logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Land Rover Range Rover V (L460)

Unieke terrein-stekkerauto

Range Rover P440e HSE

Pluspunten
  • Offroad kwaliteiten
  • Comfort
  • stekkerhybride Aandrijflijn
  • Ruimte
Minpunten
  • Prijs
  • Gewicht en dus wegenbelasting

Is de ‘gewone’ Range Rover al het summum op terreinauto-gebied, de P440e HSE-versie doet daar nog een schepje bovenop. Dat is immers een stekkerhybride-versie. Die is dus niet alleen zeer terreinfähig en erg luxe, hij is ook nog ‘ns (een soort van) milieuvriendelijk.

Conclusie

Deze nieuwste generatie Range Rover is ongelooflijk goed in alles. De P440e HSE stekkerhybride-versie die wij hier testen, doet daar nog een schep bovenop door iets minder schadelijk te zijn voor het milieu. Deze versie is in staat om tot maximaal 100 kilometer louter op stroom te rijden. Voor woon-werkritten (vaak maximaal 60 kilometer) is dat dus een uitkomst. Zolang je de auto steeds aan de stekker hangt zodra dat kan, kun je op dat soort afstanden altijd geheel emissievrij rijden. Doet de brandstofmotor wél mee, dan rijd je gemiddeld 1 op 14, zo bleek tijdens onze test. Zeker gezien het torenhoge wagengewicht van 2770 kilo is dat zeer netjes.

De Range Rover P440e HSE is zeer comfortabel en biedt op de weg het rijcomfort van een limousine. Op terrein is-ie in staat tot ongelooflijke prestaties, al zullen maar weinig eigenaren de auto echt op de proef gaan stellen. Op dat punt, júíst op dat punt, is hij verreweg de meerdere van vergelijkbare auto’s zoals een Rolls Royce Cullinan (die bijna twee keer zo duur is!) en een Bentley Bentayga. Maar die zijn niet als stekkerhybride verkrijgbaar.

Er blijft maar zeer weinig te wensen over bij de nieuwste Range Rover. Op z’n hoogst zou je een heel dikke portemonnee willen. Want welke versie je ook kiest, een Range Rover is voor gewone stervelingen onbetaalbaar. Niet alleen qua aanschaf, maar vooral ook qua maandelijkse lasten.

Type auto en prijs

De Range Rover P440e HSE is het non-plus-ultra op terreinautogebied. Bovendien is hij dermate luxe dat hij ook prima met grote limousines is te vergelijken, zoals de Mercedes-Benz S-klasse en de BMW 7-serie. Maar blijf je binnen het aanbod van SUV’s/terreinauto’s, dan zijn de voornaamste concurrenten de Rolls Royce Cullinan en de Bentley Bentayga. Beide zijn een stuk duurder, hoewel ook de Range Rover niet bepaald kinderachtig geprijsd is met een vanafprijs van € 142.951.

Waarin de P440e HSE een streepje voor heeft op die twee andere chique SUV’s is het feit dat-ie een stekkerhybride is. Behalve een V6-benzinemotor heeft hij ook een flinke 38 kWh grote elektromotor. Dat drukt het brandstofverbruik en daarmee ook de uitstoot van schadelijke stoffen. Er is trouwens ook een nog krachtiger stekkerversie, goed voor 530 pk.

Range Rover levert ook benzine- en dieselversies met zogeheten mild-hybridetechniek. Die krachtbronnen hebben dus een startgenerator die de auto hier en daar een klein beetje elektrisch ondersteunt. Alleen het topmodel, de 4,4 liter V8 P530, is louter benzinegestookt – en met een prijs van € 266.000 meteen ook de allerduurste uit het aanbod.

Hoe rijdt de Range Rover P440e HSE?

Als je je de eerste keer in de captain’s chair achter het stuurwiel laat zakken, waan je je zo ongeveer op het flight deck van een Airbus A380. Hoog toren je boven alles en iedereen uit met zicht op twee digitale schermen en een head up-display dat rijgegevens in de voorruit projecteert. In het vooronder hangt een dikke mild-hybride zes-in-lijn die is gekoppeld aan een elektromotor en een achttraps automaat. Bij het wegrollen voel je direct hoe verfijnd deze auto is van onderstelafstemming. Hij is bovendien doodstil, zowel op snelwegtempo als bij stapvoets rijden.

Dankzij allerlei slimme elektronica blijven de koetswerkbewegingen in bochten binnen de perken. Natuurlijk, hij helt met een hoogte van 1,87 meter wat over. En ja, als je stevig een hoek instuurt, voel je onderstuur. Maar in veel mindere mate dan je zou denken, gezien zijn gewicht van ruim 2770 (!) kilo. Sterker nog, uiteindelijk is de koersvastheid zo goed dat de auto meer kan dan jouw intuïtie zegt – het blijft voor je gevoel qua afmetingen en gewicht een tuinhuis op wielen.

Trap het gas tegen het schutbord en ondanks dat hoge gewicht schiet de Range Rover er als een pijl uit een boog vandoor. Dat wil zeggen, als je eenmaal rolt. De eerste meters moet de versnellingsbak momentum vinden om het gevaarte netjes in beweging te zetten. Maar meteen erna spuit de Range Rover ervandoor. De 3 liter zes-in-lijn en de elektromotor zijn samen goed voor 440 pk en maar liefst 620 Nm koppel: gigantisch. Er lijkt oneindig trekkracht voorhanden. Geen wonder dat deze auto 2500 kilo mag trekken.

Uniek op ruig terrein

Op de weg dus dik in orde, dat gedrag. Maar waar hij excelleert, is op het ruige terrein: offroad. De terreinwaardigheid is echt uniek. Zo kan deze auto door ruim een meter water zonder dat je binnen natte voeten krijgt. Dankzij de functie wade sensing, kun je zien hoe diep het water is waar je doorheen rijdt. Zodra je met een druk op de knop een van de offroad3standen kiest in het Terrain Response-systeem, worden alle hybridesystemen uitgezet. Water en elektriciteit zijn immers geen vrienden. Maar deze auto kan dus rijden met zijn batterijen geheel onder water!

Hij kan enorme hoeken aan, zowel op- en afwaarts als zijdelings. Heb je extra rijhoogte nodig? Dan kun je de luchtvering in twee stappen hoger zetten. Om vervolgens, als je wilt uitstappen omdat je weer veilig thuis bent, de auto extra te laten zakken. Koppel je een trailer aan? Er is een trekhaakprogramma in het infotainmentsysteem om je te helpen.

En ben je niet zeker of je dat rotsblok nou net wel met een wiel gaat raken of net niet? Met de 360 gradencamera zie je alles rond de auto. Er is zelfs een camera waarmee je als het ware dwars door het motorblok heen kijkt om te zien wat er recht onder de auto plaatsvindt. Zo mis je geen obstakel meer.

De Range Rover P440e HSE van binnen

Het interieur is een en al weelde en luxe. Dat begint al als je het portier dichttrekt. Je kunt ’m zachtjes in het slot laten vallen, de deur trekt zichzelf dan subtiel dicht. Soft close, noemt Land Rover dat. Ook fraai; de gordelhouders zijn subtiel verlicht. Het aanraakscherm is indrukwekkend van afmetingen en eenvoudig van bediening. Alleen de navigatie zou iets eerder zijn aanwijzingen mogen geven. De geluidsinstallatie klinkt subliem, de 3D-camera’s zijn heel handig en hebben haarscherp beeld.

De laadruimte is enorm, zeker als je de rugleuningen wegklapt – met slechts een druk op de knop aan de zijkant in de achterbak. De leuningen klappen ook weer elektrisch omhoog, waarbij de hoedenplank gemakkelijk meebeweegt. Eigenlijk heeft de achterbak maar één nadeel; hij is zo groot dat je heel ver moet reiken om spullen te pakken die tegen de voorstoelen aanliggen. Ook zoiets: de rechtervoorstoel beweegt mee als de achterbank neerklapt. Zo zit hij nooit in de weg. De trekhaak, waar 2500 kilo aan mag, is uiteraard elektrisch inklapbaar.

De achterklepconstructie bestaat uit twee delen. Klap je het onderste deel naar beneden, dan kun je op erop zitten. Er zijn zelfs bekerhouders aan de zijkanten. Bovendien kun je als optie zittingen met kussens bestellen. Je krijgt er dan meteen twee speakers bij die in het bovenste deel van de achterklep zijn gemonteerd. Dat deel zwaait naar boven zodat de speakers boven je hoofd hangen. Zo kun je comfortabel picknicken na een ochtend jagen. Of ontspannen naar een polowedstrijd kijken – niet die met een zwembroek, die met paarden.

De Range Rover P440e HSE en het milieu

Dankzij de deels elektrische aandrijving doet hij wél goed z’n best, maar met zijn enorme afmetingen en torenhoge gewicht is dit natuurlijk geen milieuvriendelijk wonder. Bij een rustige rijstijl en veel snelwegkilometers haalt hij een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14,3. De P440e HSE is in staat om 100 kilometer louter elektrisch te rijden. Op kortere ritten kun je dus heel lang zonder de benzinemotor rijden – zolang je de Range Rover maar weer oplaadt zodra dat kan. Dat kan zelfs aan een snellader – wat lang niet bij elke stekkerhybride het geval is. De Range Rover laadt dan met 50 kW en is in veertig minuten weer van 10 procent leeg, 80 procent vol. Aan een 7 kW-thuislader duurt het vijf uur voordat de batterij weer 100 procent vol is.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Range Rover.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.