logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Niro II (SG2)

Veel auto voor je geld

Kia Niro HEV Launch Edition

Pluspunten
  • Rijke standaarduitrusting
  • ruim
  • Zuinige aandrijflijnen
  • Veel veiligheid standaard
Minpunten
  • achteras week geveerd
  • Banden- en motorrumoer

De Niro van Kia is in Nederland zeer populair. Dat willen de Koreanen natuurlijk graag zo houden en dus is de Niro onlangs helemaal vernieuwd. Hij is er als hybrid, plug-in hybrid en als 100% elektrische versie. Wij gaan met de standaard uitvoering op pad.

Conclusie

De Kia Niro is een verkoopsucces en het moet raar lopen als deze nieuwe versie dat ook niet wordt. Je krijgt namelijk verdraaid veel auto voor je geld. Kritiekpunten blijven beperkt tot een wat week geveerde achteras en banden- en motorgeruis. Daar staat tegenover dat hij erg ruim is, een rijke standaarduitrusting kent, zuinig omgaat met brandstof en verkrijgbaar is met diverse soorten milieuvriendelijke aandrijflijnen. En dan biedt'ie ook nog eens veel standaard veiligheids- en rijhulpsystemen plus 7 jaar garantie!

Type auto en prijs

De geheel nieuwe Kia Niro ziet er duidelijk anders uit dan zijn voorganger. Met een geheel andere neus en kont en met een in contrasterende kleur gespoten C-stijl – hoewel dat alleen op de duurdere versies zit. Optisch loopt die stijl tot aan de achterwielen. De hybride aandrijflijn van onze testauto wekt maximaal 141 pk vermogen op, waarbij de verbrandingsmotor de aloude 105 pk en 144 Nm sterke viercilinder 1.6 GDi-benzinemotor is. De elektrokrachtbron levert 44 pk. Het geheel is gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling. De nieuwe Kia Niro komt niet alleen als Hybrid op de markt, maar is er ook als plugin hybride en als elektrische e-Niro. De hybridversie is de goedkoopste met een vanafprijs van € 31.995 of zo’n 500 euro per maand in de private lease. De plugin-hybride is 7 mille duurder en de EV komt op bijna 44 mille.

Elke Niro heeft standaard onder meer adaptieve cruise control, een noodstopinstallatie, een achteruitrijcamera en navigatie. Er zijn vier uitrustingsniveaus. De testauto is de allerdikste, de launch edition. Die kost 41 mille en voor die tien mille extra zakt de auto zo ongeveer door z’n assen van alle extra’s. Van een Harman Kardon stereo en draadloos opladen van je smartphone tot adaptieve cruise control die aan je navigatie is gekoppeld en een op afstand bedienbaar parkeersysteem – je hoeft dan niet eens in de auto te zitten om te parkeren en bij jou wel - het zit er allemaal op.

Hoe rijdt de Niro HEV?

Het weggedrag van de Kia Niro is niet feilloos: hobbels worden niet helemaal goed weggefilterd. De achteras is erg soepel geveerd en bij meerdere hobbels komt de auto dan wat deinerig over. Jammer, dat had een tandje minder gemogen. De besturing is voldoende precies maar er zit erg weinig gevoel in. Rijd je puur elektrisch dan hoor je aardig wat bandengeruis. Zodra de motor erbij springt is ook die wat te nadrukkelijk aanwezig. De trekkracht van de aandrijflijn is wel goed. De Niro HEV reageert gewoon lekker levendig op het gaspedaal. Maar dat mag ook wel met een 1.6 benzinemotor en een elektromotor. Er mag 1.300 kilogram aanm de trekhaak.

Aan actieve en passieve veiligheidssystemen is in de nieuwe Niro geen gebrek. De Kia heeft niet alleen een noodstopinstallatie, maar standaard ook adaptieve CC, vermoeidheidsherkenning, een rijstrookassistent en de mogelijkheid tot semi-autonoom rijden op de snelweg. Kia noemt dat ‘Snelwegassistentie’. Het enige dat extra geld kost is dode hoek bewaaking. De systemen werken gewoon goed.

De belangrijkste bedieningen voor radio en airco zitten in een apart schermpje. Met een knop switch je tussen radio en kachel. Handig: met één druk op de knop zijn ramen en achterportieren vergrendeld voor de kinderen achterin (geen geklooi meer met sleuteltjes). Over zitten gesproken; de zit achter het stuurwiel is wat ongemakkelijk hoog. Kia had tijdens de introductie nog verteld dat dat bij de EV uiteraard het geval was door het batterijpakket wat er onder schuilgaat. Maar dat dat bij deze HEV lager zou zijn. Niet dus. Ben je wat kleiner dan is het misschien wel oké, maar als je lang bent – zoals veel Nederlanders – dan lijkt het net of het dashboard op je knieën rust.

De Niro HEV van binnen

De Niro is 7 centimeter langer geworden, maar ook twee centimeter breder en één centimeter hoger. Ook de wielbasis is toegenomen. En dat zorgt voor meer ruimte. Beginnen we bij de achterbak, dan zien we dat die nu 451 liter op groot is met de bank op z’n plek, das 15 liter meer dan van z’n voorganger. Klap je de achterbankleuning weg dan praat je over 1.445 liter. Koop je de PHEV of de elektrische versie dan heb je trouwens minder bagageruimte door het dan aanwezige accupakket. De aandrijving bepaalt dus de grote van de kofferbak. Die bak heeft een variabele bagagebodem en een oplopende laadvloer. Instappen achterin is effe een dingetje want de wielkuip zit in de weg. Maar als je eenmaal zit, zit je prima. Er is meer dan genoeg hoofd- en beenruimte en je hebt er 2x usb in de rugleuning van de voorstoelen.

De Niro heeft standaard erg veel aanvullende rijhulpsystemen; van rijstrookassistent met fileassistentie tot grootlichtassistent. Het zit er allemaal standaard op. De testauto heeft dan ook nog ‘ns een extra groot infotainmentscherm van 10,25 inch groot en een 10-inch head-up display. Het aanraakscherm is trouwens niet de snelste die we kennen. En soms moet je twee keer drukken voordat er iets gebeurt. De symbooltjes zijn tevens nogal klein. Verder is het wel erg somber aan boord door al het zwart en de materiaalkeuze is aan de goedkope kant. Kijk maar naar bijvoorbeeld de deurbekleding. Loeihard plastic.

De Niro HEV en het milieu

De Kia Niro is leverbaar als normalew hybride, als stekkerhybride en als elektrische auto. Hartstikke goed dat er zoveelk keuze is. Onze testauto is een normale hybride versie en die haalde een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 19,6. Erg netjes is voor dit type auto!

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.