Auto Review Ford C-Max II (DXA)
Volle bak
Ford - C-Max Plug-in Hybrid
Conclusie
Met zijn gunstige bijtelling en omvangrijke standaarduitrusting is de Ford C-Max Plug-in Hybrid op papier een potentiële bestseller. Helaas blijkt de auto in de praktijk maar matig bruikbaar vanwege zijn minimale bagageruimte. De Amerikaanse afstelling doet de wagen ook al geen goed.Type auto en prijs
Met de komst van de Ford C-Max Plug-in Hybrid wordt de stekkerhybride weer een stukje goedkoper. De catalogusprijs bedraagt € 34.995 en daarmee is het de voordeligste semi-elektrische auto op de markt. Zakelijke rijders betalen 7 procent bijtelling. De speciale C-Max wordt in de Verenigde Staten gebouwd en is naar goed Amerikaans gebruik afgeladen met luxe opties. De Ford is niet als elektrische auto ontworpen. De elektromotor konden de ingenieurs nog naast de brandstofmotor kwijt, maar het batterijpakket verdween in de kofferruimte. Zoiets zagen we voor het laatst rond 2010, toen de elektrische auto aan zijn huidige opmars begon. De concurrentie heeft inmiddels bewezen dat er op basis van een bestaand model ook plug-in hybrides kunnen worden gebouwd waarvan de aandrijflijn nauwelijks extra ruimte inneemt.Hoe rijdt de Ford C-Max Plug-in Hybrid
De Plug-in Hybrid weegt 434 kilo extra ten opzichte van een reguliere C-Max. Ford staat weliswaar bekend om zijn dynamische rijeigenschappen, maar de Amerikanen kunnen natuurlijk geen ijzer met handen breken. Wanneer je snel een bocht neemt of abrupt van rijstrook wisselt, voel je dat je een lijvig batterijpakket meetorst. En dat batterijpakket ligt ook nog eens op een hele ongunstige plek, namelijk áchter de achteras. De C-Max Plug-in Hybrid komt het beste tot zijn recht wanneer je er rustig mee rijdt: dan is het een comfortabele reiswagen. Rustig rijden is overigens een hele opgave, want de Ford gaat giftig van zijn plek. Niet omdat wij dat nou zo leuk vonden, maar omdat de auto scherp reageert op de minste pedaaldruk. Rem je, dan zal je in de C-Max Plug-in Hybrid juist heel stevig moeten trappen. Volgens de importeur ligt dat niet zozeer aan het toegenomen gewicht van de auto, maar aan de Amerikaanse afstelling ervan. In de Verenigde Staten houden ze niet van auto’s die bijterig remmen, terwijl Europeanen niet anders weten. De standaard met een automaat uitgeruste stekkerhybride kent drie rijstanden. Kom je niet aan de knop waarmee je tussen die standen kunt wisselen, dan werkt de 2.0-liter brandstofmotor automatisch samen met de elektromotor. Gezamenlijk brengen beide krachtbronnen 185 pk op de weg. Wil je volledig elektrisch je kilometers afleggen, dan is dat ook mogelijk. Je kunt zelfs beslissen om de in de batterij aanwezige stroom te bewaren voor een later moment, wanneer je na een lange snelwegrit bijvoorbeeld nog de stad in moet. Hoewel de semi-elektrische C-Max van alle gemakken is voorzien, vinden we de aangeboden veiligheidsuitrusting wat povertjes. Zeker wanneer je die vergelijkt met de uit Europa afkomstige Ford-modellen. Met een automatische parkeerhulp en een achteruitrijcamera heb je het in de Plug-in Hybrid wel gehad, terwijl de Focus bijvoorbeeld beschikt over een dode hoek verklikker, rijstrookassistent én een systeem dat in de gaten houdt of je veilig achterwaarts een parkeerplek kunt verlaten.De Ford C-Max Plug-in Hybrid van binnen
Van buiten lijkt de Plug-in Hybrid een grote auto, maar het batterijpakket eist een zware tol. De bagageruimte is met 200 liter ruim de helft kleiner dan die van een standaard C-Max en bedraagt zelfs minder dan die van een Ford Ka (224 liter)! Klap je de achterbank neer, dan heb je weliswaar 1.356 liter bagageruimte tot je beschikking, maar het batterijpakket zorgt voor een onhandige bult in de laadvloer. Niet voor niks prijkt er een dakkoffer in de optielijst. Dat is trouwens een van de weinige zaken die je nog op de stekkerhybride kunt bijbestellen, want Ford levert de auto in ons land in slechts één, overcomplete uitvoering. Lederen bekleding, een panoramadak, volautomatische airconditioning en een fraai 8-inch infotainmentscherm zijn de hoogtepunten. Dat infotainmentscherm is een absolute aanwinst, want het interieur van de eerste generatie van de C-Max was bezaaid met knopjes. De Ford is nu niet alleen eenvoudiger om te bedienen, het binnenste van de auto oogt ook meteen rustiger.De Ford C-Max Plug-in Hybrid en het milieu
Met een volle batterij komt de C-Max Plug-in Hybrid 44 kilometer ver, louter op stroom. Tenminste; dat is de fabrieksopgave. In de praktijk lijkt een getal van 25- tot 30 kilometer een stuk aannemelijker, afhankelijk van externe factoren als de buitentemperatuur en het gekozen wegtype. Standaard levert Ford de stekkerhybride met een laadkabel die je thuis in het stopcontact kunt prikken. Het duurt minimaal 4 uur voor het batterijpakket weer vol is. Treedt de benzinemotor in werking, dan geven de Amerikanen een gecombineerd verbruik op van 1 op 50; wij kwamen niet verder dan 1 op 17.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
