Auto Review Peugeot 308 II 1e facelift
Onopvallend comfortabel
De Peugeot 308 is als occasion na de facelift wat minder gewild dan voorheen. Naarmate het model langer meeloopt, is hij uiterlijk toch wat minder spannend, hoewel lang niet iedereen dat even belangrijk vindt. Een goede 308 is namelijk wel een heel fijne auto!
- Pluspunten
- Heel ruim, met name SW
- Rijdt heel comfortabel
- Ingetogen uiterlijk
- Minpunten
- De 1,2 liter PureTech benzinemotor heeft specifieke problematiek
- Minder gewild dan diverse concurrenten
Wat vindt de Wegenwacht?
- De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Meer informatie over de Pure Tech 1.2 motor problemen vind je hier.Je leest erwat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft.
- De 1,6 e-THP-motor komt in deze versie nog wel eens voor. Dat is een ‘beruchte’ krachtbron, want die is voorzien van een elektrisch aangestuurde waterpomp. Dat is een mooie constructie, tòt het moment dat die aansturing het even niet doet, met als direct gevolg dat de motor heetloopt. Het ligt er maar aan in welk stadium de bestuurder dit constateert, hoe groot de schade door die oververhitting is. Een complete andere motor valt niet uit te sluiten.
- Die 1,6 kent nog wel wat problemen, zoals een oprekkende distributieketting, bobines die spontaan stuk kunnen gaan, plus nokkenasverstellers en injectoren die te snel verslijten.
- Bij de dieselmotoren komt het voor dat de motor stilvalt of niet meer wil aanslaan. Dat kan komen door een lekkende brandstofopvoerleiding, waardoor die brandstof gewoon niet meer bij de motor komt. Dat wordt door de Wegenwacht ter plekke opgelost.
- Tip van de Wegenwacht: kijk in het instructieboekje hoe de auto ook kan worden gestart als de auto de sleutel niet herkent. Natuurlijk moet die sleutel z.s.m. een nieuw batterijtje krijgen, maar het lukt in de regel nog wel om een keer te starten.
Over de Peugeot 308
We hebben het hier over de facelift-versie van de 308, die in 2013 is verschenen. Naast een iets gewijzigd uiterlijk greep Peugeot tegelijk met die facelift ook de mogelijkheid aan om het hele motorenprogramma flink te moderniseren. Daardoor is deze versie technisch wel zeer bij de tijd.
Uitvoeringen en varianten:
- De 308 is er onverminderd als vijfdeurs hatchback en als eveneens vijfdeurs stationcar, aangeduid als SW. Vooral die SW is voor Peugeot belangrijk.
- Vrijwel alle versies van de vijfdeurs zijn er ook als SW.
- De 1,2 liter driecilinder ‘PureTech’ benzinemotor met turbo en intercooler is ook bij dit Peugeot-model heel belangrijk. Deze is er in twee uitvoeringen, met 81 kW/110 pk en 96 kW/130 pk.
- De 1,6 liter e-THP-motor is er zelfs in vier varianten: 151 kW/205 pk, 165 kW/225 pk, 184 kW/250 pk en 193 kW/263 pk. Deze twee laatsten zijn er niet in de SW. De allerlaatste verving in de herfst van 2018 de voorlaatste.
- We kennen in de 308 ook drie verschillende diesels. Na de facelift was in eerste instantie de 1,6 liter BlueHDi (88 kW/120 pk) nog leverbaar, die is medio 2018 vervangen door een nieuw ontwikkelde 1,5 liter met 96 kW/130 pk.
- Als topversie is er ook een 2,0 liter BlueHDi met 132 kW/180 pk.
- De 1,2 liter PureTech 130 is als optie ook geleverd met een zestraps automatische transmissie.
- De e-THP 225 is er uitsluitend met een achttraps automaat.
- De 1,6 liter BlueHDi is geleverd met een zestraps automaat.
- De nieuwe 1,5 liter BlueHDi is er ook met een achttraps automaat en die is tevens standaard op de 2,0 BlueHDi.
- De normale uitrustingsniveaus heten Access (vervallen in voorjaar 2018), Active, Allure en GT-Line.
- De e-THP-motor is er uitsluitend in de uitvoering GT.
- Tussentijdse extra-uitvoeringen zijn de Blue Lease Premium en Blue Lease Executive, plus de Tech Edition (alleen PureTech 130).
De Peugeot 308 als occasion
Er staat een behoorlijk aanbod gebruikte exemplaren in het land, ook van de 308 nà de facelift. De SW’s maken daarbij ruim de helft van het aanbod uit. De diesels maken zo’n 10% van het hele aanbod uit. Sterker nog: de 1,2 driecilinder neemt ruim 80% voor zijn rekening, waaruit vanzelf volgt dat de snelle e-THP’s echt met een lampje moeten worden gezocht. Ongeveer een kwart van alle exemplaren heeft een automatische transmissie. De jongste exemplaren van dit model zijn nog wel te vinden bij de officiële Peugeot-agenten. Het aanbod bij alle dealers in het land is te vinden op de site www.spoticar.nl, het occasionplatform van de Stellantis-groep, waartoe Peugeot behoort. Een groot deel van de gebruikte exemplaren van dit model is te vinden bij dealers van andere merken en bij universele autobedrijven.
De proefrit
Na zijn introductie in 2013 veroverde dit model prompt de titel ‘Auto van het Jaar’ en jaren later bewijst Peugeots middenklasser nog steeds hoe terecht dat was. In vormgeving, van binnen en van buiten, is het niet meer de allermodernste, maar hoe belangrijk is dat? Nog steeds is het een keurig en ingetogen model, waarbij het ‘front na de facelift’ hem opvallend goed staat. De normale hatchback is achterin niet uitzonderlijk ruim, al meet de bagageruimte wel een aanzienlijke 420 liter inhoud. De SW is juist ècht ruim, want die laat met 610 liter bagageruimte vrijwel alle concurrerende stationcars achter zich. Op de achterbank is de SW ook ruimer, wat ook komt door zijn elf centimeter langere wielbasis en de totale lengte scheelt zelfs 33 cm met de hatchback.
Achter het stuur moet de nieuwe Peugeot-klant beslist even wennen aan het feit dat de instrumenten zijn te zien óver het stuur heen. Dat is net even veiliger, het went razendsnel. Het stuur zelf is hierdoor wat kleiner en dat maakt de 308 gevoelsmatig lekker wendbaar. Dat went eveneens heel snel. De zittingen van de voorstoelen vinden we wat aan de korte kant, maar verder is de 308 zo comfortabel als je maar van een Franse auto mag verwachten. Het veercomfort is gewoon erg fijn. De 1,2 liter driecilinder is alleen bij koude motor een beetje knorrig –een soort ochtendhumeur-, maar dat verdwijnt snel en op kruissnelheid is hij juist opvallend mooi stil. Een aanrader is de combinatie van de PureTech 130-motor met de volautomatische transmissie. Met een handgeschakelde vijfdeurs met de 130-motor reden we in gewoon Nederlands verkeer zo maar 1 op 17 en dat is wel een heel fraaie score.
Conclusie
Je zou bijna kunnen zeggen dat de 308 wat te bescheiden van aard is. Het is geen in het oog springende, schreeuwerige auto, maar wie zich er even in verdiept, ontdekt een heel fijne en vooral comfortabele middenklasser. Bedenk voor aankoop wel even de consequenties van de ‘PureTech’-problematiek, dat kàn ertoe leiden ook eens bij een ander merk te kijken.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
