logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Megane III 1e facelift

Up to date

Renault - Mégane

Renault heeft zijn Mégane vernieuwd. Zo heeft de neus dagrijverlichting gekregen met led-techniek. En voor het interieur kun je kiezen uit nieuwe bekledingsstoffen. Maar het belangrijkste nieuws zit onder de motorkap. Want Renault introduceert drie nieuwe motoren met start-stopsysteem.

Conclusie

De opgefriste Mégane kan weer een tijdje mee. Hij oogt fraai, de rijeigenschappen zijn prima in orde en de nieuwe 1.2 l motor presteert opmerkelijk goed. Verder is de standaarduitrusting flink uit te breiden met veiligheidsverhogende zaken. De RS die wij ook nog even hebben gereden, is een ultrasportieve racer die bovendien een prachtig geluid voortbrengt.

Type auto en prijs

De Renault Mégane is de Franse tegenhanger van auto’s als de Volkswagen Golf, de Opel Astra en de Ford Focus. Een felbevochten klasse waar vooral leaserijders winkelen. In Nederland staat de Mégane in zijn klasse op de vierde plaats. Het gamma omvat een hatchback, stationwagon en een coupé. Ook wordt er een uiterst racy model geleverd, de Mégane RS. En RS staat voor Renault Sport. Aan de cabrio hebben ze niets veranderd. Net als veel andere merken doet ook Renault aan ‘downsizing’ van de motoren. Zo vind je nu desgewenst een 1.2 liter viercilinder in het vooronder. Het is een direct ingespoten benzinemotor die de grotere 1.6 zestienklepper vervangt. Ondanks de kleine cilinderinhoud van 1.197 cm3 presteert hij toch beter dan die 1.6. Zo is de 1.2 goed voor 85 kW (115 pk). En het maximale koppel bedraagt 190 newtonmeters die al vanaf 2.000 r/min volledig beschikbaar zijn. Het is de krachtigste 1.2 die op dit moment beschikbaar is. Verder claimt Renault een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km. Ook is er de vernieuwde 1.5 dCi diesel. Die zou goed zijn voor een gemiddeld verbruik van 3,5 l/100 km. Hij is bovendien krachtiger dan zijn voorganger. Er is ook een 1.6 diesel leverbaar die we al uit de Scénic kennen. Die is goed voor 130 pk en levert een riant koppel. Verder is de uiterst sportieve RS uitgerust met een tweeliter zestienklepper die 195 kW (265 pk) kan ophoesten. Hij topt 255 km/h en sprint in 6 seconden naar 100 km/h. In navolging van de Scénic en Grand Scénic kun je op de Mégane een systeem krijgen dat automatisch het grootlicht dimt als er tegenliggers worden gedetecteerd. Ook als je in het donker een achterligger nadert, zal het grootlicht automatisch dimmen. Verder is er een systeem leverbaar dat je waarschuwt als je over een wegmarkering rijdt zonder richting aan te geven. En er kan een Hill Assist worden geleverd waarbij de auto op een helling een paar seconden remdruk houdt zodat je de hellingproef niet meer met de handrem hoeft te doen. De Renault Mégane is er vanaf € 18.990 voor de 1.6 hatchback. De spectaculaire Mégane RS krijgt een interessante vanafprijs van € 33.990.

Hoe rijdt de Renault Mégane

Wij rijden onder meer met de nagelnieuwe 1.2 liter viercilinder. En die verrast door zijn souplesse. Al vanaf lage toerentallen geeft hij thuis. Daarbij blijft de motor nog behoorlijk stil. Je hebt absoluut niet het idee met zo’n kleine motor aan de slag te zijn. De aan de motor gekoppelde zesbak schakelt nauwkeurig en licht. Verder is de besturing licht en precies. Over de wegligging kunnen we kort zijn: die is dik in orde. En heel voorspelbaar. In snel genomen bochten ontstaat er bij deze voorwielaandrijver een voorspelbaar onderstuur. Dan wil hij het liefste rechtdoor. Maar even het gas lossen en hij neemt zonder dralen het juiste spoor. Op de autosnelweg spoort hij als de spreekwoordelijke trein. Daarbij word je getrakteerd op Frans veercomfort, al verwerkt hij op korte oneffenheden soms een tikkie stoterig. We rijden ook nog even op het circuit met de RS. Dit is typisch zo’n auto om een feestje mee te bouwen. Zeker in combinatie met het optionele cup-onderstel kun je werkelijk knetterhard de baan over. Alleen grijpen de elektronische beschermengeltjes wel heel erg snel in. De dapperen onder ons kunnen die hulpmiddelen wel uitschakelen. Dan is het driften geblazen. Echt een indrukwekkend race-apparaat, die vernieuwde RS. Renault heeft overigens ook het uitlaatgeluid nog wat aangescherpt zodat je hem echt hoort blazen. Heel mooi voor de liefhebber. Verder is die RS ten opzichte van de concurrentie (waaronder de Volkswagen Scirocco R en de Opel Astra OPC) buitengewoon scherp geprijsd.

De Renault Mégane van binnen

Behalve dat je nieuwe bekledingsstoffen kunt aanschaffen, is er verder niet zoveel veranderd in de Mégane. Alles voelt kwalitatief heel goed aan. Het instrumentarium is goed af te lezen. De ergonomie is op een aantal punten wel voor verbetering vatbaar. Zo zit de radio erg laag en vinden we de plek van de bediening van de navigatie (bij de handrem op de middentunnel) ook niet optimaal. De ruimte binnenin is oké. Zowel voor- als achterinzittenden vinden voldoende ruimte voor het hoofd en de benen. De zittingen van de voorstoelen zijn aan de korte kant. Voorts kun je nu op de Mégane een Bose-versie bestellen voor extra mooi geluid. Er kan een automatische airco met twee klimaatzones worden geïnstalleerd.

De Renault Mégane en het milieu

De nieuwe 1.2 l viercilinder met start-stopsysteem heeft een CO2-uitstoot van 119 g/km. De bijtelling voor de zakelijke rijder bedraagt 20 procent. De zeer zuinige 1.5 dCi dieselmotor kent een uitstoot van 90 g/km en heeft ook na 1 juli 2012 een bijtelling van 14 procent voor de zakelijke rijder.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.