Auto Review Ford C-Max II (DXA)
Ford C-Max: handig voor het hele gezin
Ford - C-Max
Conclusie
De Ford C-Max is een prima gezinsauto met heel fijne rij-eigenschappen en een zeer precieze besturing. Hij stuurt en veert minstens net zo goed een normale personenauto. De 1.6 Ecoboost motor is een levendige krachtbron die de auto prima prestaties geeft. De variabiliteit van het interieur is redelijk handig en er is genoeg laad- en bergruimte. Wat onhandig in de bediening is de apparatuur in de middenconsole, die wat rommelig overkomt.Type auto en prijs
De C-Max is er met twee benzinemotoren en twee dieselmotoren. Op benzinegebied gaat het om een 1.6 TI-VCT die goed is voor 105 of 125 pk. En er is een uiterst moderne, schone 1.6 Ecoboost machine, goed voor 150 of 180 pk. Al deze motoren hebben een B-label.Op dieselgebied is er keuze uit een 1.6 TDCI-motor (95 of 115 pk) en een 2.0 TDCI-krachtbron (115, 140 of 163 pk). De 1.6 TDCI’s met start-stopsysteem hebben een A-label. De C-Max is er in twee luxe-uitvoeringen, de Trend en de Titanium. Die laatste is de meest luxe versie. Elke C-Max heeft standaard airconditioning, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en Ford Easy Fuel, een systeem dat voorkomt dat je per ongeluk de verkeerde brandstof tankt. Verder zijn er diverse pakketten en een waslijst aan opties om de auto helemaal aan te passen aan jouw smaak en behoeftes. De kilometerkosten van de Ford C-Max zijn normaal voor dit type auto. Als je er vier jaar lang jaarlijks 15.000 kilometer mee rijdt kost hij 792 euro per maand, wat neerkomt op 63,1 cent per kilometer. De financieel experts van de ANWB schatten in dat de auto over vier jaar en 60.000 kilometer nog € 13.250 waard is.Hoe rijdt de Ford C-Max
De C-Max heeft in grote lijnen het onderstel van de Ford Focus. En die staat bekend om zijn goede rijeigenschappen. Ook de C-Max stuurt heel goed en erg precies. De auto is uitgerust met snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging die voortreffelijk werkt. Verder blijft hij Siberisch onder plotselinge koerswijzigingen. Ben je een autoliefhebber dan zul je met de C-Max niet teleurgesteld worden qua rij-eigenschappen. De C-Max is standaard voorzien van Torque Vectoring Control, een systeem dat zorgt voor optimale tractie en wendbaarheid door het motorkoppel zo goed mogelijk over de vier wielen te verdelen. Hill start assist vergemakkelijkt de ‘hellingproef’. Verder is deze auto in staat zelf achteruit in te parkeren en kun je een waarschuwingssysteem laten monteren dat waarschuwt voor auto’s in je ‘dode hoek’. Allemaal knappe hulpmiddelen die je in deze klasse niet veel tegenkomt.De Ford C-Max van binnen
De C-Max is een typische MPV. Hij is ruim, er is veel bagageruimte en er zijn veel oppbergvakken. En je kunt met de achterstoelen goochelen. De middelste zitting kun je wegklappen waarna je de twee overgebleven stoelen naar achteren en meer naar het midden schuift. Zo kunnen ook volwassen achterin goed zitten. De middelste stoel is overigens wel behoorlijk smal. Verder kun je de stoelen er individueel uithalen en zo de bagageruimte behoorlijk vergroten. De zit achter het stuur is dik in orde. Ook het zicht op de instrumenten is prima en alle instrumenten en bedieningen zitten op logische plekken. Alleen de bediening van de apparatuur op de middenconsole is wat onhandig.De Ford C-Max en het milieu
De Ecoboost-motoren van de C-Max scoren een B-Label en zijn behoorlijk schoon. De 1.6 TDCI diesels met start/stoptechniek hebben zelfs een A-label.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
