Auto Review Toyota Corolla Verso II
Onopvallend goed
De Toyota Corolla Verso is als occasion een beetje een ‘kennerstip’. Bij de destijds zeer populaire middenklasse MPV’s sneeuwt deze Toyota onder naast de bestsellers van andere merken, maar in een directe vergelijking is het zeer waarschijnlijk gewoon de beste.
- Pluspunten
- Topkwaliteit in afwerking en betrouwbaarheid
- Vijf- of zevenzits
- Hoog laadvermogen
- Minpunten
- Onoverzichtelijk
Wat vindt de Wegenwacht?
Deze Toyota behoort tot de meest betrouwbare auto’s die voor geld te koop zijn. Bij dit model Verso zijn ook nu de jaren beginnen te tellen maar enkele opmerkingen te plaatsen. De gasklep wordt elektronisch bediend via een zogenaamd ‘drive-by-wire’ gaspedaal. Het gebeurt wel eens dat de gasklep zelf blijft hangen. De motor slaat dan niet aan. Een gerichte tik tegen het gasklephuis is voldoende. Reparatie is pas aan de orde, als dit vaker voorkomt. Bij exemplaren met forse kilometerstanden komt het voor dat er een rammelend lawaai uit de aandrijflijn komt. Dat klinkt dramatisch, maar is het niet. Dit komt van het twee-massa vliegwiel. De auto blijft er gewoon mee rijden, maar bij een te overwegen occasion is dit wel iets om te noteren. Dit is best een kostbare reparatie, die wel kan worden overwogen als de koppeling ook aan vervanging toe is. Dan moet de boel daar toch uit elkaar en is het een kwestie van een nieuw vliegwiel plaatsen.
Bij exemplaren met een half-automatische transmissie komt het voor dat de motor niet aanslaat, omdat de elektronica niet ‘ziet’ in welke stand de automaat staat. Daarvoor kent de Wegenwacht een noodgreep.
Over de Toyota Corolla Verso
Dit is de tweede generatie van de Corolla Verso. Het is opmerkelijk dat Toyota in 2007 bij dit model ineens de naam ‘Corolla’ liet vervallen, terwijl er aan de auto op zich niks veranderde. Vanaf toen heet dit model gewoon Verso en zijn opvolger dus ook. Kwalitatief is dit een topproduct, dat is bij Toyota bijna vanzelfsprekend. Juist nu de auto’s wat ouder worden en de prijzen dus wat lager liggen, wordt die kwaliteit belangrijker en in feite waardevoller. Het klinkt negatief, maar hoe fijn betrouwbaarheid is, daar kom je pas achter als je een keer met een paar kleine kinderen achterin op de vluchtstrook tot stilstand komt, omdat de auto je in de steek laat.
Uitvoeringen en varianten
Er zijn twee benzinemotoren in de (Corolla) Verso geleverd, een 1.6 (81 kW/110 pk) en een 1.8 (95 kW/129 pk). Er zijn liefst drie diesels. De 2.0 met 85 kW/115 pk is in 2005 verdwenen, daarnaast zijn er de 2,2 liter met 100 kW/136 pk en de 130 kW/177 pk sterke ‘clean diesel’. De uitvoeringen heten Terra, Sol, Luna, Dynamic en Executive. Alle uitvoeringen zijn als vijf- of zevenzits geleverd. Achteraf inbouwen van twee extra zitplaatsen is niet mogelijk.
De Toyota Corolla Verso als occasion
De benzinemotoren waren bij de nieuw-verkoop al heel ruim in de meerderheid en het diesel-aandeel is sindsdien zeker niet gegroeid. Het feit dat er nog steeds een behoorlijk aanbod van dit model in het land staat, wordt ook veroorzaakt door de eigenschap die we de hele tijd weer tegenkomen: kwaliteit. Als een Toyota zoals dit model gewoon altijd netjes wordt onderhouden, dan gaat die een enorm lange levensduur tegemoet. Kijk in het occasionaanbod maar eens naar de enorme kilometerstanden waarmee exemplaren die er nog best goed uitzien worden aangeboden. Oftewel: koop er eentje met minder kilometers en als die netjes is behandeld, kan die nog lang meegaan. Toen deze auto’s jonger waren, stonden de bekende concurrenten vaak voor hogere prijzen te koop, op grond van hun populariteit. Nu ligt het andersom, de Toyota is in aanschaf gemiddeld wat duurder, maar heeft daarvoor meer te bieden in de vorm van betrouwbaarheid en een heel kleine kans op kosten voor onverwachte reparaties.
De proefrit
Zoals veel middenklasse-MPV’s is de carrosserie ook bij de Verso tamelijk onoverzichtelijk. Dat is lastig bij parkeren. Het rijklare gewicht ligt op ruim 1.300 kilo, dat is vrij fors. De 1.8 maakt de Verso voldoende levendig en pittig voor een vlotte rijstijl. Opvallend in de Verso is de stevige vering. Dat lijkt sportief, maar het heeft ook te maken met het vrij hoge laadvermogen van rond de 700 kilo (verschillend per uitvoering). Met al dat gewicht aan boord, moet de auto nog steeds fatsoenlijk rijden. De 1.6 voldoet binnen Nederland ook prima, wie met het hele gezin de Alpen over wil, kan beter een 1.8 kiezen.
Conclusie
Voor veel gezinnen is een middenklasse-MPV een uitkomst. Koop een Corolla Verso als de kinderen nog klein zijn en rij ermee door tot ze naar de middelbare school gaan. Afschrijving en onderhoud uitgesmeerd over véél kilometers betekent dat je per saldo, per kilometer en per jaar goedkoop hebt gereden. Doordacht, prima rijdend en onverwoestbaar, die Verso.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Toyota Corolla Verso.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
