Auto Review Renault Captur I
Slimme, praktische stadsauto
Renault - Captur TCe 90
Conclusie
De Renault Captur is goed afgestemd op gezinsgebruik. Ondanks zijn kleine buitenmaten is er aardig wat binnenruimte voor handen. Zaken als een verschuifbare achterbank en afritsbare bekleding maken hem bovendien lekker praktisch. De kleine driecilinder benzinemotor moet er te hard aan trekken om werkelijk zuinig te zijn. Verder is het zicht naar achteren teleurstellend.Type auto en prijs
De Renault Captur beweegt zich in een relatief nieuwe klasse die door de marketing-afdelingen van diverse autofabrikanten wel wordt aangeduid als Urban Crossover. Een hippe term voor een compacte SUV die vooral is bedoeld voor gebruik in en rond de stad. De Captur is gebaseerd op de Renault Clio. Maar omdat hij iets langer, hoger en breder is biedt hij verrassend veel binnenruimte. De auto biedt de nodige mogelijkheden om hem helemaal aan je eigen smaak aan te passen. Zo kun je hem in two-tone kleurstelling bestellen, is er speciale dakstriping verkrijgbaar en bestaat er een ruime keuze aan opvallende wielen. Groot pluspunt van de Captur is zijn bescheiden vanafprijs. Daarmee is hij goedkoper dan alternatieven als de Peugeot 2008, Nissan Juke en Opel Mokka X.Hoe rijdt de Renault Captur TCe 90
De versie die wij testen is uitgerust met een driecilinder benzinekrachtbron, goed voor 90 pk. Ondanks het feit dat de Captur maar 1076 kilogram weegt, merk je dat je de driecilinder wel flink op toeren moet houden om goed mee te komen met het overige verkeer, met alle gevolgen van dien voor het verbruik. De motor komt dan overigens wel lekker levendig over. De handgeschakelde vijfbak schakelt nogal hakerig. Dankzij hill-start-assist trek je eenvoudig op vanuit stilstand als je op een helling staat. Het weggedrag is netjes. De Renault stuurt keurig direct en is comfortabel in vering en demping. Alleen korte oneffenheden worden niet goed verwerkt. Dan komt de auto wat stoterig over, al doet hij dit wel beter dan bijvoorbeeld zijn directe concurrent de Peugeot 2008. Op de snelweg kun je de driepitter goed horen, al is ook de rijwind nadrukkelijk aanwezig. De krachtbron beschikt over een speciale spaarmodus. Schakel je die in, dan is boven de 3.000 toeren alle fut er uit. De veiligheidsuitrusting van de Captur heeft weinig om het lijf. Je zoekt vergeefs naar aanvullende hulpsystemen als een rijstrookassistent of dode hoek signalering, terwijl zulke veiligheidsuitrusting wel op andere Renault-modellen beschikbaar is.De Renault Captur TCe 90 van binnen
De Captur is goed afgestemd op gebruik door een gezin. Goed voorbeeld is wat dat betreft de afritsbare stoelbekleding. Wordt die vuil, dan rits je hem eenvoudig los en mikt hem in de wasmachine. Een slimme oplossing, al hebben we niet geprobeerd of de bekleding na een wasbeurt ook weer gemakkelijk is terug te plaatsen. Verder is het dashboardkastje vervangen door een enorme schuiflade. Spullen zijn zo gemakkelijk bereikbaar en er past erg veel in. Om meer beenruimte of laadruimte te creëren is de achterbank verschuifbaar. Dat gaat heel eenvoudig en scheelt behoorlijk in ruimte. Met de bank helemaal naar voren groeit het laadruim van 377- naar 455 liter. Met de bank naar achteren kunnen ook volwassenen met een lengte boven de 1.90 meter heel fatsoenlijk achterin zitten. Achter het stuur vind je een prima rijpositie. De meters zijn goed afleesbaar, alleen zijn we geen fan van de digitale snelheidsmeter. Een analoge leest nou eenmaal het beste af. We hebben nog twee klachten. Om te beginnen is het zicht schuin naar achteren slecht. Door de grote raamstijlen zie je zomaar een fietser over het hoofd. Ook recht naar achteren is het zicht beperkt. Voor 600 euro is een achteruitrijcamera verkrijgbaar. Ons advies: kopen dat ding, want het voorkomt ongetwijfeld (veel duurdere) parkeerschade. De tweede klacht betreft de sleutel. Die heeft de vorm van een dikke creditcard, wat reuze onhandig is. Je stopt hem niet makkelijk in je broekzak. Omdat de auto een startknop heeft (en je dus geen sleutel in het contact hoeft te steken) zou je juist af kunnen met een heel kleine sleutel waarmee je de deuren op afstand opent.De Renault Captur TCe 90 en het milieu
De motoren van de Captur zijn zonder uitzondering erg schoon. De kleinste benzinemotor is een 0,9 liter driecilinder, goed voor 90 pk. De 1.2 viercilinder wekt 120 pk op. De dieselmotor is een viercilinder, goed voor 90 pk. De driecilinder benzinemotor en de diesel zijn voorzien van een start/stop-systeem. Wij realiseerden met de door ons gereden, 90 pk sterke benzineversie een praktijkcijfer van 1 op 16,2. Een minder rooskleurige score dan het opgegeven fabrieksverbruik van 1 op 19,6.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
