Auto Review Seat Altea I
Ruimte en temperament
Seat - Altea
Wat vindt de Wegenwacht?
In de Seat Altea is veel techniek gebruikt die bekend is uit diverse andere Seat-, Volkswagen- en Audi-modellen. De betrouwbaarheid ligt dus ook op hetzelfde, hoge niveau en de euvels zijn ook identiek. Een kapotte bobine laat de motor op drie cilinders lopen en moet direct worden vervangen. Een bekend zwak punt is de aircopomp, vervanging is een kostbare reparatie. Het elektrisch bediende slot op het kofferdeksel weigert wel eens. Gebroken achterveren komen bij de Altea gemiddeld vaker voor, omdat die bij dit model vaak zwaar worden belast. Daar merk je weinig van, maar het is wel een APK-afkeurpunt.Waar praten we over?
De technische basis van de Altea komt overeen met onder meer de Volkswagen Golf en Audi A3. Destijds was de vormgeving van de Altea heel verrassend en bleek de voorbode van modellen als de Leon en Toledo. Het knappe is dat vooral die Altea na jaren als model nog steeds niet ‘verveelt’ en als een heel moderne auto te boek staat. Leuk detail: de ruitenwissers werken precies andersom. Ruimte is natuurlijk een heel sterk punt van dit model. Daarbij is de slimme constructie van de achterbank opvallend, die per kant in één handomdraai in een vlakke laadvloer is te veranderen. Het is onterecht dat de Altea door veel kopers over het hoofd wordt gezien en dus minder populair is dan diverse concurrenten. Dat houdt de occasionprijzen wel vriendelijk. De Toledo is een Altea met een andere achterkant, de Altea XL is langer en de Altea Freetrack oogt wat ruiger.Uitvoeringen en varianten
In de Altea zijn zes verschillende benzinemotoren en drie diesels geleverd. Benzine: 1.4 (63 kW/85 pk), 1.4 FSI (92 kW/125 pk), 1.6 (75 kW/102 pk), 1.8 TFSI (turbo, 118 kW/160 pk), 2.0 FSI (110 kW/150 pk)), 2.0 TFSI (turbo, 147 kW/200 pk). Diesels: 1.9 TDI (77 kW/105 pk) en 2.0 TDI (103 kW/140 pk en 125 kW/170 pk). De vaste uitvoeringen heten Reference, Sport-Up en Stylance, maar Seat heeft ook een keur aan langlopende tijdelijke versies met afwijkende specificaties gekend. Dat maakt onderling vergelijken soms lastig.De Seat Altea als occasion
De Altea is als occasion niet zo gewild als enkele naast concurrenten. Dat is goed nieuws voor wie de een tikje eigenwijze stijl van deze Seat wèl kan waarderen. De markt voor gebruikte Altea’s is niet overspannen. Daarbij is de kwaliteit op Volkswagen-niveau. Zoek een exemplaar dat in uitvoering en prijs aan je wensen voldoet. Klopt de kilometerstand, is de onderhoudshistorie helder (een al vernieuwde aircopomp is een pluspuntje) en heeft de auto geen sporen van zware schade of mishandeling, dan kun je de deal redelijk risicoloos rondmaken. Er nog eens een nachtje over slapen is geen punt, de kopers staan niet in de rij.De proefrit
De zitpositie in de Altea is hoger dan in een hatchback, maar minder hoog dan in menig MPV. De Altea rijdt mede daardoor fijner dan menig concurrent. De wat doodse koppeling vraagt even gewenning. Kies wel een flinke motor, de gewone 1.4 en 1.6 zijn wat onder de maat. Een (T)FSI vraagt om loodvrij 98. Op Euro 95 rijdt-ie wel, maar de bougies kunnen daar op termijn niet tegen. Op 98 is de motor bovendien soepeler, sterker èn zuiniger. Met die sterkere motoren is de Altea niet alleen een fijne reisauto, maar ook een prima caravantrekker.Conclusie
De Seat Altea verdient méér waardering, maar dat is zo snel niet te veranderen. Als occasionkoper in deze klasse kun je daarvan gebruik maken. Niet iedereen lijkt te beseffen hoe fijn deze Seat is. Dat maakt ‘m nou juist tot een aanrader in zijn soort.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
