logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai Tucson I

SUV bestseller

De Hyundai Tucson is als occasion wel over het hoogtepunt in zijn populariteit heen. We praten hier over de eerste generatie, dus vóór 2010. Er is nog aanbod genoeg, de vraag is vrij bescheiden, dat schept kansen voor oplettende occasionkopers.

Pluspunten
  • Stoer uiterlijk
  • Betrouwbare techniek
Minpunten
  • Matige rijeigenschappen
  • Mechanische slijtage

Wat vindt de Wegenwacht?

De brandstofpomp zit in de tank en het komt voor dat door een defect die pomp niet bij de onderste helft van de benzine kan. De meter op het dashboard geeft dus aan dat de tank nog half vol zit, maar de motor stopt er gewoon mee. Dit is tijdelijk op te lossen door de auto af te tanken, reparatie van die pomp moet in de garage gebeuren. De motor kan eveneens stilvallen door sluiting in de luchtmassameter. Daarvoor heeft de Wegenwacht wel een noodoplossing, waarna de eigenlijke reparatie in de garage kan worden uitgevoerd. Een motor die niet aanslaat, zonder dat het motorstoringslampje brandt, wordt veroorzaakt door een defect hoofdrelais. Dat is prima te repareren door de Wegenwacht.

Over de Hyundai Tucson:

SUV’s waren helemaal ‘hot’ in het midden van het eerste decennium. Die auto’s waren gewild, maar duur. Hyundai (en Kia) kwamen daarop met een heel sterk antwoord. Dat was deze Tucson en dus de technisch identieke Kia Sportage. De Tucson had qua stoere uitstraling alles wat die kopersgroep verwachte, maar was scherper geprijsd, onder meer omdat die er ook was met alleen voorwielaandrijving. Het gros van de kopers wilde alleen de gewone kilometers in een stoere auto rijden en niet meteen op wereldreis, maar wèl die schijn wekken.

Uitvoeringen en varianten:

Het motorenprogramma van de Tucson is heel overzichtelijk. Vanaf de verkoopstart waren er twee benzinemotoren, een 2,0 liter viercilinder (104 kW/141 pk) en een 2,7 liter V6 (129 kW/ 175 pk). Die laatste is in aantallen ver in de minderheid. In 2006 kwam er ook een 2,0 liter diesel (103 kW/140 pk). Er zijn zowel voor- als vierwielaangedreven versies. De 2.7i had altijd vierwielaandrijving en standaard een viertraps automatische transmissie. Deze automaat was verder alleen op de diesels te leveren. Er zijn drie normale uitvoeringen, ActiveVersion (alleen 2.0), DynamicVersion en StyleVersion.

De Hyundai Tucson als occasion:

De flinke verkoop leidt uiteraard tot een groot aanbod op de occasionmarkt. Vele jaren na het einde van de nieuw-verkoop is er nog steeds aanbod genoeg. De vraag naar gebruikte exemplaren is inmiddels vrij bescheiden. Ben je voor zo’n auto in de markt, bijvoorbeeld omdat je een goede trekauto zoekt, dan kun je rustig naar een perfect aanbod zoeken. De diesels zijn intussen bijna uitgestorven en ook versies met autogas zijn nu heel schaars. Waarschijnlijk zijn er nogal wat van die ‘gasbranders’ teruggebouwd en –gekeurd naar gewone benzineversies, omdat de vraag naar autogas-versies vrijwel is opgedroogd. Tucsons die een zwaar leven hebben gehad, kennen vaak mechanische slijtage aan de aandrijving. Dat kan niet snel kwaad, maar het maakt lawaai. Nieuwe ophangrubbers zijn even een ingreep, maar laten de Tucson veel beter sturen.

De proefrit:

Op de rij-ervaring in een auto als de Tucson moet je je even instellen. Logisch gevolg van de hoge bouw van de auto is een tamelijk hoge zitpositie. Het is een illusie dat je daardoor meer overzicht op het verkeer hebt, maar het zorgt wel voor sterke zijdelingse bewegingen, ook bij een kleine stuuruitslag. De Tucson stuurt ook doods en het rijcomfort is niet meer dan redelijk. Dat is allemaal een gevolg van het soort auto, maar niet fijn. Daarbij is de Tucson ook lang niet zo ruim als je zou verwachten. De 2.0 liter benzinemotor, die veruit het meest voorkomt, is nogal rauw en lust een beste slok. Gemiddeld 1 op 8 á 9 gewoon. Een tweewielaangedreven 2,0 mag 1.400 kilo trekken, dat is niet uitzonderlijk veel.

Conclusie

Technisch zijn deze Hyundai’s best goede auto’s, die bestand zijn tegen een zwaar leven en bij normaal onderhoud bieden ze een lange levensduur. Als je echt een werkpaard zoekt, is dit een goede keuze, al zal dan een vierwielaandrijver wenselijk zijn. De eigenschappen van de Tucson bepalen dat je zo’n auto ècht moet willen. Alleen het uiterlijk is geen goed argument.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Johan Meure, Purmerend

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.