logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Megane III 1e facelift

Ultrazuinige diesel in handige Estate

Renault - Mégane Estate

De Renault Mégane 1.5 dCi 110 pk Start&Stop is zo schoon en zuinig dat hij ook na 1 juli 2012 in de 14 procent bijtellingscategorie valt. Vooral als Estate maakt dat deze diesel tot een interessante auto om zakelijk mee te rijden. Grote vraag is of je bij een zo financieel aantrekkelijk gemaakte versie erg inboet aan trekkracht. Dat blijkt gelukkig niet het geval.

Conclusie

De Renault Mégane Estate is een prettige gezinsauto die als 1.5 dCi 110 Start&Stop ook aantrekkelijk is om zakelijk te berijden. Hij valt immers ook na 1 juli 2012 in de 14 procent bijtellingscategorie. De dieselmotor is niet alleen erg schoon, maar ook krachtig genoeg om goed met het verkeer mee te komen. Ergonomisch laat de auto wel enkele steken vallen. De laadruimte daarentegen is flink en goed bruikbaar.

Type auto en prijs

De Mégane van Renault is begin 2012 gefacelift. Hij ziet er wat strakker uit en vanbinnen is er keuze uit diverse andere bekledingstoffen. Bovendien is een aantal motoren vernieuwd. Eén daarvan is de 1.5 dCi die in de hier beschreven testauto hangt. Die motor is nu zo schoon en zuinig is dat hij ook na 1 juli in de 14 procent bijtellingsklasse valt. De Mégane is er als coupé, hatchback, cabriolet en Estate (stationwagon). Op veiligheidsgebied is de Mégane standaard uitgerust met onder meer zes airbags, een anti-slipregeling en anti-whiplash hoofdsteunen.

Hoe rijdt de Renault Mégane Estate

De 1.5 dCi heeft bij lage toeren al trekkracht. Nadeel is wel dat rond de 1.300 toeren een nogal vervelende brom hoorbaar is en je lichte resonanties voelt. Jammer, want de motor draait dan natuurlijk zeer weinig toeren en is dan extra zuinig. Ook het start-stopsysteem draagt ertoe bij dat de motor maar heel weinig CO2 per kilometer uitstoot en zuinig omspringt met brandstof. Renault claimt zelfs een gemiddeld dieselverbruik van 3,5 l/100 km. Wij kwamen tot een gemiddelde van 5,6 liter per 100 kilometer oftewel 1 op 17,8. Een schakelindicator in het instrumentarium geeft aan wanneer je op kan schakelen om zo zuinig mogelijk te rijden. Vanaf 1.800 r/min is er voelbaar flink wat trekkracht voorhanden. In dat opzicht is dit een heel fijne motor in de omgang. Voor de liefhebber: bij een lage 1.750 toeren wekt de motor zijn hoogste koppel op van een kloeke 260 newtonmeter en dat merk je in de praktijk. Er is altijd trekkracht voorhanden. Er is ook een 130 pk-versie – die overigens niet in de 14-procent bijtellingscategorie valt – maar om die extra pk’s hoef je het niet te doen. Met deze 110 pk-versie kom je niks tekort. Windgeruis blijft voor een auto in deze klasse keurig binnen de perken, maar het bandengeruis had minder gemogen. Dat is op lange rit best een vermoeiend geluid. Verder is het weggedrag in orde, al worden korte oneffenheden nogal stevig doorgegeven, de auto voelt dan wat stoterig aan. Het zicht naar achteren is enigszins beperkt omdat de achterruit best klein is. Het zicht opzij en schuin naar voren is prima, de raamstijlen zijn keurig dun. Schuin naar achteren is het zicht door de achterste raamstijlen wel weer beperkt. De testauto is uitgerust met parkeersensoren en dat maakt achteruit inparkeren tot een fluitje van een cent.

De Renault Mégane Estate van binnen

Van binnen ademt deze de Mégane de typisch Renault-sfeer uit. Dat zie je bijvoorbeeld terug in het instrumentarium dat digitaal is uitgevoerd. Hoewel een conventionele meter ons inziens nog steeds het allerbeste afleest is deze digitale snelheidsmeter wel erg duidelijk. Niettemin laat de auto qua ergonomie wat steken vallen. Zo zit de radio erg laag waardoor je je ogen van de weg moet halen als je hem wil bedienen. De testauto heeft overigens ook bedieningen aan de stuurkolom en dat helpt. Verder zit de bediening van de navigatie op de tunnel tussen de voorstoelen. Ook dat is ergonomisch niet echt handig, omdat je ook daarbij je ogen van de weg haalt om het te bedienen. Het scherm van de navigatie is wel goed afleesbaar en zit keurig op ooghoogte. De bediening van boordcomputer zit op de stengel waarmee je ook de ruitenwissers bedient. Het vraagt enige gewenning voor je bijvoorbeeld soepeltjes de tellers van het verbruik weer op ‘nul’ kan zetten. Verder zijn de zittingen van de voorstoelen aan de korte kant waardoor langere mensen steun zullen missen in de knieholtes. Het laadruim van de Estate is goed bruikbaar. Met de achterbank neer heb je 1.600 liter bagageruimte. Je kunt zelfs de leuning van de rechtervoorstoel neerklappen waardoor je voorwerpen tot een lengte van tweeënhalve meter kunt vervoeren – Ikea here we come!

De Renault Mégane Estate en het milieu

Volgens Renault is de Mégane voor 95 procent recyclebaar. Verder heeft de 1.5 dCi-motor heeft een zeer lage CO-uitstoot van 90 g/km en heeft een A-label. Renault spreekt in dit verband van een eco2-motor. Hij zou gemiddeld 1 op 28 verbruiken. Iets dat tijdens onze test overigens niet is gehaald. Ons testverbruik bedroeg 1 op 17,8 wat nog steeds een mooi verbruik is, maar wel stukken lager dan het door Renault opgegeven cijfer.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.