logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Honda Hr-V II

Nieuw geluid

Honda - HR-V 1.5 VTEC

Honda maakt met de nieuwe HR-V een luidruchtige entree in het drukbevolkte crossover-segment. En dat mag je in het geval van deze stoere gezinsauto letterlijk nemen.

Conclusie

De Honda HR-V laat een nieuw geluid horen in de klasse van de crossovers. Helaas is dat een hinderlijk geluid; de forse binnenruimte, handige achterbank en het comfortabele onderstel raken behoorlijk ondergesneeuwd door de rumoerige nieuwe benzinemotor. Zijn stevige vanafprijs maakt het er voor de gezinsauto niet makkelijker op.

Type auto en prijs

Vandaag de dag is meer dan de helft van de in Nederland nieuw verkochte auto's een zogenaamde crossover: een kruising tussen een stationswagen en een terreinauto. Je hebt ze in alle soorten en maten, maar dat je er als jezelf respecterende autofabrikant meer dan een in de showroom moet hebben staan, is een feit. Vooralsnog stond de teller bij Honda op één; de CR-V neemt het namens de Japanners op tegen modellen als de Mazda CX5 en Mitsubishi Outlander. Aan de onderkant van deze voertuigcategorie introduceert Honda nu de HR-V: een kleine crossover die het de Nissan Qashqai, Mazda CX-3 en Opel Mokka lastig moet gaan maken. Die typenaam is niet nieuw: Honda voerde onder die naam al eerder een semi-terreinwagen, om precies te zijn in 1999. De huidige HR-V combineert het beste van twee werelden: met een lengte van 4,29 meter zijn z'n afmetingen compact, maar qua binnenruimte kan hij zich meten met de grotere modellen uit het segment. In tegenstelling tot de concurrentie is de Honda er alleen met voorwielaandrijving. Dat hoeft geen probleem te zijn, want de meeste mensen die voor dit type auto vallen, kopen hem hoofdzakelijk vanwege het stoere uiterlijk en de hoge zitpositie. Een stuk lastiger is zijn stevige vanafprijs: met een prijskaartje van minimaal € 25.190 is de HR-V duizenden euro's duurder dan de Nissan, Mazda en Opel.

Hoe rijdt de Honda HR-V 1.5 VTEC

Bij de keuze van onze testauto lieten wij ons leiden door de verwachtingen van de Nederlandse importeur. Die geeft hoog op over de nieuwe 1.5-liter benzinemotor, en dan met name de versie met automaat. Leverbaar vanaf het tweede uitrustingsniveau heeft deze continue variabele transmissie in ons land een bescheiden meerprijs van € 180. Wij delen het enthousiasme van de importeur echter niet. De 130 pk sterke benzinemotor is traag en rumoerig en de CVT doet nog eens een extra duit in het zakje. Je moet de HR-V met beleid rijden, want bij de minste beweging van het gaspedaal klimt de gezinsauto razendsnel in toeren. Daarbij loeit de Honda het uit. Bij invoegen of inhalen is de geluidsoverlast het ergst, maar geruisloos wegrijden bij het verkeerslicht is ook al een uitdaging. In de Eco-stand, waarbij het motorvermogen nog eens extra wordt beteugeld, houdt de gezinsauto zich koest. Zonde, want de HR-V rijdt verder erg plezierig. Het onderstel filtert oneffenheden moeiteloos weg en de wagen stuurt mooi precies. Gelukkig is de kleine crossover ook leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Die hebben we kort uitgeprobeerd in een uitvoering met dieselmotor. De handbak schakelt met fijne, korte slagen, al voel je het mechaniek wel nadrukkelijk werken. Dat doet een tikkeltje goedkoop aan. Opmerkelijk is het feit dat de crossover ondanks zijn specifieke bouw niet aandoet als een grotere auto. Hij rijdt als een standaard personenwagen. Bij het instappen heb je dan wel weer profijt van de hogere koets; zowel voor- als achterin hoef je alleen je benen nog maar op te tillen. De Japanners hebben flink geïnvesteerd in de veiligheidsuitrusting van de Honda. Standaard krijgt de gezinsauto een automatisch remsysteem mee, dat aanrijdingen voorkomt tot een snelheid van 32 kilometer per uur. Vanaf het tweede uitrustingsniveau heb je ook een rijstrookassistent aan boord. Die grijpt niet zelfstandig in, maar waarschuwt met een geluidssignaal en een verwarrend symbool op het dashboard. Je ziet twee handen die het stuur vasthouden, maar om onbedoeld van rijstrook te wisselen hoef je niet persé je stuur los te laten. De HR-V kan ook nog verkeersborden 'lezen' en beschikt over de mogelijkheid om die gegevens te koppelen aan de in de SUV aanwezige snelheidsbegrenzer. Signaleert de Honda een maximum snelheid van 80 kilometer per uur, dan gaat de gezinsauto gewoonweg niet harder (tenzij je het gaspedaal nadrukkelijk intrapt). Deze 'Intelligent Speed Limiter' werkt echter niet feilloos; overschrijdt je de maximum snelheid, dan blíjft de HR-V piepen tot hij de toegestane snelheid heeft bereikt. Net als het motorgeluid werken die waarschuwingstonen op je zenuwen. Bovendien bouwt hij tergend langzaam zijn snelheid op en af. Verder houdt de Honda de laatste gekozen snelheid vast zolang hij geen ander verkeersbord tegenkomt. Zo kon het gebeuren dat we met 70 kilometer per uur een dorp binnenreden. Het is dat we zelf gas terugnamen, want de Honda liet het zonder morren toe. Tegen het belabberde zicht over je rechterschouder is alleen een achteruitrijcamera opgewassen. Die accessoire is voorbehouden aan de duurste uitvoering en valt helaas niet los bij te bestellen.

De Honda HR-V 1.5 VTEC van binnen

Het is ongelofelijk hoeveel binnenruimte de HR-V zijn achterpassagiers biedt. Zelfs met de voorstoelen in de achterste stand zitten lange volwassenen nog riant. De beenruimte maakt de meeste indruk; de hoofdruimte is toereikend. De kofferklep is lang en breed. Dat ziet er misschien niet fraai uit, maar creëert wel een lel van een laadopening. Met minimaal 470- en maximaal 1.533 liter is de bagageruimte overvloedig; met de achterbank naar beneden biedt alleen de Nissan Qashqai meer kofferruimte. Standaard is de HR-V voorzien van Honda's fameuze 'Magic Seats': een deelbare achterbank, waarvan niet alleen de rugleuning, maar ook de zitting separaat valt op te klappen. Zo kun je op de plek van de achterbank moeiteloos onhandige voorwerpen vervoeren als een plant of zelfs een kinderfiets. Het binnenste van de Honda is uitgevoerd in stemmig zwart en hoofdzakelijk opgetrokken uit harde plastics. De enige bedieningsknoppen vind je op het stuur; voor de rest werkt het instrumentarium met aanraakschermen. Chique, maar die schermpjes worden wel gauw vettig. Ronduit onhandig is de hoge middenconsole, die tussen de voorstoelen naar achteren loopt. Bestuurders boven de 1.90 meter zitten er steevast met hun rechterbeen tegenaan. Bovendien kun je slecht bij de stroompunten voor je smartphone of navigatiesysteem, want die zijn onder de console - en daarmee buiten het zicht! - weggewerkt.

De Honda HR-V 1.5 VTEC en het milieu

Het motorenpallet van de HR-V is beperkt. Je kunt kiezen uit twee smaken: benzine of diesel. Die laatste levert 120 pk en komt in 2015 nog in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Wil je een motorisering die is gekoppeld aan een automaat, dan zit je vast aan de benzine-uitvoering: Honda levert geen CVT voor de zelfontbrander. Een start/stop-systeem is standaard, ongeacht de krachtbron die je kiest.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.