Auto Review Toyota Auris II 1e facelift
De andere Auris
Toyota - Auris 1.2T Aspiration
Conclusie
De 1.2T-uitvoering vormt een welkome aanvulling op het Auris-gamma, al vereist de kleine turbomotor wel een actieve rijstijl. De veiligheidsuitrusting van de compacte gezinsauto - en dan met name de bescheiden meerprijs daarvan - is een voorbeeld voor het gehele segment. Helaas valt de binnenruimte nog altijd tegen en ligt de vanafprijs van deze nieuwe motorisering (te) hoog.Type auto en prijs
Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar de Toyota Auris is er ook zónder hybride aandrijflijn. De compacte gezinsauto staat bekend om zijn bijtellingsvriendelijke versie met een brandstof- en een elektromotor. Concurrenten als de Peugeot 308 en Opel Astra hebben vooralsnog geen antwoord op die techniek, maar dat wil niet zeggen dat je in hun modellengamma geen alternatieven aantreft. De Fransen en Duitsers zoeken hun heil in kleine benzinemotoren met een turbo, die naast zuinig ook snel zijn. Zo’n krachtbron hadden de Japanners tot voor kort nog niet, maar nu is daar de Auris 1.2T. De Toyota heeft gewoon vier cilinders onder de kap – en geen drie, zoals de Peugeot en de Opel – maar daar moet wel stevig voor worden bijbetaald: de eenvoudigste Auris kost 19 mille, maar de prijzen van deze nieuwe motorisering beginnen bij € 23.795. Een boel geld, daar een gelijkwaardige 308 of Astra voor net geen € 20.000 mee naar huis mag. Zelfs een driecilinder Volkswagen Golf is een paar honderd euro voordeliger. Voor dit bedrag levert Toyota wel de sterkste motor van het stel. De krachtbron is beschikbaar in beide carrosserievarianten (zowel de Auris hatchback als de stationwagen).Hoe rijdt de Toyota Auris 1.2T Aspiration
Wat is het fijn om weer eens te kunnen schakelen in een Toyota Auris! Het model wordt doorgaans uitgerust met een hybride aandrijflijn en die werkt alleen in combinatie met een automatische transmissie. Ook de 116 pk sterke 1.2T is leverbaar met een automaat, maar de Nederlandse importeur koos bij onze testuitvoering voor een handgeschakelde zesversnellingsbak. Die werkt naar behoren en da’s maar goed ook, want je moet de kleine turbomotor wel op toeren rijden. Doe je dat niet, dan valt de krachtbron stil. Het gebeurde ons op een rotonde, die je bij deze Auris niet in de derde versnelling kunt nemen. Ook 80 kilometer per uur in de hoogste versnelling vonden wij geen succes. De gezinsauto is met deze nieuwe motorisering wel aangenaam stil. Bijkomend voordeel van de gekozen krachtbron is het feit dat de viercilinder niet resoneert bij het wachten voor ’t verkeerslicht. Dan kan van menig concurrent met een driepitter niet worden gezegd. Sturen gaat gevoelloos, de remmen doen juist wat sponzig aan; om de Toyota te laten stoppen, moet je echt aandringen. Het comfortabele onderstel kan ons weer wel bekoren, evenals de prettige zitpositie achter het hoge dashboard. Dat instrumentarium geeft een beschut gevoel, wat nog eens wordt versterkt door de nieuwe veiligheidsvoorzieningen die Toyota op de Auris aanbiedt. Voortaan beschikken de duurdere uitvoeringen standaard over een rijstrookassistent (bij het onbedoeld verlaten van je rijstrook klinkt een geluidssignaal), verkeersbordherkenning en een zelfstandig remsysteem dat kop/staart-botsingen moet voorkomen. Onder de noemer ‘Toyota Safety Sense’ zijn deze zaken overigens al vanaf het tweede uitrustingsniveau op de gezinsauto bij te bestellen, voor een schappelijke meerprijs van € 650. Het zicht rondom is redelijk: met name de voorste raamstijlen zitten soms lelijk in de weg.De Toyota Auris 1.2T Aspiration van binnen
Zakelijkheid is troef in het interieur van de Auris. Alles ziet er strak en serieus uit, wat overigens niet inhoudt dat het binnenste van de Toyota zonder fouten is. In plaats van een extra opbergvak troffen we in onze testauto een vreemd kastje achter de versnellingspook aan, waar de aansluitpunten voor je telefoon en navigatiesysteem verborgen blijken te zitten. Ondanks dat we in het interieur graag over meer aflegruimte zouden beschikken, beoordelen we de Auris als een praktische gezinsauto: zowel voorin, achterin als in de kofferbak vinden we een 12V-aansluiting voor je tablet, spelcomputer of koelbox. De bagageruimte is verder voorzien van een dubbele laadvloer, verdeeld in meerdere compartimenten. Reuze handig, net als de mogelijkheid om de achterbank vanuit de kofferbak neer te klappen. Daarmee ontstaat een vlakke laadvloer, die ruimte biedt aan minimaal 360 liter bagage. De Nederlandse importeur doet geen uitlatingen over de laadruimte met neergeklapte achterbank. Afgaand op de afmetingen die we wel weten, is de kofferbak van de Toyota bescheiden van aard: een concurrent als de Peugeot 308 biedt bijvoorbeeld 420 liter laadruimte met de achterbank op zijn plek. Achterin de Auris is de beenruimte voor lange volwassenen toereikend, maar rechtop zitten is er niet bij. De instap naar achteren kan beter: de achterportieren kunnen naar onze zin niet ver genoeg open. Een kinderstoel bevestigen wordt zo nodeloos ingewikkeld.De Toyota Auris 1.2T Aspiration en het milieu
Toyota levert de Auris in ons land met twee benzine- en twee dieselmotoren. De populaire hybride versie komt daar nog bij. Het vermogen loopt uiteen van 90- tot 136 pk. Met de door ons gereden kleine turbomotor realiseerden wij een praktijkverbruik van 1 op 16,1. Het verbruikscijfer van de fabrikant (1 op 18,5) hebben we niet gehaald, maar de afwijking is bescheiden. Een brandstofbesparend start/stopsysteem behoort bij de Auris tot de standaarduitrusting.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
