logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi A4 V (B9)

Vaste waarde in de grotere middenklasse

Audi - A4

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij deze generatie A4, voorzien van de S-tronic automatische transmissie, komt het voor dat de motor ineens geen vermogen meer heeft. Dat komt door de transmissie, die om onduidelijke redenen de onderlinge communicatie verbreekt. De motor ‘weet het dan niet meer’ en gaat in een noodloopprogramma. De Wegenwacht zal proberen de boel te resetten. Als dat lukt, is er niets meer aan de hand. Lukt dat niet, dan is het de vraag of de auto nog enigszins rijdbaar is, waardoor direct naar de garage kan worden gereden. In het ergste geval moet de auto op transport naar de garage.
De Audi A4 is als occasion één van de meest gewilde auto’s op de markt. De populariteit van dit model ligt ongeveer op hetzelfde niveau als de twee grote Duitse tegenhangers. Tegelijk volgt deze A4-generatie exact in de ‘bandensporen’ van zijn voorgangers.

Waar praten we over?

Opvolging van een zeer succesvol model is voor een autofabrikant altijd ‘op eieren lopen’. Deze A4 is onmiskenbaar een Audi en even overduidelijk een A4, maar toch net voldoende anders dan de vorige om ‘m ervan te onderscheiden. Hij is net wat langer en breder dan die vorige, wat ook heeft geleid tot wat meer interieurruimte. Een minstens zo belangrijk verschil is dat dit model in een vergelijkbare specificatie zo’n 120 kilo lichter is dan de vorige A4. Dat scheelt minstens een klasse in de Houderschapsbelasting en het werkt ook door in verschillende andere eigenschappen. Het hele karakter van de auto is ook wat aangepast. Deze generatie A4 is duidelijk wat meer afgestemd op rijcomfort dan op een sportief weggedrag. Prima, zeker als je de auto veel en intensief wilt gebruiken.

Uitvoeringen en varianten

Audi biedt deze A4 vanaf de verkoopstart in een ongelooflijk aantal uitvoeringen en varianten. Dat wordt nog eens ruimschoots verdubbeld door de Avant-versies (=stationcar) en daarnaast zijn er nog afgeleiden als de S4, RS4 en Allroad. Er zijn vijf benzinemotoren en vijf diesels beschikbaar voor de A4. De basismotor is een 1,4 TFSI met 110 kW/150 pk. Vanaf de introductie tot zomer 2017 was er ook een 2,0 TFSI met 140 kW/190 pk. Die is vervangen door een even sterke versie, maar dan met hybridetechniek. De 2,0 TFSI was er ook met 185 kW/252 pk en daarmee is in de zomer van 2017 exact hetzelfde gebeurd. De diesellijn start met een 2,0 TDI met 90 kW/122 pk, gevolgd door een 110 kW/150 pk versie en een 140 kW/190 pk versie van dezelfde motor. Als top-dieselaars kennen we de 3,0 liter V6 TDI met 160 kW/218 pk en 200 kW/272 pk. Die motoren zijn er ook in de Avant, aangevuld met een 2,0 TFSI op aardgas (125 kW/170 pk). Automatische ’S-tronic’ transmissie (zeventraps) is beschikbaar in combinatie met alle motoren, maar standaard op de sterkste 2,0 TFSI en de 3,0 V6 TDI’s. Die laatste hebben ook standaard quattro vierwielaandrijving, die tevens beschikbaar is op de sterkste 2,0 TFSI en 2,0 TDI. De A4 Allroad is altijd een Avant en heeft in alle gevallen quattro vierwielaandrijving. Hij is er met de sterkste 2,0 TFSI en als diesel met de 2,0 TDI 120 kW/163 pk, idem met 140 kW/190 pk en als 3,0 liter V6 TDI met 160 kW/218 pk en 200 kW/272 pk. De S4 heeft in alle gevallen een 3,0 liter TFSI V6 met achttraps automaat en quattro vierwielaandrijving, goed voor 260 kW/354 pk. De RS4, uitsluitend als Avant, heeft een àndere V6 (2,9 liter) met 331 kW/450 pk, eveneens met quattro-techniek en de achttraps automaat. Alle ‘normale’ A4’s zijn er in een naamloze basisversie, de uitvoeringen ‘sport’ en ‘design’, aan te vullen met de pakketten Pro Line en Pro Line+. De ‘Lease Edition’ was een tijdelijke uitvoering van medio 2016 tot begin 2017.

De Audi A4 als occasion

Net als zijn voorgangers is deze generatie van de A4 ‘nieuw’ in zeer hoge mate ingezet als zakenauto. Het occasionaanbod zal zich verder uitbreiden als de eerste leasecontracten gaan aflopen. Niettemin zijn de verhoudingen al duidelijk aan te geven. Zo valt op dat globaal twee derde van het totale aanbod een Avant is en een iets kleiner deel heeft een benzinemotor. De hybride-versies zijn (nog) uitermate schaars en de aardgas-uitvoering, mocht daarvoor belangstelling bestaan, is echt met een lampje amper te vinden. Als die ex-lease-Audi’s in grotere mate vrijkomen, zal het dieselaandeel iets stijgen, maar niet eens heel veel. Minstens zo opvallend is dat ongeveer 85% (!) is voorzien van de automatische ’S-tronic’-transmissie. Een verfijnde automaat geldt tegenwoordig als de standaard in deze klasse. Een mooie gebruikte A4 is uiteraard het simpelst te vinden bij de officiële Audi-dealers. Die gave exemplaren zullen ze aanbieden onder het ‘Audi Selectie :plus’-label. Zie voor alle voorwaarden: www.audi.nl. Kijk daar ook zeker even goed naar, als u ergens anders een jonge A4 aantreft. Soms wordt er natuurlijk wel eens een Audi ingeruild bij een ander merk. Dat kan. De grote leasemaatschappijen richten zich ook steeds meer op de verkoop van hun eigen ex-leaseauto’s direct aan de consument en zij hebben de kans om streng te selecteren op de beste en mooiste auto’s, die ze vanaf nieuw kennen. Toch duiken er ook Audi’s op bij algemene occasionbedrijven. Dat kunnen best goede auto’s zijn, maar als zo’n auto qua leeftijd en kilometers binnen de grenzen van dat label vallen, waarom staat die dan hier en niet bij een dealer? Enige argwaan is geen overbodige luxe, al kan het achteraf niet nodig blijken.

De proefrit

Het goede is, dat een Audi een ander karakter heeft en dus ook een ander rijgedrag dan de twee andere grote Duitse prestigemerken. Een Audi is uiterlijk onmiskenbaar, de identiteit van het merk is heel sterk. Een Audi is ook vooral comfortabel om te rijden, maar als enige van het genoemde merkentrio is het wel een voorwielaandrijver. Daarbij is het een constructief opvallend detail dat de motor in een Audi A4 nog steeds in lengterichting ligt. Dat zorgt voor een ander gevoel in het stuur dan bij die andere merken. Je bent hierdoor meer bij het rijden betrokken en voelt goed wat de auto doet. Daarbij is het onderstel redelijk stevig afgestemd, ook in de normale versies, met een sportonderstel wordt ook zo’n klasse-auto als een A4 zo hard als een plank. Daar moet je maar net van houden. Het interieur van de A4 is ruim genoeg voor vier volwassenen. Als vanouds zijn de afwerking en materiaalkeuze van zeer hoog niveau. De voorstoelen zijn erg fijn, helemaal als u kiest voor een Pro Line-uitvoering, die zijn echt tòp. Een raar detail is de onlogische plaatsing van de draaiknop voor het audio-volume, rechts op de middenconsole, waardoor die ook wel eens onbedoeld wordt bediend door de voorpassagier. Alle functies van het centrale display worden bediend met een draai- en drukknop: volgens velen werkt dit toch echt fijner dan alles op een ‘touch-screen’. De topversies hebben een volledig digitaal dashboard, dat naar smaak is in te delen: geen succes, het is veel te druk en te vol. Op de weg blijkt bij een normale rijstijl ook de 1,4 liter TFSI-benzinemotor met 110 kW ècht voldoende om lekker te rijden. Méér vermogen is vaker een kwestie van status dan dat het echt nodig is. De Audi A4 is voor zijn klasse ook best zuinig. We reden destijds met een 2,0 TDI (110 kW) tussen 1 op 18 en 20. Dat is een heel keurige waarde, al zijn er merken die het er nog net iets beter vanaf brengt.

Conclusie

Deze Audi A4 is een heel fijne auto om te rijden, elke dag weer. De verstokte Audi-rijder denkt niet eens na over de keuze, maar deze A4 is in karakter 'iets meer Mercedes dan BMW', waar dat in het verleden eerder andersom lag. Wie op zoek gaat naar een occasion, heeft er wel eerst een dagtaak aan om exact de juiste versie te vinden.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasion Center, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.