Auto Review Kia Sportage II
Populaire middenklasse-SUV
Kia - Sportage
- Pluspunten
- Nog steeds stoer model
- Tot zeven jaar garantie!
- Heel betrouwbaar
- Minpunten
- Niet overtuigende rijeigenschappen
Wat vindt de Wegenwacht?
In het algemeen is de Kia Sportage heel betrouwbaar, óók als hij een zwaar leven achter de wielen heeft. Wat wel eens voorkomt, is dat de (benzine-)motor moeite heeft met vloeiend versnellen of vertragen. Dat kan een vastzittende EGR-klep zijn, of een kapotte luchtmassameter. Beide zijn met een noodgreep wel even tot de orde te roepen, maar een (dure) vervolgreparatie is wel nodig. Bij de vele exemplaren die op autogas rijden, komt het voor dat de brandstofpomp in de benzinetank droogloopt en vast gaat zitten. Dit is te voorkomen door steeds genoeg benzine in de tank te houden, die de auto trouwens nodig heeft om te starten. Bij een kapotte pomp start de auto dus niet meer. Die pomp vernieuwen is de enige mogelijkheid.Waar praten we over?
Stoer! Dat was bij uitstek het verkoopargument voor auto’s zoals de Kia Sportage. Buren en collega’s dachten dat je elk moment kon vertrekken voor een of andere ruige trektocht door onherbergzaam gebied, maar in werkelijkheid bracht je gewoon dagelijks de kinderen naar school of je stond in de file naar je werk. Dat maakte niet uit, imago, daar ging het om. De Kia Sportage (en de Hyundai Tucson) is dus vooral op zijn uiterlijk verkocht, de redelijk praktische ruimte is een mooie bijkomstigheid.Uitvoeringen en varianten
De Sportage komt voor met een keuze uit drie motoren. De 2,0 liter benzinemotor levert 103 kW/140 pk en is in principe sterk genoeg voor de auto. Deze is er vanaf het begin geweest als twee- of vierwielaandrijver. De 2,7 liter V6 is altijd gekoppeld aan vierwielaandrijving en levert heel smeuïg 129 kW/175 pk. De 2,0 liter diesels verschenen enige tijd na de benzineversies, in twee specificaties: 83 kW/113 pk (2WD) of 103 kW/140 pk (4WD). Eind 2007 verviel de lichte diesel, de 103 kW-uitvoering was er toen ook als tweewielaandrijver. Medio 2008 was er een milde facelift, waarbij de diesel is opgewaardeerd tot 110 kW/150 pk. In eerste instantie heetten de twee leverbare uitvoeringen Comfort en Executive. In 2007 verdween laatstgenoemde, de nieuwe uitvoeringen werden Comfort, X-ecutive, X-pression en X-ception. De enige twee bekende, tijdelijke actieversies zijn de Adventure en de All Stars.De Kia Sportage als occasion
Door de goede verkoop is er dus aanbod genoeg aan occasions, maar de vraag blijft nogal achter. Daardoor staan de prijzen onder druk en juist dan is het zaak als koper goed uit te kijken en met minimaal prijsverschil gewoon de allerbeste te kopen. De Kia-dealer helpt daarbij graag een handje en geeft op geselecteerde occasions tot maar liefst zeven jaar garantie, waarbij normale slijtagedelen en onderhoud uiteraard zijn uitgesloten. Koop je elders een gebruikte Sportage, let dan wel even op flinke slijtage in de aandrijving. Kwaad kan het niet, een Kia kan daar oud mee worden, maar een Sportage rijdt een stuk beter als versleten ophangrubbers zijn vervangen. De diesels zijn overigens flink in de minderheid, het aantal exemplaren op autogas is vrijwel even groot.De proefrit
Het stoere uiterlijk was bij de aankoop doorslaggevend, niet de rijeigenschappen. Die zijn niet bijzonder verfijnd. Daarbij speelt de vrij hoge zitpositie een rol, want daardoor voel je meer van de bewegingen van de carrosserie. De besturing en bediening zijn wat doods en het comfort is vrij bescheiden. Achterin is de Sportage best ruim, maar de bagageruimte is naar verhouding juist weer wat onder de maat. Ach, dat paardenzadel past er wel in. De Sportage is een prima trekauto en als werkpaard is hij heel bruikbaar, maar daarvoor moet je dus wel wat opgeven. De 2,0 liter is als gezegd sterk genoeg, maar reken wel op een verbruik dat vrijwel altijd ‘aan de verkeerde kant van 1 op 10’ ligt. Moet je nogal wat kilometers maken, denk dan eens over een exemplaar op autogas, maar wel even een goede berekening maken!Conclusie
Een stoer, sterk en betrouwbaar werkpaard, dat is de Kia Sportage. De geweldige garantie die de dealers geven is een belangrijk pluspunt, juist ook omdat de rijkosten van de auto vrij hoog zijn. Als je de Sportage nuttig kunt gebruiken, kun je er jaren plezier van hebben, want kwalitatief is een Kia een prima ding.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
