Auto Review Mazda CX-5 I
Veel ruimte, veel uitrusting
Mazda - CX-5 2.0 2WD TS+ Lease Pack
De CX-5 van Mazda heeft een zeer rijke standaarduitrusting en is veel ruimer dan concurrenten Nissan Qashqai, VW Tigaun en Kia Sportage. Maar tijdens een uitgebreide test komen we er ook achter dat de auto niet feilloos is.
Conclusie
Zoek je een compacte SUV met veel ruimte en veel uitrusting voor een relatief scherpe prijs, dan is de CX-5 zeker een proefrit waard. Want in die opzichten verslaat hij met gemak de concurrentie. Tijdens die proefrit merk je ook dat de besturing nog wat beter kan. En dat het bandengeruis erg fors is. Tot 1 juli 2012 is de CX-5 met tweewielaandrijving voor zakelijke rijders aantrekkelijk omdat hij in de 20 procent bijtellingsklasse valt.
Type auto en prijs
De Mazda CX-5 is een SUV met naar keuze voor- of vierwielaandrijving. De tweewielaangedreven versies hebben een A-label en vallen tot 1 juli 2012 in de 20 procent bijtellingsklasse. De CX-5 mag maximaal 1.800 kilogram trekken. Meest verkochte uitvoering is de CX-5 2.0 2WD TS+ met Lease Pack. Die kost € 29.990. Volgens een woordvoerder van de importeur bestaat liefst tachtig procent van de totale verkopen in Nederland uit deze versie. De goedkoopste CX-5 is de S-versie. Die is er vanaf € 25.990. Voor dat geld heeft de auto onder meer ESP, airco en een automatische remfunctie tegen wegrollen op een helling. Vervolgens heb je de uitvoeringen TS, TS+ en GT-M. De TS+ heeft alles wat de S heeft en bovendien bedieningen op het stuurwiel, parkeersensoren, stoelverwarming een druk- en draaiknop voor de bediening van de radio, de navigatie en de telefoon. Ook een licht- en regensensor, een cruise control en een City Safety systeem zijn dan standaard gemonteerd. Die laatste voorziening is een veiligheidssysteem dat automatisch remt bij snelheden tot 30 km/h zodra een sensor een mogelijke botsing detecteert. Onze testauto heeft dan ook nog eens het Lease-pack (waarde 2.500) en derhalve onder meer een achteruitrijcamera, Lane departure warning en bi-xenonverlichting. Het moge duidelijk zijn dat de ruime standaarduitrusting een van de pluspunten is van de CX-5, gezien de relatief scherpe prijzen.
Hoe rijdt de Mazda CX-5 2.0 2WD TS+ Lease Pack
De rijkwaliteiten van de Mazda CX-5 steken niet boven de middelmaat uit. Korte oneffenheden worden matig verwerkt. De koets is dan behoorlijk in beweging. Grotere oneffenheden worden wel goed weggefilterd. Opvallend is verder dat in snel genomen bochten de auto juist maar weinig overhelt en goed het ingegeven spoor volgt. Zeker voor een zo hoge auto een verdienste. Een minpunt is het bandenlawaai. Vooral op de snelweg, bij snelheden van 100 tot en met 120 km/h, dringt er (te)veel bandengeruis het interieur binnen. De tweeliter motor is lekker krachtig. Alleen in de zesde versnelling mist hij trekkracht. Dit hoogste verzet is duidelijk alleen een bespaarstand. De CX-5 is uitgerust met een start-stopsysteem. Dat doet zijn werk keurig onopvallend. Over de versnellingsbak gesproken, Mazda maakt gewag van een zogeheten SkyActiv-MT handgeschakelde zesbak. Die moet je hetzelfde gevoel geven als de bak van de sportieve open roadster de MX-5. Korte schakelwegen dus en soepel schakelen vanuit de pols. En dat klopt, het voelt inderdaad bijna net zo als in de MX-5. Het geeft de CX-5 een vleugje sportiviteit. Wel voelt hij wat hakerig aan. De besturing van de CX-5 voelt zwaar aan, vooral ook bij maximale stuuruitslag. De stuurinrichting is redelijk precies maar mist duidelijk aan 'gevoel'. Wat verder opvalt is dat de motor bij een koude start een ongewoon stevige brom laat horen. Eenmaal warm is dat geluid weg.
De Mazda CX-5 2.0 2WD TS+ Lease Pack van binnen
Groot pluspunt van de CX-5 is zijn binnenruimte. Sterker nog, hij verslaat met 1.620 liter bagageruimte (banken zijn dan neergeklapt) met gemak auto's zoals de VW Tiguan (1.510 liter) en de Nissan Qashqai+ (1.520 liter). De achterbank laat zich heel gemakkelijk in twee ongelijke delen wegklappen. De laadvloer is keurig vlak. Verder vind je meer dan genoeg bergruimte in het interieur; aan vakjes en bakjes geen gebrek. De ergonomie dik in orde. De meters zijn goed afleesbaar en de unit in het midden van het dashboard kun je tevens bedienen met een gebruiksvriendelijke druk- en draaiknop. Het zicht rondom is redelijk. Je kunt niet zo goed zien waar de auto ophoudt maar parkeersensoren en een achteruitrijcamera (optie) nemen dat probleem weg. Zowel voor- als achterin is meer dan genoeg ruimte voor hoofd en benen. Ook op een lange rit zitten vijf volwassen goed.
De Mazda CX-5 2.0 2WD TS+ Lease Pack en het milieu
De Mazda CX-5 heeft als tweewielaandrijver een A-label en valt tot 1 juli 2012 in de 20 procent bijtellingsklasse dankzij een C02-uitstoot van 139 gram per kilometer. De tweeliter viercilinder is goed voor 165 pk en verbruikt volgens Mazda 6,0 l/100 km (1 op 16,6). Ons gemiddelde testverbruik bedroeg 1 op 13,8. Dat de motor zo schoon is komt door toepassing van een reeks technieken die gezamenlijk SkyActiv Technology heten. Ze hebben vooral betrekking op een lichtgewicht chassis (een lichtere auto leidt tot een lager verbruik) en motorverfijningen, waarbij een - voor een benzinemotor - ongewoon hoge compressieverhouding van 14:1 de belangrijkste is. Volgens Mazda levert dat een brandstofbesparing op van 15 procent en tegelijkertijd een krachtstoename van eveneens 15 procent. Verder meldt Mazda dat het voor het interieur plastics gebruikt die CO2 neutraal worden geproduceerd en dat het de bumpers voor 99 procent hergebruikt.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
