logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Dacia Duster I 1e facelift

Stoer van veraf

Dacia - Duster TCe 125

De Dacia Duster heeft een facelift ondergaan, maar de belangrijkste wijziging schuilt onder de motorkap. Die nieuwe, fijne krachtbron kan de oude minpunten van de SUV echter niet verbloemen.

Conclusie

Aan zijn gebrekkige ergonomie kun je merken dat er bij de ontwikkeling van de Dacia Duster op de kosten is gelet. Op die manier stellen de Roemenen je in staat om voor relatief weinig geld een stoere, grote auto te rijden. Zijn duurdere concurrenten bieden echter meer rijplezier.

Type auto en prijs

De Dacia Duster is een absolute blikvanger, of je nu vriend of vijand bent van het budgetmerk. De semi-terreinwagen zag in 2010 het levenslicht en heeft inmiddels zijn eerste facelift ondergaan. Naast een aantal optische aanpassingen is de belangrijkste wijziging de komst van een schonere benzinemotor. Zijn vanafprijs is met € 16.490 grotendeels gelijk gebleven, terwijl het fabrieksverbruik een stuk gunstiger uitpakt. De belangrijkste concurrenten van de Dacia zijn nog altijd flink duurder. Denk dan aan modellen als de Skoda Yeti en Opel Mokka, die net als de Duster optioneel met vierwielaandrijving kunnen worden uitgerust.

Hoe rijdt de Dacia Duster TCe 125

Dacia is een volle dochter van Renault en het Franse moederbedrijf stelt met liefde diens magazijnen voor haar open. De nieuwe benzinemotor waarmee de Duster kan worden uitgerust, is dan ook hagelnieuw. Renault-modellen als de Captur en Mégane voeren dezelfde krachtbron onder de kap, al dan niet met een paar pk meer of minder. In de Dacia levert de motor 123 pk. De SUV blijkt met zijn nieuwe donorhart niet alleen rap, maar ook stil. Wij kwamen met een praktijkverbruik van 1 op 15 dicht in de buurt van de opgegeven score van 1 op 16,1. De Duster rijdt comfortabel, maar de hakerige versnellingsbak heeft een nadelige invloed op de rijbeleving. Dat geldt ook voor de krakende dashboard- en portierdelen op onze testauto, die de wagen deden klinken alsof we een occasion aan het testen waren. Op de eerste Dusters was ESP voorbehouden aan de duurste uitvoering. Nadat de ANWB aantoonde dat de Dacia zónder het hulpsysteem gevaarlijk weggedrag kon vertonen bij een uitwijkmanoeuvre, werd ESP in 2011 bij de standaarduitrusting opgenomen. Toch prijkt er nog steeds een sticker aan de binnenzijde van de zonneklep, die waarschuwt om bochten met beleid te nemen. Achter het stuur van de Duster zit je weliswaar hoog, maar vanwege de korte zittingen en (te) zachte rugleuningen is de zitpositie matig. Het stuur, dat alleen in hoogte verstelbaar is, staat ook wel erg dicht op het dashboard. De besturing werkt zwaar bij lage snelheden en licht bij hoge; dat hebben we liever andersom. En ondanks het grote glasoppervlak laat het zicht over je schouder te wensen over. De veiligheidsuitrusting is met ABS en ESP ongewijzigd en dus minimaal gebleven.

De Dacia Duster TCe 125 van binnen

De Duster is leverbaar met airconditioning, cruisecontrol en een fraai navigatiesysteem. Dat was voor de facelift wel anders. Helaas zit het navigatiesysteem te laag; je moet ver naar beneden kijken om de route te kunnen zien. Zo kunnen we het Dacia-interieur op wel meer ergonomische missers betrappen. De middelste bekerhouders zijn onbruikbaar, omdat de knoppen van de verwarming je waterflesje(s) in de weg zitten. De bediening van de ramen is verhuisd van de middenconsole naar de portieren zelf, maar prikt nu de bestuurder in zijn been. De knop voor de spiegelverstelling zit verstopt ónder de handrem. En de achterportieren moeten het doen zonder opbergvakken. De Duster is dan wel weer een ruime auto: de been- en hoofdruimte op de achterbank zijn riant, net als de kofferbak (daarin kun je minimaal 475- en maximaal 1.636 liter aan spullen kwijt).

De Dacia Duster TCe 125 en het milieu

Wie interesse heeft in een Duster, kan kiezen uit de door ons gereden benzineversie of een 107 pk sterke dieselmotor. Die zelfontbrander is naar wens ook leverbaar met vierwielaandrijving. De Dacia komt niet in aanmerking voor noemenswaardig fiscaal voordeel en een start/stop-systeem ontbreekt. Wel wordt de Duster standaard geleverd met wat ze bij de importeur een ‘Eco Modus’ noemen. Schakel je die in, dan reageert de SUV minder fel op het gaspedaal en worden de airconditioning en verwarming in hun enthousiasme getemperd om zo het brandstofverbruik terug te dringen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.