logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mitsubishi Outlander III

Kansrijke outsider

Mitsubishi - Outlander

Mitsubishi heeft een reputatie opgebouwd in het 4wd- en SUV-segment. Wie kent immers niet de Pajero, die al te betitelen was als SUV in een tijd dat dit segment nog maar nauwelijks bestond en het gros van de vierwielaandrijvers de bouw had van een woeste terreinridder. Op dit moment is Mitsubishi bepaald niet de enige speler op de markt. De verkoopcijfers zijn teruggelopen, omdat er zuiniger SUV’s kwamen. Mitsubishi antwoordt met een sterk vernieuwde en zuiniger Outlander met een aantrekkelijke prijs.

Conclusie

Mitsubishi wil met deze nieuwe generatie de Outlander opnieuw op de kaart zetten. Leek de rol van het vorige model uitgespeeld door de oprukkende concurrentie, dan is nu duidelijk dat deze auto vol in de herkansing gaat. Sterke wapenfeiten zijn de aanzienlijke ruimtewinst, de zeer complete uitrusting en het hoge trekvermogen van met name de diesel, zijnde twee ton. De benzineversies mogen overigens 1.600 kg trekken.

Type auto en prijs

De Outlander is een middenformaat SUV, die het Japanse merk in 2001 uitbracht en met succes. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 1 miljoen van verkocht. Bovendien kleefde er een nationaal tintje aan dit model, want enkele jaren geleden schoot de productie voor de Europese markt wortel in Nederland bij NedCar, waar trouwens op basis van dezelfde auto SUV’s voor Peugeot (de 4007) en Citroën (C-Crosser) zijn gebouwd. De nieuwe Outlander, inmiddels alweer de derde generatie, valt op door strakkere lijnen. De hoekige jetfighter-grille van Mitsubishi is verruild voor een meer afgerond en wat lieflijker front. Er is te kiezen uit een 2,0-liter benzinemotor van 110 kW (150 pk) of een even sterke 2,2-liter dieselmotor. Opties zijn 4wd en een automaat, waarbij de benzineversie dan een CVT krijgt en de diesel een zestraps versie. Mitsubishi claimt een flink lager verbruik wat zich vertaalt in een ruim 15 procent verlaagde CO2-uitstoot. Het is bereikt door een lager gewicht (gemiddeld 100 kg), lagere luchtweerstand (7 procent) en de toepassing van een start-stopsysteem. De Outlander benzine is te koop vanaf 31.490 euro. De versie met CVT komt op 32.930 euro en met vierwielaandrijving bedraagt de prijs 40.529 euro. De diesel DiD is er vanaf 35.946 euro. Wie het helemaal bont wil maken, blijft nog net onder de 50 mille: voor 49.592 euro staat de DiD met automaat en met 4wd te koop in de meest luxe versie InStyle in de prijslijst.

Hoe rijdt de Mitsubishi Outlander

De DiD levert op papier minder vermogen dan zijn voorganger. Die leverde nog 177 pk, terwijl we het in de nieuwe versie met 27 minder moeten doen. Maar dat is volstrekt niet te merken. Het koppel is namelijk gehandhaafd op 380 Nm dat nu bovendien vanaf een lager toerental wordt geleverd (1.750 - 2.500 rpm). Voorheen piekte de motor bij tweeduizend toeren. Daarbij is de nieuwe Outlander DiD een stuk lichter. Hij weegt nu 1.495 kg en dat was 1.650 kg. Dus ja, de Mitsubishi reageert pittig op het gas. Ongetwijfeld zal hij ook geen enkele moeite hebben met het trekken van een aanhanger. Aan de trekhaak, mits uiteraard gemonteerd, mag tot aan 2.000 kg (de benzineversie mag 1.600 kg trekken). Het is wel even wennen aan de kakafonie van waarschuwingspiepjes van systemen als Lane Departure Warning, parkeersensoren en een automatisch remsysteem dat eerst begint te waarschuwen als de afstand tot een voorligger wat te krap wordt voor een veilige stop. Veiligheid komt niet vanzelf, zullen we maar denken. Enfin, de nieuwe Outlander biedt een flink scala aan veiligheidsvoorzieningen standaard dan wel optioneel. Standaard zijn in elk geval 7 airbags, actieve stabiliteits- en tractiecontrole (ASTC) en parkeersensoren. En ook aan luxe ontbreekt het niet. Tot de uitrusting behoren lichtmetalen wielen, cruise control, dual-zone climate control, regensensor, automatisch inschakelende koplampen en onder meer nog een multi-instelbaar keyless entry system. En dat allemaal voor een prijs van net boven de dertig mille, voor een model dat bovendien ook nog eens ruimer is geworden. De lengte van de laadruimte is bijvoorbeeld 33,5 centimeter toegenomen. Het onderstel behoort tot de modernere in het segment. Alle wielen zijn onafhankelijk aan het onderstel opgehangen en dat leidt tot een verfijnde besturing en een stabiel weggedrag. De Outlander is dan ook meer gericht op asfaltgebruik dan op rijden in zwaar terrein. Het onderstel is volgens Mitsubishi nu zelfs nog wat meer verfijnd ten gunste van rijcomfort. Dat werkt, want de auto doet qua stuurscherpte en wegligging niet onder voor een lager bij de grond geplaatste personenauto.

De Mitsubishi Outlander van binnen

Aanpassingen aan de motorophanging en betere isolatie zorgen voor een vermindering van geluid. Het is in de Outlander dan ook opvallend stil. Ook de lagere luchtweerstand zal zonder meer bijdragen aan het nagenoeg ontbreken van windgeruis. De vormen in het interieur en van het dashboard zijn niet spectaculair gewijzigd. Wel heeft Mitsubishi gekozen voor zachter materialen en zijn zilveren en zwart glimmende accenten toegevoegd. Het interieur straalt daardoor meer stijl en kwaliteit uit.

De Mitsubishi Outlander en het milieu

Mitsubishi claimt een flink lager verbruik, wat zich vertaalt in een ruim 15 procent verlaagde CO2-uitstoot. Dat komt door een lager gewicht (ongeveer 100 kg), lagere luchtweerstand (7 procent) en een start-stop systeem. Volgend jaar komt Mitsubishi met een plug-in hybride uitvoering van de Outlander, die onder de 50 gr CO2/km moet blijven, bij een actieradius van 800 km.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.