Auto Review Peugeot 5008 III
Ideale gezinsauto: elektrisch, tot 668 km actieradius én zeven zitplaatsen
Peugeot e-5008 GT Avantage 73 kWh
- Pluspunten
- Comfortabel
- Ruimte
- Zeven zitplaatsen voor onder 50 mille
- Minpunten
- Infotainment vraagt gewenning
- Adaptieve cruise control niet erg verfijnd
De Peugeot e-5008 is in veel opzichten de ideale moderne gezinsauto. De elektrisch aangedreven SUV komt tot 668 km ver op één lading stroom en het is een zevenzitter. Dus ook samengestelde gezinnen passen er in.
Conclusie
De keuze is niet zo heel erg groot als je een zevenzitter zoekt voor onder de 50 mille. Helemaal als het ook nog een elektrisch aangedreven auto moet zijn. Je komt dan óf bij veel duurdere auto’s terecht zoals de Kia EV9 óf bij de Mercedes-Benz EQB.
De Peugeot e-5008 is een fraaie uitziende auto, met veel binnenruimte. De achterste zitrij is goed bereikbaar en voor een korte rit kunnen ook volwassenen er zitten.
De elektrische aandrijflijn is erg prettig in de omgang, de actieradius ruim voldoende voor normaal gebruik in Nederland. Wel is het praktijkstroomverbruik met 19,1 kWh/100 km aan de hoge kant. Grote missers kent de auto niet, maar er is wel ruimte voor verfijning, vooral voor wat betreft de bediening van het infotainment-aanraakscherm. Soms moet je 2 of drie keer drukken voordat het reageert en niet alles is even logisch waardoor je langer op het scherm tuurt dan nodig is. Ook de adaptieve cruise control zou wat vloeiender zijn werk kunnen doen.
Type auto en prijzen
Dit is de vierde generatie van de Peugeot 5008. De 5008 is de zevenzits variant van de Peugeot 3008. Nieuw is dat deze grote zevenzits gezinsauto er nu behalve met mild-hybride en plugin hybride aandrijving, nu ook is met een elektrische aandrijving. Hij heet dan Peugeot e-5008. De keuze is niet zo heel erg groot als je een zevenzitter zoekt voor onder de 50 mille. Helemaal niet als het ook nog een elektrisch aangedreven auto moet zijn. Je komt dan óf bij veel duurdere auto’s terecht zoals de Kia E9 óf je bent aangewezen op de Mercedes-BEnz EQB.
De goedkoopste 5008 is een mild hybride, dus met benzinemotor, en kost vanaf 44.720 euro. De goedkoopste stekkerhybride is er vanaf € 48.220 en de instap-elektrische-versie van de 5008 - hij heet dan e-5008 - kost vanaf € 47.415. Onze testauto is zo'n elektrisch aangedreven 5008. De e-5008 is er naar keuze met twee batterijpakketten van 73 kWh (actieradius 502 km) en (de binnenkort leverbare) 98 kWh (actieradius 668 km). Hij is er in twee uitrustingsniveau’s: Allure Avantage en GT Avantage. Ga je de Peugeot e-5008 private leasen reken dan op een maandbedrag vanaf 668 euro.
Onze testauto heeft het 73 kWh batterijpakket en is uitgevoerd als GT Avantage. Door de nodige extra’s kost de testauto € 58.550 maar dan heb je ook zo’n beetje alles wat er op de auto beschikbaar is. Van extra rijhulpsystemen en massagestoelen die verwarmen en koelen, tot een warmtepomp, een schuifdak en een handsfree bedienbare kofferklep.
Hoe rijdt de Peugeot e-5008
De Peugeot e-5008 is voor een elektrisch aangedreven voertuig niet bijzonder kwiek en levendig. Hij doet er bijna tien tellen over om bvanuit stilstand op te trekken naar 100 km /h en ook tussenacceleraties voltrekken zich wat loom. Vooral dat laatste is jammer want bij inhaal manoeuvres is een vlotte respons op het stroompedaal wel zo veilig. Oké, het is een behoorlijk zware auto van 2.200 kg - met dank aan het batterijpakket - maar andere EV's met een dergelijk gewicht voelen alerter aan.
De besturing is precies maar geeft je weinig gevoel van wat er onder de voorwielen allemaal gebeurt. Ook hoor je opvallend veel bandengeruis, zeker op snelwegtempo. Daar staat tegenover dat de afstemming van vering en demping heerlijk comfortabel is.
De e-5008 kent drie rijstanden; normal, eco en sport. Lekker in normal laten staan, zouden we willen zeggen. Die stand voldoet prima. In eco worden de prestaties wat ingebonden en de werking van de (stroom verbruikende) airco wat teruggeschroefd. De sportstand stelt niet zoveel voor. De auto wordt er niet significant feller door. Heel goed is de manier waarop deze elektrisch aangedreven Peugeot kan regenereren (stroom terugwinnen tijdens remmen). Met behulp van peddels achter het stuurwiel kun je de mate waarin dat gebeurt in drie stappen beïnvloeden. In de zwaarste stand voel je de auto extra afremmen ‘op de motor’. Het is geen one pedal drive maar het komt dicht in de buurt.
Rijhulp niet feilloos
De diverse rijhulpsystemen doen prima hun werk maar helemaal feilloos zijn ze niet. Zo zit de verkeersbordherkenning er soms naast en ‘ziet’ – rijdend op de snelweg – soms een snelheidsaanduiding op de ernaast gelegen weg. Met als gevolg dat je ten onrechte de mededeling krijgt dat je 100 km/h rijdt terwijl je maar 50 km/h zou mogen volgens de Peugeot.
Verder heeft de testauto adaptieve cruise control en een rijstrookassistent. Gebruik je die samen, dan kun je min of meer autonoom rijden op de snelweg. Leuk, maar het is jammer dat remmen en optrekken wat ruw aanvoelen als de adaptieve cruise control het voor het zeggen heeft. Tot slot, deze EV mag 1.000 kilogram aan de trekhaak hebben.
De Peugeot e-5008 van binnen
Kruip achter stuur en het valt op hoe fraai het er allemaal uitziet. De vormgeving van het dashboard en het interieur zijn geenszins alledaags. Zoals in alle Peugeots vinden we ook in de e-5008 het i-Cockpit, dat bestaat uit een erg klein stuurwiel dat laag staat afgesteld zodat je over de stuurrand heen de instrumenten goed kunt zien. De afleesbaarheid is inderdaad prima in orde, maar we hadden verwacht dat je – zoals bij zeer veel moderne auto’s – de projectie van het instrumentenscherm zou kunnen veranderen. Dat kan niet, met als gevolg dat je altijd een afbeelding van de auto ziet waarbij je de energiestromen ziet vloeien (stroom verbruiken of stroom opladen). Overbodig en een tikje onrustig. We missen een head-up display.
Display in plaats van pianotoetsen
Waar in eerdere versies van de 5008 ‘pianotoets’-schakelaars boven de middentunnel prijkten, daar hebben die in de nieuwste versie plaatsgemaakt voor een display met aanraaktoetsen - op de instapversie na, die heeft dit display niet. Werkt net even intuïtiever en sneller.
Het infotainmentscherm zit boordevol bedieningen; van de instellingen van de rijhulpsystemen, tot de kachelbediening en de radio en telefoon. Daarbij kun je swipen om diverse schermen op te roepen. De ergonomie ervan laat hier en daar wat te wensen over. Het kost gewenning de juiste knoppen en standen te vinden waardoor je langer op het scherm tuurt dan je zou willen. Je ogen horen nou eenmaal zoveel mogelijk op de weg gericht. Verder moesten we soms meer dan twee keer op het scherm drukken voordat er iets gebeurde.
Het navigatiesysteem is – in vergelijking tot de systemen die je op je mobiele telefoon kunt krijgen – vrij eenvoudig. Het merkt geen files en wegwerkzaamheden op en biedt je dus ook geen ‘omrijd’-routes aan. Navigeren met behulp van je telefoon heeft echt de voorkeur. Gelukkig zit er Apple Carplay op de Peugeot.
Zeer veel ruimte
Ruimte is er in de e-5008 in overvloed. De derde zitrij is goed bereikbaar doordat de stoelen van de middelste rij naar voren schuiven en voorover klappen. Op de derde zitrij zitten kinderen uitstekend en volwassen wat gebogen. De beenruimte is er in orde maar het schort er aan hoofdruimte. Klap je alle stoelen weg dan heb je een fikse bagageruimte.Staan alle zeven zittingen op hun plek dan is er 259 liter bagageruimte. Klap je daarentegen twee zitrijen weg dan ontstaat er een zee aan laadruimte van ruim 2.000 liter. En zeg nou zelf, hoe vaak ga je op pad met zeven mensen en al hun bagage?
Wel dubbele laadbodem, geen frunk
Achter de derde zitrij zit in de vloer een dubbele bodem waar je eenvoudig de rolhoes en de laadkabel kunt opbergen. De auto heeft trouwens geen frunk (laadruimte in de neus) omdat de 5008 er ook is met een benzine-gestookte aandrijflijn.
De testauto heeft veel luxe waardoor het aangenaam verpozen is. Zo zijn er massagestoelen voorin die je kunt verwarmen of kunt laten koelen. De draadloze telefoonhouder is mooi weggewerkt zodat je het schermpje niet kunt zien en dus ook niet ion de verleiding komt om dat zojuist binnengekomen appje te lezen. Twee grote bergvakken en flink wat bergruimte in de portieren maken de auto handig in gebruik. Ook achterin vind je aircobediening.
De Peugeot 5008 en het milieu
De e-5008 heeft een actieradius van 502 kilometer als je voor het73 kWh batterijpakket kiest. Neem je het 98 kWh pakket dan kom je volgens Peugeot liefst 668 km ver op een lading stroom. Dat laatste hebben we niet kunnen controleren omdat we de normale versie van 73 kWh reden. Die haalde keurig de beloofde 502 kilkometer actieradius, waarbij de buitentemperatuur rond de 14 graden Celsius lag.
Laden doet de 73 kWh versie met 160 kW aan een snellaadpaal. Hij is dan in een half uurtje van 20 procent leeg weer 80 procent vol. Aan een publieke laadpaal laadt hij met 11 kW en duurt het 4,5 uur voordat de batterij weer voor 80 procent vol is. Dat zijn normale cijfers voor een elektrischer auto in dit deel van markt.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
