is, luistert naar de typenaam ‘Prime’ en kost € 44.850. Voor dat geld beschik je over een rijke standaarduitrusting, met onder meer een panoramisch dak, navigatie, stoelverwarming én metallic lak. Alleen wanneer je opteert voor een tweekleurig exterieur, is er nog een meerprijs verschuldigd.
Ruime garantietermijn
Dat prijskaartje van net geen 45 mille is een belangrijk aankoopargument, want daardoor komt de U5 voor particuliere kopers in aanmerking voor een overheidssubsidie van € 2.950. Een concurrent als de Skoda Enyaq iV is in de basis even duur, maar biedt een stuk minder uitrusting voor zijn geld. Bovendien weegt de Aiways tweehonderd kilogram minder en profiteer je van een ruimere garantietermijn: je krijgt 5 jaar garantie op de auto en 8 jaar - of 150.000 kilometer - op de batterijen.
Kopen doe je de Aiways online: het merk heeft in ons land op het moment van schrijven slechts twee dealervestigingen. Voor het onderhoud hebben de Chinezen de handen ineengeslagen met een bekende keten van universele autoservicebedrijven. Daaraan zal je met de U5 overigens weinig tijd kwijt zijn: de service-interval bedraagt maar liefst 100.000 kilometer!
Hoe rijdt de U5 Prime
De U5 weegt ‘slechts’ 1.770 kilogram, maar toch is hij niet zo rap als je zou verwachten. Dat heeft te maken met de manier waarop de vermogensafgifte plaatsvindt: bij het wegrijden houdt de crossover iets in, bijna alsof hij je al die Newton meters niet toevertrouwt. Eenmaal op gang verdwijnt die terughoudendheid. De aandrijflijn van de Aiways is goed voor 204 pk en 310 Nm koppel, met een voor ’n EV stevig trekgewicht van 1.500 kilogram. Het onderstel ‘kopieert’ het wegdek: dat maakt de rijbeleving wat onrustig. De zit is aangenaam hoog, maar de geprononceerde hoofdsteunen dwingen je armen naar voren. Op lange ritten werkt dat vermoeiend. Daar komen het zeurende geluid van de elektromotor en de rijwind rond de buitenspiegels dan nog bij.
Hoewel Aiways er bij deze opfrisbeurt geen melding van maakt, merken we een aanzienlijke verbetering wat het de besturing aangaat. Tijdens onze eerste kennismaking in 2021 beklaagden we ons over het stroperige stuurgedrag: dat probleem is bij de gefacelifte U5 verholpen. De Aiways heeft in de eenvoudigste trim al meteen alle beschikbare rijhulpsystemen aan boord, van vermoeidheidsherkenning tot een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de achterzijde van de auto.
Absurd ruime volgafstand
In 2021 viel ons op dat de U5 zijn bestuurder nauwlettend in de gaten hield. Er staan twee camera’s op je gezicht gericht. Voorheen kreeg je om de haverklap een waarschuwingssignaal te horen, als je ook maar even te lang in de buitenspiegel keek. Daartegen hielp alleen het uitschakelen van de vermoeidheidsherkenning, maar dat is tegenwoordig niet meer nodig. Ditmaal ergerden we ons echter aan de werking van de adaptieve cruise control. Bij het wisselen van rijstrook valt de U5 praktisch stil, voordat hij de ingestelde snelheid weer oppakt. En dan houdt het hulpsysteem ook nog eens een absurd ruime afstand tot je voorganger. Ook bij de kortste volgafstand!
De U5 Prime van binnen
Met een lengte van 4.68 meter is de U5 een flinke auto met een bijpassende wielbasis. Dat is op de achterbank dan ook niet te missen: de beenruimte is haast lachwekkend groot. De hoofdruimte is eveneens dik in orde en omdat de Aiways geen middentunnel heeft, kun je op de achterbank moeiteloos met drie personen plaatsnemen.
De kofferbakinhoud is verdeeld over een compartiment voor- en eentje achterin. Je beschikt in totaal over minimaal 432- en maximaal 1.555 liter bergruimte. De laadvloer is vlak; daaronder gaan nog eens twee verschillende opbergmogelijkheden schuil. Het dashboard oogt opgeruimd en modern, maar voor zo’n beetje alle functionaliteiten ben je aangewezen op het infotainmentscherm. Ook voor het openen en sluiten van het panoramadak, want waar je daarvoor de bedieningsknop verwacht, zit een SOS-knop. We hebben gedurende de testperiode minstens een keer abusievelijk de hulpdiensten gebeld.
Fraai maar onhandig
Erg fraai, maar buitengewoon onhandig is het aanraakscherm voor de klimaatcontrole. Dat is verwerkt in een afdekklepje van de middentunnel, waaronder je waardevolle spullen kunt opbergen. Om de verwarming in te schakelen, moet je echter zó hard op het scherm drukken, dat het klepje open springt en zo alsnog jouw bezittingen prijs geeft. Tot slot missen we nog een dashboardkastje: de instructieboekjes van de Aiways moet je nu opbergen in de middenconsole.
De U5 Prime en het milieu
De U5 is leverbaar met één batterijgrootte: 63 kWh. Daarmee kom je volgens Aiways 400 kilometer ver op een lading stroom, maar dat hebben wij in de praktijk niet gehaald. Bij een zomerse buitentemperatuur van 24 graden realiseerden wij een score van 17,6 kWh per 100 kilometer, omgerekend zo’n 350 kilometer rijbereik.
Om je te helpen het maximale te halen uit de van huis meegebrachte stroom, beschikt de Aiways over een spaarmodus en drie regeneratiemogelijkheden. Zelfs in de felste stand moet je voor een rotonde echter nog bijremmen. De laadaansluiting van de U5 vind je onder de linker koplamp. Het ding zit op zijn kant en er zit een dop op: je staat daarom iedere laadbeurt opnieuw te pielen om je kabel aan te sluiten. Doe je dat in het donker, dan schijnt de koplamp ook nog in je gezicht!
Inmiddels onderaan
De maximale laadsnelheid van de U5 bedraagt 90 kW. Dat was in 2021 nog marktconform, maar de techniek vordert snel: te midden van de alsmaar toenemende concurrentie bungelt Aiways daarmee inmiddels onderaan.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
