logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo EX40 I

EX40 voelt gelukkig Zweeds (en niet Chinees zoals de EX30)

De Volvo EX40 is de elektrisch aangedreven versie van de Volvo XC40. Hoewel Volvo in Chinese handen is, is deze EX40 ontwikkeld in Zweden en wordt gebouwd in Gent. En dat merk je in positieve zin als je er mee op pad gaat.

Pluspunten
  • Comfort en weggedrag
  • Actieradius
  • Snelladen 200 kW
Minpunten
  • Stroomverbruik
  • Bluetooth valt soms uit
  • Rijhulpsystemen nogal aanwezig

Conclusie

De Volvo EX40 is een prettig rijdende auto met een flinke actieradius. Maar je moet wel de beurs trekken. Wil je een mooie uitrusting en de Extended Range versie dan ben je al snel vijftigduizend euro kwijt. Voor dat geld krijg je een comfortabele, fijn rijdende EV die premium is in beleving en afwerking. De EX40 voelt aan als een echte Volvo.

Minpunten zijn er ook. De bescheiden laadruimte bij weggeklapte achterbankleuning. Het ontbreken van draadloze Apple Carplay / Android Auto (gaat nog met een draad). Bluetooth dat af en toe uitvalt. Maar ook vooral het stroomverbruik dat tijdens de test 18,9 kWh per 100 km bedroeg in plaats van de 16,6 kWh die Volvo opgeeft.

Type auto en prijzen

De EX40 is de elektrisch aangedreven variant van de benzine-gestookte hybride XC40. Aanvankelijk heette die elektrische versie XC40 Recharge, maar de naam EX40 is beter in lijn met de andere elektrische modellen EX30 en EX90. Vandaar deze naamswijziging.

Volvo greep de gelegenheid aan om nog meer kleine veranderingen door te voeren. Zo is het accupakket iets gegroeid. De Single Motor-versie heeft nu geen 69 maar 70 kWh en snelladen gaat nu met 180 kW voor het kleine batterijpakket en met maximaal 200 kW voor het grote 85 kWh batterijpakket. Dat is een stuk beter dan de 135 kW die het tot nu toe was.

Ook het rijbereik nam wat toe, van 467 naar 479 kilometer voor de Single Motor. Overigens is er ook nog de Extended Range versie waarmee je maximaal 575 kilometer ver zou komen op een lading stroom. Vooral voor kilometervreters is dat goed nieuws.

Basisversie van 42 mille

De basisversie kost vanaf € 42.995. Kies je voor private lease, reken dan op vanaf 719 euro per maand. De basisversie is de Single Motor in Essential uitvoering. Je koopt dan een versie met 19-inch lichtmetalen wielen en je hebt bijvoorbeeld een achteruitrijcamera, gescheiden airco, Google-infotainment en een behoorlijk trits aan veiligheidssystemen.

Wil je zaken als een automatisch dimmende binnenspiegel, een draadloze telefoonoplader en bijvoorbeeld elektrisch verstelbare stoelen? Dan zul je voor een duurdere versie moeten kiezen – er zijn er naast de Essential nog vier. Wil je meer actieradius dan kies je dus voor de Extended Range. Die kost € 6.000 extra.

De testauto is een EX40 Twin Motor Black Edition. Hij heeft dus vierwielaandrijving, een batterijpakket van 85 kWh en beschikt over maar liefst 442 pk en 670 Nm. Je komt er volgens de folder 540 km ver mee op een lading stroom. Deze rijk uitgeruste versie kost een lieve duit: € 65.265. Maar dan staat er wel een auto voor je neus met een uitrusting waar je u tegen zegt en 20 inch zwart gespoten lichtmetalen wielen.

Je krijgt 3 jaar of 100.000 km garantie op elke EX40 en 8 jaar of 180.000 km op het batterijpakket. Tot slot, met een trekkracht van 1.500 kilogram voor de Single Motor tot 1.800 kilogram voor de Twin Motor, is de EX40 een prima caravantrekker. De testauto heeft dan ook een inklapbare trekhaak (1.200 euro).

Hoe rijdt de Volvo EX40?

De EX40 rijdt als een echte Volvo. Heerlijk comfortabel en met een rustgevend rijkarakter. Alleen als je ‘m in de sportstand zet en je diep het gaspedaal indrukt, blijkt hoe krachtig die aandrijving zit. Je schiet werkelijk als een pijl uit een boog. De vierwielaandrijver beschikt over Hill Descent (auto rijdt in terrein zelfstandig en gecontroleerd een heuvel af) en Hill start (zeg maar automatische helling-handremproef).

De stuurbekrachtiging is instelbaar. Je kunt kiezen tussen ‘normaal’ en ‘stevig’. In die laatste stand stuurt hij lekker vlezig en heb je best wat gevoel met het wegdek, zoals je dat vroeger had bij hydraulische stuurbekrachtiging. Het rijcomfort is van een hoog niveau. Het is erg stil aan boord en grote en kleine hobbels worden heel netjes weg gefilterd.

De Volvo EX40 vanbinnen

Hoewel Volvo in Chinese handen is en de EX40 zijn platform deelt met de Polestar 2 en Lynk & Co 01, is hij ontwikkeld in Zweden en wordt hij gebouwd in Gent. Alleen voor de Chinese markt wordt de XC40 ook in China gebouwd. Wij doen het hier dus met de in België geproduceerde exemplaren. En op de een of andere manier voel je in het interieur die Europese bemoeienis. De gekozen materialen, de afwerking, de voortreffelijk zittende stoelen, het is allemaal zoals je van Volvo gewend bent. Terwijl dat bij de kleinere EX30 nogal tegenvalt. Die voelt niet als een échte Volvo, dat doet deze EX40 wel.

Niet baanbrekend

Wat de binnenruimte betreft is de EX40 prima, maar niet baanbrekend. De bagageruimte meet 536 liter met de achterbankleuning op z’n plek (das best ruim) en 1.400 liter met de leuning weggeklapt (das ronduit bescheiden). Onder de laadvloer vind je een bak met 59 liter ruimte en in de neus een frunk met 31 liter ruimte.

De ergonomie is prima. Er gaan erg veel functies schuil in het infotainmentsysteem, maar die zijn redelijk eenvoudig te vinden en te bedienen. Veiligheidssystemen die je snel wilt uitzetten zijn bereikbaar via een snelkoppeling. Overigens zijn de waarschuwingen van die systemen erg aanwezig en grijpt de auto bij parkeren soms nogal hardhandig in. Je schrikt je de eerste keren een hoedje.

Een omissie is de afwezigheid van draadloze Apple Carplay / Android Auto. De systemen werken nog met een draadverbinding. Bluetooth gaat uiteraard wel draadloos maar soms valt de verbinding daarvan even weg, wat vooral tijdens een telefoongesprek irritant is en niet mag gebeuren bij een auto van 65 mille. De geluidsinstallatie van het merk Harman Kardon klinkt prima, maar stelt wat teleur als je beseft dat er 13 speakers en een subwoofer zijn gemonteerd in combinatie met een 600 Watt versterker.

De Volvo EX40 en het milieu

Hoewel de EX40 volgens Volvo een gemiddeld stroomverbruik van 16,6 kWh/100 km zou moeten halen, bleven wij steken op 18,9 kWh/100 km. De actieradius was prima tijdens onze testweek. We lazen bij volle batterij meermalen 500 km af bij een buitentemperatuur van rond de 16 graden Celsius.

Snelladen was een fluitje van een cent dankzij de 200 kW waarmee dat zich voltrok. Overigens kwam de EX40 in de praktijk vaak tot een laadsnelheid van zo’n 160 kW en bouwde dan vanaf zo’n 60 procent vol langzaam af. Opladen aan een reguliere publieke laadpaal gaat met 11 kW.

Een warmtepomp is (pas) standaard vanaf het een-na-duurste uitrustingsniveau. Zo’n pomp haalt thermische energie uit de buitenlucht en van het batterijpakket en verwarmd daarmee het interieur. Dat betekent dat de airco minder stroom gebruikt wat weer goed is voor de actieradius. Bovendien brengt een warmtepomp het batterijpakket van tevoren (pre-conditioneren) op de juiste temperatuur waarbij opladen zo snel mogelijk gaat.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.