Auto Review BMW 3-Serie VII (G20)
Tegen de stroom in
BMW 330e Sedan iPerformance
- Pluspunten
- Groen hart
- Rijgedrag
- Veiligheidsuitrusting
- Minpunten
- Prijs
- Bagageruimte
Omdat autofabrikanten nu eenmaal geen rekening kunnen houden met ons wispelturige kabinetsbeleid, staat er straks gewoon weer een plug-in hybride 3 Serie bij BMW in de showroom. Een hele verbetering ten opzichte van het vorige model. Alleen... wie wil zoiets nog hebben?
Conclusie
Om als begeerlijke gezinsauto te boek te staan, heeft de BMW 3 Serie geen semi-elektrische aandrijflijn nodig. Sterker nog; met een reguliere benzineversie ben je goedkoper uit én beschik je over extra binnenruimte. Dat de Nederlandse importeur de milieuvriendelijke uitvoering toch voert, komt omdat die auto nu eenmaal beschikbaar is vanwege de grote vraag elders in Europa. Wie dagelijks in een milieuzone moet zijn of z’n auto selecteert op basis van een beperkte schadelijke uitstoot, zal blij zijn dat die keuzemogelijkheid er is. Ieder ander houdt de voor de 330e verschuldigde meerprijs wijselijk op zak: dat geld zal je nog hard nodig hebben wanneer je een 320i naar jouw smaak gaat aankleden.
Type auto en prijs
Sinds de Nederlandse overheid de fiscale voordeelregels voor semi-elektrische auto’s heeft afgeschaft, stelt dat deel van de markt weinig meer voor. Het weerhoudt fabrikanten als BMW er niet van om nieuwe modellen met een stekker te lanceren, daar de aanschaf van zulke personenwagens elders in Europa nog wel wordt gestimuleerd. De 330e is alweer de tweede 3 Serie die van een brandstof- én een elektromotor wordt voorzien. In verhouding met zijn voorganger is de omvang van het batterijpakket toegenomen. Bovendien kun je tijdens het accelereren kortstondig beschikken over extra vermogen, volgens hetzelfde principe als de racewagen van Max Verstappen. Met een prijskaartje van minimaal € 53.697 kost de plug-in hybride dik 7 mille meer dan de eenvoudigste 3 Serie op benzine. Alternatieven zijn er in de vorm van de Mercedes C-Klasse en Volvo S60, die beide eveneens met een stekker kunnen worden geleverd. In 2020 verschijnt er ook een stationwagenuitvoering van de 330e; bij Volvo kun je nu al voor een dergelijke carrosserievariant terecht.
Hoe rijdt de 330e Sedan
Hoewel BMW net als alle andere autofabrikanten aan strenge Europese milieuregels moet voldoen, zal je de Duitsers nooit horen zeggen dat ze daarom een stekkerhybride op de markt brengen. Met een dergelijke auto kunnen ze de schadelijke uitstoot van andere modellen compenseren, maar de officiële lezing luidt, dat zo’n elektrische hulpmotor iets toevoegt aan de rijbeleving. Dat is overigens geen loze belofte: gecombineerd zijn de 2.0-liter viercilinder benzinemotor en de elektromotor goed voor 252 pk en 420 Nm. Schakel je de sportstand in, dan beschik je tijdelijk zelfs over 41 pk extra: iets wat ze bij BMW de ‘XtraBoost’-functie hebben gedoopt. Die geeft de semi-elektrische gezinsauto de prestaties van een sportwagen, maar helaas komt het motorgeluid niet overeen. Om de indrukwekkende acceleratie kracht bij te zetten, heeft de fabrikant een speciaal geluid laten componeren, dat via de speakers van de audioinstallatie tot je komt. Het resultaat klinkt ietwat gekunsteld. Saillant detail is, dat een dergelijke soundtrack bij de prijs van de auto zit inbegrepen, terwijl je moet bijbetalen voor een geluid dat langzamere verkeersdeelnemers op jouw komst attendeert. Wanneer je louter op stroom door de stad rijdt, horen ze jou immers niet aankomen. Het rijgedrag van de 3 Serie hebben we in een eerdere rijtest van de 330i al bejubeld. De luxe middenklasser vormt het ideale compromis tussen een comfortabele reiswagen en een stuurmansauto. Deze semi-elektrische uitvoering komt voor dezelfde kwalificering in aanmerking. Hoewel er een batterijpakket onder de achterbank schuilgaat, hebben de BMW-ingenieurs er zorg voor gedragen dat de gewichtsverdeling zo optimaal mogelijk blijft. Mede daarom is de elektromotor geïntegreerd in de achttraps automaat, die net zo ongemerkt van verzet wisselt als de elektro- en benzinemotor de aandrijftaken verdelen. Als je goed oplet, kun je aan de kleur van de omlijsting van de snelheidsmeter zien, welke krachtbron op dat moment aan het werk is. Kleurt deze blauw, dan wordt de 3 Serie door de elektromotor aangedreven. Blijft -ie wit, dan heeft de brandstofmotor het stokje overgenomen. Met de komst van de zevende generatie van de 3 Serie profiteert de sedan van een moderne aanvullende veiligheidsuitrusting, die zich kan meten met die van zijn concurrenten. Het merendeel van die rijhulpsystemen moet alleen wel van de optielijst komen. Een speciale vermelding is er voor de zogenaamde Reversing Assist, die goed van pas komt wanneer jij je per ongeluk klem hebt gereden in een smal straatje. Met behulp van GPS volgt de BMW exact de route waarin jij bent komen aanrijden, alleen dan in omgekeerde volgorde.
De 330e sedan van binnen
Bij een BMW 3 Serie schuilt de brandstoftank normaal gesproken onder de achterbank. Die moest echter plaats maken voor het batterijpakket en heeft nu een plekje gevonden boven de achteras. Die verhuizing kost je zomaar 100 liter bagageruimte: kun je in een reguliere 3 Serie 480 liter aan spullen kwijt, de 330e Sedan moet het stellen met 375 stuks. Stel je de in hoogte verstelbare bagagebodem in op de laagste stand, dan gaat dit maar voor de helft. De ruimte die overblijft, is precies genoeg om je laadkabels in op te bergen. Met de rugleuningen plat en de bagagebodem in de hoogste stand creëer je eenvoudig een vlakke laadvloer. De BMW is niet de ruimste in zijn klasse, maar ook met een lengte boven de 1.90 meter zit je op de achterbank nog vrij met hoofd en benen. De middentunnel is fors, dus meer dan twee volwassenen kun je hier niet kwijt. Zij beschikken achterin over hun eigen uitstroomopeningen en twee stroompunten, die overigens wel van het nog niet wijdverspreide type USB-C zijn. Voorin kun je het jezelf zo comfortabel maken als jouw budget toestaat: er zijn allerlei snuisterijen voor de 330e leverbaar, maar daarvoor moet je meestal bijbetalen. De mogelijkheid jouw smartphone draadloos op te laden bijvoorbeeld, of de radio harder of zachter te zetten met een enkel handgebaar. De afwerking van de auto is dik in orde: BMW gebruikt mooie materialen en vergeet daarbij ook de achterpassagiers niet, die even goed profiteren van zachte kunststoffen bovenaan de deuren. Voor het eerst is deze generatie 3 Serie bovendien leverbaar met een digitaal instrumentatrium, wat de sedan een futuristisch tintje geeft.
De 330e Sedan en het milieu
Het accupakket van de semi-elektrische BMW heeft een omvang van 12 kWh. Daarmee kom je volgens de fabrikant tot wel 60 kilometer ver op een volle lading stroom; een verdubbeling ten opzichte van het vorige model. Tijdens onze eerste kennismaking voorspelde de boordcomputer echter een rijbereik van 46 stuks. Als je bang bent dat dit niet genoeg is om de laatste kilometers volledig op stroom te rijden - omdat je bijvoorbeeld in een milieuzone werkt of woont - kun je de auto opdragen een deel van de stroom ongemoeid te laten. Handig, net als de laadpunten die alvast zijn voorgeprogrammeerd in het infotainmentsysteem. De BMW vertelt je daarnaast of die vrij zijn en welke horecagelegenheden je in de buurt kunt vinden, zodat je tijdens het bijladen iets kunt eten of drinken. Zo’n laadsessie kost minimaal 2,5 uur; de 330e kan op krachten komen aan een openbaar laadpunt of een huis-, tuin- en keukenstopcontact maar snelladen is er niet bij. In de nabije toekomst moet het ook mogelijk worden om voor vertrek al een plekje aan de laadpaal van jouw keuze te reserveren. Behalve een sportstand en een rijmodus waarbij de BMW de gasrespons, de demping en de besturing aan jouw rijstijl aanpast, beschikt de luxe sedan over twee verschillende spaarstanden. In ‘Hybride’ werken de brandstof- en de elektromotor samen, in ‘Electric’ staat die laatste er alleen voor. Wanneer je iedere dag trouw ‘stekkert’, moet het volgens BMW mogelijk zijn om een gemiddeld verbruik te realiseren van 1 op 63. Wij kwamen in de praktijk tot een niet onverdienstelijke score van 1 op 23,2.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
