logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 208 I

Zo’n echt, fijn ‘Peuzjootje’

De Peugeot 208 is als occasion al vele jaren enorm populair. De 208 is zo’n sterk product dat de tijd nauwelijks vat op ‘m heeft. Pas wel op voor de 1.2 PureTech motor.

Pluspunten
  • Al vele jaren een goede keuze
  • Comfortabel voor deze klasse
  • Sympathiek en tijdloos model
Minpunten
  • Bij 1,6 enkele euvels bekend
  • Uitkijken met de 1.2 PureTech benzinemotor

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Meer informatie over de Pure Tech 1.2 motor problemen vind je hier. Je leest hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft.
  • De 1,6 liter benzinemotoren zijn voorzien van individuele bobines, die zo maar de geest kunnen geven. Als dat gebeurt: niet doorrijden, daar kan de katalysator niet tegen en dan ben je veel duurder uit. Mits er snel aan zo’n bobine is te komen, heeft de Wegenwacht dit in een kwartiertje of zo verholpen. Als het met één bobine gebeurt, zijn er nog drie over waarbij hetzelfde kan voorkomen.
  • Die 1,6 liter motor heeft ook een automatisch inschakelende waterpomp. Dat is mooi bedacht, tot het moment dat die schakeling niet werkt. Er is dan geen of onvoldoende koeling en dus loopt de motor heet. Motor uit, motorkap open en laten afkoelen is het devies, de Wegenwacht kan het wellicht oplossen.
  • Een kapotte temperatuursensor kan bij de benzinemotoren er toe leiden dat er koelvloeistof in de centrale computer komt. Dat veroorzaakt allerhande elektronische klachten tot en met niet aanslaan van de motor.
  • Versies met de 2Tronic-halfautomaat starten soms niet, omdat de massakabel onder de accu losraakt. Dat heeft de Wegenwacht zó kosteloos verholpen.

Waar praten we over?

Al decennialang is Peugeot één van de populairste merken in Nederland, vooral in de compacte klasse. Vooral de 205 en 206 wisten destijds talloze autokopers aan het merk te binden. De 208 is een zeer succesvol vervolg en is ook járen na zijn komst nog steeds heel gewild. De 208 heeft overigens ook één eigenschap die ‘m net even anders maakt dan zijn concurrenten. Dat is het kleine stuur, in combinatie met de relatief hooggeplaatste instrumenten. Dit zorgt ervoor dat het zicht op het dashboard beter is en de bestuurder neemt zijn blik korter weg van het verkeer, als hij/zij op de tellers kijkt. Slim, simpel en iedereen snapt het, zodra achter het kleine stuur wordt plaatsgenomen. Er zijn zelfs automobilisten die het nauwelijks opvalt.

De Peugeot 208 als occasion

Het overgrote deel van het enorme 208-aanbod betreft benzineversies. Ook al is er veel moeite gedaan de diesels steeds net binnen bepaalde CO2–normen te houden, waardoor die aantrekkelijk zijn voor zakelijke rijders, blijft deze klasse nauwelijks populair bij wie zakelijk auto rijdt. Het gros van alle 208-en wordt dus particulier gekocht. Hierdoor kun je deze Peugeot tegenkomen met flink uiteenlopende kilometerstanden. In relatief veel gevallen wordt de 208 ingezet als tweede auto. Die rijden vaak weinig kilometers, maar ook vooral korte ritjes. Dat is niet altijd een aanbeveling. Zogenaamde ‘kindertaxi’s’ hebben vaak veel kleine beschadigingen, of bijvoorbeeld vlekken in de bekleding. Jonge 208 occasions worden door de officiële Peugeot-dealers aangeboden met Leeuwekeur-garantie, met zes of twaalf maanden garantie. Zie voor alle voorwaarden: www.leeuwekeur.peugeot.nl. De 208 kom je ook volop tegen bij dealers van andere merken en niet merkgebonden occasionverkopers. De verkoopprijzen blijken nogal te variëren. De 208 is nieuw en gebruikt heel populair. Dat houdt de prijzen normaal gesproken hoog, dus wees zeer argwanend als een exemplaar vergeleken met andere wel erg goedkoop lijkt. Te mooi om waar te zijn, is meestal gewoon niet waar.

De proefrit

De 208 is voor een auto van dit bescheiden formaat opvallend comfortabel. Hij heeft een erg fijn afgestemd onderstel, fijne voorstoelen en hij ziet er leuk uit. Dat maakt de 208 net als ooit de 205 en 206 tot zo’n aantrekkelijk, compact ‘Peuzjootje’, een auto waarmee je als eigenaar niet zelden een wat sterkere band hebt dan met andere auto’s. Voor kinderen is op de achterbank voldoende ruimte. Een vijfdeurs is wel zo prettig als je nog in de weer bent met kinderzitjes en de peuters en kleuters die daarop behoren te zitten. Voor volwassenen is het achterin al gauw te krap. De 208 is beslist niet de ruimste in deze klasse. Op de eerste kilometers vraagt de 208 even gewenning. Dat heeft alles te maken met het kleine stuur en de tamelijk sterke stuurbekrachtiging. Omdat de benodigde bewegingen kleiner zijn, heb je de neiging te véél te sturen. Het went snel, als je niet in andere auto’s rijdt. De 1,0 liter motor is wat onder de maat en alleen geschikt voor stadsverkeer. De 1,2 mist vooral bij lage toeren wat trekkracht, maar als je gewend bent wat verder door te trekken, is die best fijn in het gebruik. Met een 1,6 reden we al ooit gemiddeld 1 op 14, met een normaal bereden 1,2 moet 1 op 16 á 17 gemakkelijk haalbaar zijn.

Conclusie

De 208 is een erg fijne en terecht veel verkochte auto in de compacte klasse. Het is een heerlijke auto om gewoon dagelijks te gebruiken, eventueel als tweede auto. Langere afstanden zijn dankzij het goede comfort ook geen enkel probleem. Punt is alleen dat de enorme populariteit van de 208 zorgt voor stevige verkoopprijzen.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Peugeot 208.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.