logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Kadjar I

Japanse mix

Renault - Kadjar

Het gaat Renault in ons land voor de wind, maar de Kadjar komt bepaald niet in een gespreid bedje terecht. Is de compacte SUV wel onderscheidend genoeg voor het bomvolle segment waarin hij moet gaan opereren?

Conclusie

De Renault Kadjar is in deze klasse weinig onderscheidend ten opzichte van zijn vele concurrenten. Onderhuids vertoont hij grote gelijkenissen met de Nissan Qashqai, alleen is de Fransman duurder. Dat neemt niet weg dat het een prima reisauto is, die te overwegen valt voor iedereen die zoekt naar een ruime, veilige en vlot gelijnde SUV.

Type auto en prijs

Na het succes van de Captur heeft Renault de crossoversmaak te pakken. Zelfs hun iconische ruimtewagen de Espace is tegenwoordig met een terreinwagen gekruist. De Kadjar is de eerste SUV van het merk in het C-segment. Een soort Mégane met terreinaspiraties, al vinden wij dat het model maar weinig uiterlijke overeenkomsten vertoont met de rest van het gamma. Op de imposante neuspartij na dan; een designkenmerk van de Nederlandse designer Laurens van den Acker. Voordat hij in Frankrijk aan de slag ging, zat hij bij Mazda aan de tekentafel. Als je het ons vraagt, had de Kadjar ook onder die merknaam op de markt kunnen verschijnen. De crossover is optioneel leverbaar met vierwielaandrijving, maar brengt zijn vermogen normaal gesproken via de voorwielen op de weg. In verhouding met concurrenten als de Opel Mokka en Kia Sportage is de Renault een stuk(je) groter. Zijn grootste rivaal komt uit eigen huis: de Nissan Qashqai, waarmee de auto onderhuids de nodige onderdelen deelt. De Kadjar is niet de duurste in het segment, maar met een vanafprijs van € 24.790 is het ook geen koopje. Zijn tweeeïge tweelingbroer de Qashqai is bijvoorbeeld 1.000 euro goedkoper, de Mokka zelfs een kleine 3 mille.

Hoe rijdt de Renault Kadjar

Wij reden kort met de dikste diesel en uitgebreid met de benzineversie waarvan de Nederlandse importeur de grootste aantallen verwacht te verkopen. Beide motoren leveren 130 pk, maar de manier waarop ze dat vermogen af geven, verschilt als dag en nacht. De dCi 130 is een echte koppelbeul; hij katapulteert je van je plek. Kies je voor de vierwielaangedreven variant, dan sleurt hij daar met gemak een caravan achteraan. Het trekgewicht bedraagt 1.800 kilo. Wie in de folder de 1.2-liter benzinemotor aan vinkt, moet aan de trekhaak genoegen nemen met maximaal 1.200 kilo. De snelheidssensatie is in de TCE 130 weliswaar minder groot dan in de zelfontbrander, maar hij is nog altijd snel genoeg om zelfs in de eco-stand goed op te schieten. Het overkwam ons tijdens het opdoen van onze rij-indruk in de omgeving van het Spaanse Zaragoza; we legden vele kilometers af zonder er erg in te hebben dat de spaarstand nog ingeschakeld stond. Pas bij het beklimmen van een stevige helling begon ons iets te dagen; hadden we in Nederland met de auto gereden, dan had de Kadjar nu vermoedelijk nog in de eco-modus gestaan. De Renault heeft lange schakelwegen. Het viel ons op, maar we ervoeren het niet als hinderlijk. De besturing is recht toe-recht aan, zijn draaicirkel opmerkelijk kort voor een auto van dit formaat (de compacte SUV is 4,45 meter lang). Hoewel de Kadjar sportief oogt, is het in de eerste plaats een comfortabele reisauto. Voel je de behoefte om hem door een bocht te jagen, dan kan dat zonder veel dramatiek. Al kan de crossover niet verhullen dat je met een grote auto onderweg bent. De Fransen bieden meerdere veiligheidssystemen om in geval van nood het vege lijf te redden. Het merendeel kennen we al van de Nissan Qashqai, zoals een rijbaanassistent (maakt alleen geluid, de auto grijpt niét in), dode hoekverklikker, een automatisch remsysteem en LED-koplampen. Die zaken zijn echter voorbehouden aan de duurdere uitrustingsniveau's. De dode hoek verklikker en het automatische remsysteem moeten zelfs dan nog van de optielijst worden bijbesteld. Gelukkig rekent Renault Nederland daar met € 445 slechts een bescheiden meerprijs voor.

De Renault Kadjar van binnen

Het optionele glazen dak en de hoge zit gaan in de Kadjar maar moeizaam samen. Voorin kunnen lange volwassenen nog met de kruin vrij zitten, maar op de achterbank lopen ze vast. De beenruimte achterin is dan wel weer riant. Tenzij je op de middelste zitplaats zit, want daar loopt de middentunnel door om ruimte te maken voor de - eveneens optionele - vierwielaandrijving. De zitting van de achterbank is ook nog eens vlak, zodat je benen niet voldoende ondersteund worden. Gelukkig maakt de bagageruimte een hoop goed. Minimaal 472 liter slikt de Renault: 42 liter meer dan de Nissan Qashqai. Met de achterbank neergeklapt past er maar liefst 1.478 liter aan spullen achterin. En dan kun je de leuning van de passagiersstoel ook nog plat klappen, waarna een keurig vlakke laadvloer ontstaat. De Kadjar beschikt over een dubbele laadvloer, waarvan de vloerdelen kunnen worden gebruikt om diverse compartimenten te creëeren. Handig: zo slingert er niets meer door de kofferbak. We delen een pluim uit voor de voortreffelijke voorstoelen in de Renault; ze zouden niet misstaan in je woonkamer en na een lange rit stap je fris weer uit. Het interieur steekt ook fraai in elkaar. We troffen ditmaal geen scherpe randjes aan en dat is bij de Fransen wel eens anders geweest.

De Renault Kadjar en het milieu

Naast de door ons gereden benzineversie biedt Renault Nederland twee dieselmotoren aan. De ene levert 110 pk, bij de ander staan er 130 paarden te trappelen. Beide zelfontbranders komen in aanmerking voor 20 procent bijtelling. De eenvoudigste diesel kun je ook bestellen als automaat met dubbele koppeling, zonder dat dit ten kosten gaat van het fiscale voordeel. In 2016 wordt er een extra benzinemotor verwacht, goed voor 160 pk. Welke brandstof ook jouw voorkeur heeft, elke Kadjar wordt standaard geleverd met een start/stop-systeem.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.