Auto Review BMW 3-Serie VII (G20)
De zevende generatie van de BMW 3-serie is vooral esthetisch weer een voltreffer. Maar de ingenieurs hadden ook de taak de 3-serie te verbeteren. Knap lastig, want die vorige was al zo goed. Is het de Duitsers gelukt?
- Pluspunten
- Rijeigenschappen
- Aadrijflijn
- Ruimte achterin
- Minpunten
- Stevig geprijsd
De zevende generatie van de BMW 3-serie is vooral esthetisch weer een voltreffer. Maar de ingenieurs hadden ook de taak de 3-serie te verbeteren. Knap lastig, want die vorige was al zo goed. Is het de Duitsers gelukt?
Het moet een lastige opdracht zijn geweest voor de ingenieurs van BMW; een auto die al zo goed is nóg beter maken. Maar dat is wel precies wat de technici van BMW moesten doen. Aan de andere kant, dat is ze zes keer eerder ook gelukt. De 3-serie is er sinds 1975 en is inmiddels toe aan zijn zevende generatie. De nieuwste is een verfijnde sportsedan.
Type auto en prijs
De BMW 3-serie is nog steeds de kurk waarop het Duitse merk drijft. Hij vormt de kern van het modellenaanbod van BMW. Dus is het best wel een ding als er een geheel nieuwe 3-serie is. Hij is er voorlopig met twee benzinemotoren; als 320i en 330i. En hij is er met drie dieselmotoren. De goedkoopste versie is zo'n diesel, de 318d. Kost je ruim 46 mille maar het omslagpunt om in het Nederlandse belastingklimaat te dieselen ligt torenhoog, dus de kans is groot dat je een benzineversie wilt. De goedkoopste benzinevariant is de 320i en die kost ruim 48 mille. De testauto is een 330i benzineversie met een M-sport uitdossing, een high executive pakket, eenm sportonderstelen ed nodige extra's. Die kost € 78.652. En dat is op z'n zachts gezegd een heel stevige prijs.
Later komt er ook nog een 330e – plugin hybrid waarmee je maximaal 60 kilometer puur elektrisch kunt rijden, dankzij een iets grotere batterij dan in de vorige versie. Wil je vierwielaandrijving dan is dat vreemd genoeg op dit moment alleen verkrijgbaar op de 320d.
Hoe rijdt de BMW 330i
Deze testauto is een benzinegestookte 330i. Hij heeft een tweeliter viercilinder turbomotor, goed voor 258 pk en 400 Nm koppel. Die krachtbron is altijd gekoppeld aan een achttraps automaat. Deze testauto heeft bovendien het M-Sport pakket, met onder meer andere bumpers. Dan heeft de auto ook nog een sperdifferentieel. Dat laatste zorgt onder extreme omstandigheden voor extra grip. Je kunt ook nog kiezen voor een sportonderstel of zelfs een onderstel met adaptieve dempers. ‘Onze’ 330i heeft dat adaptieve M-onderstel.Het onderstel heeft altijd een keuze uit 5 rijstanden. De auto rijdt zoals je van een moderne BMW verwacht. Rustgevend en comfortabel, maar ook met veel gevoel in de besturing en met een voor- en achteras die qua afstemming mooi met elkaar in balans zijn. Vooral als je de limiet van zijn kunnen gaat opzoeken komt dat echte BMW-gevoel boven. Dan is het een heerlijke stuurauto die veel meer kan dan je denkt. De automaat schakelt heel mooi en ongemerkt. Wat ook opvalt is dat het bijzonder stil is aan boord. BMW heeft daar flink wat moeite ingestoken met bijvoorbeeld een nieuwe, beter isolerende vooruit en tegen meerpijs extra geluidsisolerende zijruiten, die ook op de testautpo zitten.
De nieuwe BMW 3-Serie beschikt over een flinke standaarduitrusting met zaken zoals LED koplampen en dito achterlichten, en actieve veiligheidssystemen waaronder een noodstopsysteem die voetgangers herkent en werkt tot 70 km/h, adaptieve cruise control en een rijstrookassistent. Hij kan tot 60 km/h min of meer autonoom rijden. Handig als je in een file staat – de auto doet dan het werk voor je. Al zul je wel na 20 seconden telkens even je handen aan het stuur moeten houden. Dat is nou eenmaal een wettelijke verplichting. De auto geeft dan ook een signaal.
Tegen meerprijs kun je verder ook nog laserlicht krijgen dat zo'n 600 meter ver schijnt. Helemaal nieuw is ook de Reversing Assistent. Stel, je komt op een smal weggetje een tegenligger tegen en je moet achteruit. Das altijd gedoe, maar de Reversing Assistent onthoudt de laatste 50 meter die je hebt gereden en kan desgevraagd automatisch dat stuk precies hetzelfde achteruit rijden. Handig!
De BMW 330i van binnen
En zo zit deze nieuwe BMW vol slimmigheden en moderne technieken. Je kunt deze 3-serie bijvoorbeeld openen en starten met behulp van je smartphone. Moet het wel een android zijn mét NFC techniek. Wat zegt u? NFC, dat staat voor Near Field Communication en is een draadloze manier om binnen een straal van 10 centimeter kleine hoeveelheden info uit te wisselen – dat zie je bijvoorbeeld bij betaalsystemen. Er is alleen één dingetje: dit BMW-slot werkt alleen met Android-techniek. Het rare is dat voor de rest de 3-serie juistt alleen Apple Carplay ondersteunt en geen android auto.
Zit je achter het stuur dan merk je dat je maken hebt met een premium auto. Eentje dus die misschien niet de goedkoopste is, maar wel onberispelijk is afgewerkt en je een heel luxe gevoel geeft. Typisch BMW dus. Ook het materiaalgebruik is zoals je bij een premiumauto verwacht. Zacht, netjes afgewerkt. Het infotainmentscherm is lekker groot en duidelijk en kun je helemaal naar je eigen smaak configureren. De digitale instrumenten zijn standaard op de high executive en executive edition, of tegen meerprijs (3 mille) verkrijgbaar.
Er zijn wel zes manieren om allerlei functies te bedienen: met de van het merk bekende druk/draaiknop, met drukknoppen, met een trackpad bovenop de iDriveknop, via het aanraakscherm, met gesture control (je maakt gebaren in de lucht – bijvoorbeeld om het volume van de radio te regelen) en met spraakherkenning. Die spraakherkenning lijkt veel op het MBUX-systeem van Mercedes. Je kunt er in normale zinnen tegen praten en het systeem zal je begrijpen. Dus bijvoorbeeld: ‘hé BMW, ik heb het warm’, en dan zal de BMW reageren met 'ik zet de airco op 19 graden'. Of: 'He BMW, moet ik morgen een trui aan?' Waarna de auto zal reageren met het voorlezen van het weerbericht.
Ruimte in de BMW 330i
De nieuwe 3-serie is 55 kilogram lichter geworden dan zijn voorganger, maar hij is ook zeven centimeter langer, anderhalve centimeter breder en hij heeft een 4 centimeter langere wielbasis. Dat laatste moet voor meer binnenruimte zorgen. Stap je achterin dan blijkt dat inderdaad te kloppen. Er is genoeg beenruimte, genoeg hoofdruimte en ook voor je voeten is de ruimte afdoende. De leuning van de achterbank kun je standaard wegklappen. De achterbak is met de leuning gewoon op zijn plaats 480 liter groot, wat normaal is bij dit type auto. Hij mist een dubbele laadvloer en heeft een kleine tildrempel.
Conclusie
De BMW 330i is een verfijnde sportsedan. Het is wat de Engelsen zo mooi noemen the benchmark in zijn marktsegment. Kortom: andere merken nemen deze auto als voorbeeld, als ijkpunt. Dat zegt veel. Weggedrag, aandrijflijn, comfort, ruimte. Op alle vlakken scoort deze auto heel dikke voldoendes. Een aanrader, deze 3-serie. Al beseffen we dat je wel over een ruime portemonnee moet beschikken om de auto echt helemaal op smaak te brengen.
Concurrenten
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
