logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Proace City I

Benarde positie

Toyota Proace City Verso Electric Active

Pluspunten
  • Ruimteaanbod
  • Rijeigenschappen
  • Verbruik
Minpunten
  • Stevige aanschafprijs
  • Veel is optioneel
  • Smaakgevoelig design

Kleine personenbusjes worden met uitsterven bedreigd. Toyota maakt er nog eentje, in de vorm van de Proace City Verso. Een sympathiek ding, dat verrassend goed rijdt. Maar het hoge prijskaartje maakt zijn positie er niet beter op.

Conclusie

De vernieuwde Toyota Proace City Verso is een flinke stap voorwaarts in vergelijking met zijn voorganger. Geen geringe prestatie wat het een facelift aangaat! De Japanners hebben echter eerder aangetoond dat ze wonderen kunnen verrichten met een tussentijdse opfrisbeurt.

De verbeterde rijeigenschappen en veiligheidsuitrusting ten spijt, blijft de positie van dit type auto benard. Ze vallen eenvoudigweg niet meer te betalen voor de gezinnen die er het meeste profijt van hebben. Toyota bewijst zichzelf geen dienst door dan ook nog eens een meerprijs te verlangen voor zaken als losse stoelen, een extra schuifdeur of opbergruimte in het interieur.

Type auto en prijs

Kleine auto’s sterven uit, maar dat geldt net zo goed voor kleine personenbusjes. Eind jaren ’90 waren ze niet aan te slepen, maar vandaag de dag moet je de personenversies van kleine bedrijfswagens met een kaarsje zoeken.

Welbeschouwd kun je alleen nog bij Stellantis terecht, dat hun gedroomde gezinsauto in drie verschillende smaken aanbiedt: als Citroën, Opel en Peugeot. Sinds 2016 werkt Toyota op bedrijswagengebied echter nauw met het Franse concern samen. Op basis van diezelfde Berlingo, Combo en Rifter kun je bij de Japanners voor de Proace City Verso binnen stappen.

Belangrijk verschil

De Proace City is verkrijgbaar in twee wagenlengtes, elektrisch of benzine. Dat geldt niet voor zijn Franse broertjes: Citroën, Opel en Peugeot bieden hun kleine personenbusjes uitsluitend nog op stroom aan. Toch is dat niet het belangrijkste verschil: Toyota verleent namelijk extra fabrieksgarantie op hun busje, en niet zo’n beetje ook: je komt tot tien jaar of 200.000 kilometer in aanmerking voor coulance.

Kies je voor een Proace City Verso met een elektromotor, dan bedraagt de garantietermijn zelfs 300.000 kilometer! Voorwaarde is wel, dat je het busje netjes bij de merkdealer laat onderhouden. Citroën, Opel en Peugeot hanteren geen maximum aantal kilometers, maar bij hen kun je slechts twee jaar aankloppen.

De Berlingo en Combo zijn daardoor wel voordeliger in aanschaf. De goedkoopste Proace City Verso op benzine kost je € 38.595, voor de voordeligste versie op stroom ben je minimaal € 41.995 kwijt. De Peugeot Rifter is bijna duizend euro duurder.

Hoe rijdt de Toyota Proace City Verso Electric

De toevoeging van een batterijpakket is een zegen voor het rijgedrag van de Proace City Verso. Van het voorgaande model testten we de benzineversie. Daarover schreven we nog dat je maar beter alle zitplaatsen kunt benutten, omdat de Toyota anders over oneffenheden stuitert zoals een lege bestelbus dat doet.

Dankzij het gewicht van de accucellen is dat bij de vernieuwde, elektrische Proace City Verso niet aan de orde. De vering en demping doen hun werk naar behoren en ondanks de korte stoelzittingen zit je comfortabel achter het nieuw ontworpen stuur. De hoge zitpositie helpt natuurlijk ook mee. Wie langer is dan gemiddeld, moet wel opletten waar hij zijn rechterbeen laat. Bij het nemen van een bocht komt de geprononceerde middenconsole anders lelijk tegen je knie.

De Toyota is aangenaam stil in de stad en op N-wegen. De hoge koets wreekt zich pas op de snelweg, waar je ook de banden goed kunt horen. De besturing is licht en gevoelloos. Ook dat is buiten de bebouwde kom geen pretje. Aan de prestaties van de elektromotor ligt het niet; je kunt met 136 pk en 270 Nm koppel prima met het verkeer meekomen. Er mag zelfs een aanhanger achter het personenbusje, ook al is dat met een maximaal trekgewicht van 750 kilogram maar een kleintje.

Reddende engeltjes op de optielijst

De Proace City Verso beschikte al over de rijke aanvullende veiligheidsuitrusting van Toyota, alleen moest je daar tot voor kort voor bijbetalen. De vernieuwde versie heeft altijd rijhulpsystemen als cruise control, verkeersbordherkenning en rijstrookassistentie aan boord. Dat wil niet zeggen dat er geen reddende engeltjes op de optielijst zijn achtergebleven. Voor adaptieve cruise control is onverminderd een meerprijs verschuldigd. Dat is ook bij het automatische noodremsysteem het geval.

Het hoekige design van de Proace City Verso zal vermoedelijk niet bij iedereen in de smaak vallen, maar je kunt van binnen wel goed naar buiten kijken. Een achteruitrijcamera zorgt, dat je bij het inparkeren geen gemene paaltjes over het hoofd ziet. Die accessoire is standaard vanaf het door ons gereden Active-uitrustingsniveau.

De Proace City Verso Electric van binnen

Maximaal 3.300 liter bagageruimte. En dan is dit nog de ‘korte’ Proace City Verso! Dat zijn natuurlijk afmetingen waar (grote) gezinnen blij van worden. De reguliere kofferbakinhoud -met de rugleuningen van de achterbank overeind- is met 597 liter trouwens ook niet mis. Je zoekt vergeefs naar opbergruimte voor de benodigde laadkabels: de Toyota heeft geen variabele laadbodem.

Ook een frunk ontbreekt: een opberggelegenheid onder de traditionele motorkap. Daar ligt dan ook de elektromotor: een logische plek, omdat Toyota van de Proace City Verso ook een versie met verbrandingsmotor verkoopt. Gelukkig kun je in het interieur allerlei extra spulletjes kwijt, van de middenconsole tot boven je hoofd. Die extra opberggelegenheden vereisen wel een meerprijs.

Hetzelfde geldt voor de separaat te openen achterruit, die het beladen van de Toyota vereenvoudigt in een parkeersituatie. De reguliere kofferklep is gigantisch; zou je die willen openen, dan moet je een boel ruimte achter de auto zien vrij te houden. Door alleen het raampje open te klappen, kun je jezelf die moeite besparen. Maar goed: dan zit je dus wel vast aan een van de twee duurste uitrustingsniveau’s.

Raar rechtop

Standaard beschikt de Proace City Verso over een achterbank. Vanaf het Active-uitrustingsniveau zijn dat de drie losse stoeltjes uit onze testauto. Je creëert er in een handomdraai een vlakke vloer mee, maar erg fijn zitten ze niet. De rugleuningen zijn niet verstelbaar, de zittingen kun je niet verschuiven. Daardoor zit je als volwassene raar rechtop.

Op basis van het uiterlijk verwacht je een overvloedige hoofdruimte achterin. Die biedt de Toyota dan ook. De beenruimte op de achterbank houdt alleen niet over voor wie langer is dan gemiddeld: de -eveneens optionele- vliegtuigtafeltjes komen akelig dicht in de buurt van je knieën. Verder missen we eigen ventilatieroosters en een stroompunt voor de passagiers achterin.

Vooruit; er zit er eentje schuin achter de rechter zitplaats. Maar die persoon draagt het oplaadsnoer van de mobiele telefoon of spelcomputer dan als een tweede veiligheidsgordel over zijn of haar schouder. De inzittenden voorin beschikken vanaf het tweede uitrustingsniveau over een fraai 10-inch infotainmentscherm, dat Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt (zij het dan bedraad). Ook een tweede schuifdeur zit vanaf dat uitrustingsniveau bij de prijs inbegrepen; standaard heeft de Proace City Verso er daar maar eentje van.

De Proace City Verso Electric en het milieu

Het kleine Toyota busje kan met drie fasen laden en heeft een maximale laadsnelheid van 100 kiloWatt. Het accupakket is 50 kWh groot en heeft een plekje gekregen onder de inzittenden. Op papier zou je op een volle lading stroom 330 kilometer ver moeten kunnen komen. De boordcomputer van onze testuitvoering gaf een rijbereik van 320 stuks aan.

Op diezelfde boordcomputer lazen we na afloop van onze testrit een gemiddeld verbruik af van 16,1 kWh per 100 kilometer: een keurige score voor zo’n hoge auto. Om je te helpen zo efficiënt mogelijk om te gaan met de in de batterij aanwezige stroom, heb je de keuze uit drie verschillende regeneratiestanden. Die bedien je door middel van flippers achter het stuur.

Niet uniek -Toyota keek het trucje af van Kia en Hyundai- maar wel verdraaid handig. Saillant detail: in de zustermodellen van Citroën, Opel en Peugeot bestaat deze mogelijkheid niét. De Proace City Verso rijden met één pedaal zit er niet in: voor het laatste stukje voor het verkeerslicht of je voorganger zullen altijd de mechanische remmen moeten worden aangesproken.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.