Auto Review Opel Grandland X I
Grote middenklasse SUV: dit biedt Opel
De Opel Grandland X is als occasion behoorlijk gewild. SUV’s van dit formaat zijn nu eenmaal enorm populair en met dit model speelt Opel een serieuze rol in dit deel van de markt. Informeer u voor aanschaf wel over de problematiek rond de 1,2 PureTech-motor.
- Pluspunten
- Geslaagd uiterlijk
- Prettig rijcomfort
- Lekker ruim
- Minpunten
- De 1,2 liter PureTech benzinemotor heeft specifieke problematiek
- Enkele euvels bekend
Wat vindt de Wegenwacht?
- De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Uitgebreide informatie over de 1.2 Pure Tech motor vind je hier. Het gaatover wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft.
- Ongeacht de motorisering komen massastoringen in de motorruimte voor. Door een gebrekkig contact kan het voorkomen dat de startmotor soms niet werkt en de auto dus niet is te starten. Nog gekker is het dat de startmotor soms onbedoeld werkt. Beide zijn als klacht vervelend, maar de Wegenwacht lost het snel op door dat massacontact te herstellen. In dat geval is de reparatie kosteloos, dat geldt helaas niet als er een nieuw startrelais geplaatst moet worden, wat soms voor komt.
- De 1,6 liter motor die ook in de Grandland X wordt geleverd, eveneens afkomstig van PSA, heeft wel een constructie die soms tot problemen leidt. Deze is namelijk voorzien van een elektrisch bekrachtigde waterpomp in het koelsysteem, die gaat werken op het moment dat dit nodig is. Prima, maar het komt in de praktijk wel eens voor dat die techniek het even laat afweten. Resultaat is een te heet lopende motor. Als dat niet tijdig wordt opgemerkt, kan dit leiden tot zware motorschade, zelfs zodanig dat een andere motor of revisiemotor noodzakelijk is. Dezelfde motor heeft ook wel eens last van een oprekkende distributieketting (motor gaat steeds slechter lopen, dure reparatie), kapotte bobines en te snel verslijtende injectoren en nokkenasverstellers. Helaas kan de Wegenwacht in dat stadium ook niets meer doen.
- De versnellingsbak in de Grandland X kan soms onder bepaalde omstandigheden bijgeluiden produceren, maar vooralsnog zijn verdere gevolgen niet bekend.
- Mocht de Grandland X zijn sleutel niet meer herkennen en daardoor niet meer starten: aan de zijkant van de stuurkolom is een vakje gemarkeerd, hou de sleutel hier tegenaan en de motor start in elk geval nog wel een keer, om z.s.m. naar de garage te rijden voor een nieuw batterijtje in de sleutel.
Over de Opel Grandland X
Een groot ‘volumemerk’ als Opel kon natuurlijk niet achterblijven, toen middenklasse SUV’s zo in de belangstelling kwamen te staan. Achter de schermen was er al de nodige samenwerking met het Franse PSA-concern, voordat Opel door die Fransen werd overgenomen. Eén van de resultaten van die samenwerking is deze Grandland X, die technisch de nodige overeenkomsten heeft met de Peugeot 3008 en 5008. Dat is allemaal heel efficiënt, maar belangrijk is vooral dat deze Grandland X uiterlijk heel duidelijk als Opel herkenbaar blijft.
Uitvoeringen en varianten
- De Grandland X is er met een keuze uit drie benzinemotoren en in totaal drie diesels.
- De 1,2 liter driecilinder turbo-benzinemotor levert 96 kW/130 pk.
- In de herfst van 2018 verscheen een 1,6 liter benzinemotor met turbo en 133 kW/180 pk.
- Met ingang van 2020 kenden we ook een Grandland X Hybrid 4, met een 147 kW/200 pk versie van die 1,6 liter, in combinatie met twee, elk 80 kW/109 pk sterke elektromotoren, voor een systeemvermogen van 300 pk en optioneel vierwielaandrijving.
- De 1,6 liter CDTI-dieselmotor met 88 kW/120 pk is maar heel kort geleverd. In het voorjaar van 2018 is die al afgelost door een nieuwe 1,5 liter CDTI met 96 kW/130 pk.
- Iets eerder –begin 2018- verscheen al de 2,0 CDTI met 130 kW/177 pk.
- Alle handgeschakelde versies van de Grandland X hebben standaard zes versnellingen.
- De 1,6 liter diesel heeft als optie een zestraps automaat.
- De 1,6 liter turbo en de 2,0 CDTI hebben standaard een achttraps automatische transmissie.
- De 1,2 en de 1,5 CDTI zijn als optie eveneens leverbaar met die achttraps automaat.
- De normale uitvoeringen heten Business, Business Executive, Innovation en Ultimate.
Daarnaast zijn er enkele tijdelijke uitvoeringen gepasseerd, zoals de Online Edition, Business Limited Edition en 120 jaar Edition, vernoemd naar het 120 jarige bestaan van Opel als automerk.
De Opel Grandland X als occasion
De Grandland X is nieuw in hoge mate ingezet als zakenauto. Als de hieraan gekoppelde leasecontracten aflopen, komen die uiteraard als occasion beschikbaar. Het aanbod bestaat voor méér dan 90% uit benzineversies. Opvallend is ook dat zo’n 30% van alle aangeboden Grandland X’s is voorzien van automatische transmissie. De officiële Opel-agenten zijn de meest voor de hand liggende bedrijven om een mooie, gebruikte Grandland X te vinden, compleet met uitgebreide garanties en andere voorwaarden. Kijk op www.spoticar.nl , de occasionsite van het Stellantis-concern waartoe Opel nu behoort voor de actuele voorraad binnen de dealerorganisatie. Uiteraard kan een gebruikte Grandland X ook opduiken bij dealers van andere merken, of niet-merkgebonden autobedrijven
De proefrit
De Grandland X is een mooie, bijna sierlijke SUV, met een nadrukkelijke Opel-identiteit. Ondanks zijn ruime maatvoering, is de Grandland X uitsluitend leverbaar als vijfpersoons. Voor vier of vijf volwassenen is de Grandland X heerlijk ruim, zoals je dat ook van een heuse SUV mag verwachten. Opvallend zijn de erg fijne en veelzijdig verstelbare voorstoelen, zelfs met een verschuifbaar deel aan de voorkant van de zitting, waardoor die altijd lang genoeg is. Het instrumentarium is overzichtelijk, pluspuntje is de boordcomputer die een aantal functies tegelijk kan weergeven. De bediening van de cruise control is wat onlogisch. De afwerking van het interieur is netjes en de bediening stelt niemand voor verrassingen. De bagageruimte zit met een inhoud van 514 liter in de middenmoot van deze klasse.
De 1,2 liter driecilinder is met name in combinatie met de wat traag reagerende automatische transmissie net onder de maat voor een auto van dit formaat. De driecilinder is op kruissnelheid wel aardig stil, maar in stadsverkeer is regelmatig een driecilinderbrom te horen. Gelukkig hebben we ook kunnen rijden met een 1,6 Turbo, standaard met achttraps automaat en die overtuigde veel meer. Die 1,6 is veel beter in overeenstemming met heel de auto. Het verschil tussen die twee motoren wordt nog eens benadrukt door het maximaal toegelaten aanhangwagengewicht. Dat bedraagt 1.600 kg met de 1,6 Turbo en slechts 1.300 kg voor de 1,2 Turbo (met automaat: 1.100 kg). Voor caravan-eigenaren is dat wel een getal om bij aanschaf rekening mee te houden. Bijzonder is ook dat we met een 1,2 een gemiddeld verbruik hebben gescoord van 1 op 13, maar met de 1,6, die veel beter op zijn taak is berekend, reden we 1 op 14. Op de weg is de Grandland X verder overwegend comfortabel. De besturing voelt wat doods aan, op kruissnelheid is relatief veel bandengeluid hoorbaar, maar het veercomfort is erg prettig.
Conclusie
Opel heeft goed gescoord met de Grandland X. Als occasion blijft dit voorlopig een heel courante auto. Het is afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en de wijze waarop de auto wordt gebruikt, maar in veel gevallen is de 1,6 wel te prefereren boven de 1,2. Mooi, ruim en comfortabel zijn ze allemaal. Let bij de 1,2 ook op de PureTech-complicaties.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
