logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Land Rover Range Rover V (L460)

Het beste verbeterd

Hoe maak je het best nog beter? Over die vraag heeft Land Rover zich gebogen toen het de Range Rover vernieuwde. Vraag niet hoe, maar het is ze gelukt!

Pluspunten
  • Offroad capaciteiten
  • aandrijflijn
  • comfort
Minpunten

Conclusie

Deze nieuwste generatie Range Rover is ongelooflijk goed in alles. Hij is zeer comfortabel, biedt op de weg het rijcomfort van een limousine en is in het terrein in staat tot ongelooflijke prestaties – al zullen maar weinig eigenaren de auto echt op de proef gaan stellen. Maar juist op dat punt is hij by far de meerdere van vergelijkbare auto’s zoals een Rolls Royce Cullinan (die bijna twee keer zo duur is!) en een Bentley Bentayga. Er blijft maar zeer weinig te wensen over bij de nieuwste Range Rover. Op z’n hoogst zou je een (nog?) dikkere portemonnee wensen want welke versie je ook kiest, hij is voor een gewone sterveling onbetaalbaar. Niet alleen qua aanschaf maar ook qua maandelijkse lasten.

Prijzen en type auto

De Range Rover is het absolute non-plus-ultra op terreinauto gebied. De auto is tevens dermate luxe dat hij ook prima met grote limousines is te vergelijken. Maar blijf je binnen het aanbod van SUV’s/terreinauto’s dan zijn de voornaamste concurrenten de Rolls Royce Cullinan en de Bentley Bentayga. Beide een stuk duurder dan de Range Rover, hoewel die ook niet bepaald kinderachtig is geprijsd.

Hoe rijdt de Range Rover P400 HSE?

Als je de eerste keer in de captain chair plaatsneemt achter het stuurwiel, waan je je zo ongeveer op het flightdeck van een Airbus A380. Hoog toren je boven alles en iedereen uit en je hebt diverse schermen waarop je allerlei zaken afleest. In het vooronder hangt een dikke mild hybride zes-in-lijn met meer dan voldoende kracht. Bij het wegrollen voel je direct hoe verfijnd deze auto is van onderstelafstemming. Hij is bovendien doodstil. Op snelwegtempo blijkt hij trouwens net zo stil als bij stapvoets rijden.

Dankzij allerlei slimme elektronica blijven de koetswerkbewegingen in bochten binnen de perken. Natuurlijk, hij helt met een hoogte van 1 meter 87 wat over. En ja, als je stevig een hoek instuurt voel je onderstuur. Maar in veel mindere mate dan je zou denken gezien zijn gewicht van ruim 2.450 kilogram. Sterker nog, uiteindelijk is de koersvastheid zo goed dat de auto meer kan dan jouw intuïtie zegt – het blijft tenslotte voor je gevoel qua afmetingen en gewicht een tuinhuis op wielen. Trap het gas tegen het schutbord en ondanks datzelfde hoge gewicht schiet de Range Rover er vandoor als een pijl uit een boog. Dat wil zeggen, als je eenmaal rolt. Want de eerste meters moet de versnellingsbak even momentum vinden om het gevaarte netjes in beweging te zetten. Maar meteen erna spuit de Range Rover er vandoor. De drieliter zes-in-lijn en het 48 volts elektrosysteem werken dan samen en zijn goed voor 324 pk en maar liefst 440 Nm koppel.

Op de weg dus dik in orde, dat weggedrag. Maar waar hij excelleert is in het ruige terrein: offroad. De terreinwaardigheid is echt uniek. Zo kan deze auto door ruim een meter water zonder dat je binnen natte voeten krijgt. Dankzij de functie ‘wade sensing’, kun je zien hoe diep het water is waar je doorheen rijdt. Hij kan enorme hoeken aan, zowel op- en afwaarts als zijdelings. Heb je extra rijhoogte nodig? Dan kun je de luchtvering in twee stappen hoger zetten. Om vervolgens, als je wilt uitstappen omdat je weer veilig thuis bent, de auto extra te laten zakken. Koppel je een trailer aan? Dan is er een trekhaakprogramma in het infotainmentsysteem om je te helpen. En ben je in terrein niet zeker of je dat rotsblok nou net wel met een wiel gaat raken of net niet, dan heb je de 360 graden camera zodat je alles rond de auto kunt zien.

De Range Rover P400 HSE van binnen

Het interieur van de Range Rover is een en al weelde en luxe. Dat begint al als je het portier dichttrekt. Je kan ‘m zachtjes in het slot laten vallen, de deur trekt zichzelf dan subtiel dicht. Softclose, noemt Land Rover dat. Ook fraai; de gordelhouders zijn subtiel verlicht. Het aanraakscherm is indrukwekkend van afmetingen en eenvoudig van bediening. Alleen de navigatie zo iets eerder zijn aanwijzingen mogen geven. De geluidsinstallatie klinkt subliem, de 3D camera´s zijn heel handig en hebben haarscherp beeld en zelfs op het onderste deel van de achterklep (die naar beneden toe opent) heeft twee bekerhouders. De laadruimte is enorm, zeker als je de rugleuningen wegklapt. Dat wegklappen doe je met een druk op de knop, aan de zijkant in de achterbak.

De leuningen zijn niet alleen elektrisch wegklapbaar en maar klappen ook weer elektrisch omhoog waarbij de hoedenplank gemakkelijk meebeweegt. Eigenlijk heeft de achterbak maar één nadeel; hij is zo groot dat je heel ver moet reiken om spullen te pakken die tegen de voorstoelen aanliggen. Ook zoiets: de rechtervoorstoel beweegt mee als de achterbank neerklapt. Zo zit hij nooit in de weg. De trekhaak, die is uiteraard elektrisch inklapbaar. Er mag trouwens 3.500 kilogram aan die haak!

De achterklepconstructie bestaat uit twee delen. Klap je het onderste deel naar beneden dan kun je op erop zitten. Er zijn zelfs bekerhouders aan de zijkanten. Bovendien kiun je als optie zittingen met kussens bestellen. Je krijgt er dan meteen twee speakers bij die in het bovenste deel van de achterklep zijn gemonteerd. Dat deel van de klep zwaait naar boven. Zo kun je comfortabel picknicken na een ochtend jagen. Of ontspannen naar een polowedstrijd kijken (nee, niet die met zwembroek, die met paarden).

De Range Rover P400 HSE en het milieu

Met zijn enorme afmetingen en torenhoge gewicht is dit natuurlijk geen milieuvriendelijk wonder. Toch doet hij goed z’n best, vooral dankzij het mild hybride systeem. Bij een rustige rijstijl en veel snelwegkilometers haalt hij een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 11,7. Maar doe je er veel stadsverkeer mee, dan duikt hij al snel onder de 1 op 10.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Range Rover.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.