logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Insignia B 1e facelift

Stevig opgefrist

Opel heeft zijn Insignia ingrijpend gefacelift. De veranderingen zitten vooral onderhuids.

Pluspunten
  • Comfort
  • Ruimte
  • Prijs
  • Bedieningsgemak
Minpunten
  • Kan hier en daar leeftijd niet verhullen

Conclusie

De Insignia is Opels vlaggenschip. Hij is al weer sinds 2008 op de markt en inmiddels al een keer gefacelift. Met deze tweede facelift verlengt Opel het leven van de Insignia opnieuw. Belangrijkste wijzigingen vind je onderhuids. Zo zijn er nu uitsluitend nieuwe motoren verkrijgbaar - alle oude motoren zijn geschrapt. Zo voldoet het Duitse merk weer aan de nieuwste milieunormen. Verder is het aantal rijhulpsystemen uitgebreid en de actieve veiligheid verhoogd. Met een vanafprijs van net geen veertig mille krijg je flink wat auto voor je geld – al kan deze vernieuwde Insignia hier en daar niet verhullen dat hij al flink wat jaren op de markt is. Staat tegenover dat het rijcomfort dik in orde is, evenals de hoeveelheid binnenruimte en het bedieningsgemak.

Type auto en prijs

De Insignia is de grootstein het modellenaanbod van Opel. Het vlaggenschip dus. Dit is de derde verschijningsvorm van de Insignia, die oorspronkelijk in 2008 op de markt kwam. Er zijn er inmiddels wereldwijd 1,2 miljoen van verkocht. Met de huidige – ingrijpende – facelift verlengt Opel de levenscyclus van zijn topmodel. Van buiten ziet de Insignia er strakker en moderner uit dan zijn voorganger. Met iets andere koplampen en achterlichten en met een grille die open en dicht kan, al naar gelang de behoefte aan koeling van de motor (of juist snel opwarmen). In de dichte stand is de aerodynamica van de auto beter, wat helpt bij het omlaag brengen van het brandstofverbruik.

Een paar belangrijke wijzigingen zijn het feit dat de Country Tourer (die wat hoger op de pootjes stond en er extra krijgshaftig uitzag) is komen te vervallen en dat alle oude motoren zijn geschrapt en er nieuwe voor in de plaats zijn gekomen. Verder is nu een negentraps automaat verkrijgbaar. Wat de benzinemotorbetreft is er keuze uit een tweeliter viercilinder turbomotor met cilinderuitschakeling, goed voor 200 pk of 230 pk. Die laatste versie is voorbehouden aan de sportieve Insignia GSI – die tevens vierwielaandrijving heeft. Wil je een dieselmotor dan is er keuze uit een 1,5 liter (122 pk) driecilinder of een 2,0 liter (174 pk) viercilinder. Die 1.5 diesel kennen we ook uit de nieuwste Opel Astra en is een zeer zuinige krachtbron.

De instapversie van de Insignia is de € 39.399 euro kostende Business. Die is er voor de zakelijke markt trouwens ook als Business Elegance en is dan nog wat rijker uitgerust dan de Business. Maar wel voor dezelfde prijs. Vervolgens is er de Edition, Ultimate, GS Line en de topversie GSI. Die laatste kost € 61.899.

Hoe rijdt de Opel Insignia

Opelheeft het onderstel van de Insignia onder handen genomen met als gevolg een heel prettig, solide weggedrag. De auto voelt te allen tijde lekker comfortabel aan. Dat geldt ook voor de GSI, die zich ontpopt als een snelle reisauto waarin je zeer vlot grote afstanden kunt afleggen. De Insignia heeft een keuzeschakelaar waarmee je diverse rijstanden kunt activeren. Je kunt kiezen uit Tour, Normal en Sport. De verschillen tussen die standen is niet erg groot. Uiteindelijk laat je hem waarschijnlijk gewoon in Normal staan. Want daar is niks mis mee.

De besturing is mooi precies, waarbij opvalt dat de auto gretig reageert op stuurbewegingen. De bekrachtiging is snelheidsafhankelijk. Maar bij lage snelheden had het iets minder licht gemogen – hoewel dat natuurlijk ook een smaakkwestie is.

We reden voor deze test uitgebreid met de 2,0 liter 200 pk versie. Dat is een levendige machine met meer dan genoeg vermogen en koppel. Door de negentraps automaat opereert hij ook vrijwel altijd in zijn optimale werkgebied. De automaat schakelt schokvrij. Alleen bij gas-los bij lage toeren is soms een lichte schok voelbaar. De krachtbron heeft verder cilinderuitschakeling. Dat wil zeggen dat als er geen prestaties van de motor worden gevraagd – je rijdt bijvoorbeeld met constant 2.000 toeren per minuut op de snelweg – dat de krachtbron dan twee van de vier cilinders uitzet. Wat natuurlijk het brandstofverbruik ten goede komt. Geen mild hybrid dusdeze motor, maar wel eentje met een effectieve slimmigheid om toch het verbruik te beperken.

Opel heeft een hele trits aan rijhulpsystemen beschikbaar voor de Insignia, waaronder standaard een noodstopsysteem, Forward Collision Alert en een actieve rijstrook-assistent. Verder noemen we adaptieve cruise control en een signalering voor kruisend verkeer achter de auto. Onze testauto had alle systemen aan boord, waarbij opviel dat de sensor ‘handen aan het stuur houden’ niet feilloos werkt. Als je de adaptieve cruise control en rijstrookassistent beiden aanzet kun je in principe enigszins autonoom rijden op de snelweg. Na twintig seconden zal echter een waarschuwing te zien zijn dat je je handen aan het stuur moet houden. Dat is een wettelijke verplichting (en wel zo veilig). Maar ook als wij de handen netjes aan het stuur hadden en de systemen uitstonden, kregen we soms tóch die waarschuwing. Daar is deze Opel trouwens niet uniek in. We hebben dit ook met de huidige Mercedes-Benz E-klasse meermalen gehad.

Nieuw aan deze Insignia is de verfijnde LED-matrixverlichting die op sommige versies verkrijgbaar is. De lampen bestaan nu uit 84 LED’s in plaats van zestien. En dat betekent een preciezer lichtbeeld waarbij je kunt rijden met groot licht aan en toch niemand verblindt.

De Opel Insignia van binnen

Van binnen zit de Insignia er volwassen uit. Toch kan hij niet helemaal verhullen dat de auto al weer heel wat jaren op de markt is. Zo is het infotainmentscherm naar huidige maatstavenen voor dit type auto te klein en te laag geplaatst. Het is wel goed afleesbaar overigens. Onze testauto heeft een head up display (belangrijke rijgegevens worden in de voorruit geprojecteerd) en dat is wél weer modern. Bij veel hedendaagse auto’s is de bediening van de airco ondergebracht in het infotainmentsysteem. Dat mag dan moderner zijn, wij vinden het bedienen van knoppen en schakelaars zoals in deze Insignia veel fijner, omdat je niet door allerlei menu’s hoeft te scrollen. En je dus je ogen op de weg kan houden, ook al zitten die knoppen van de airco in dit geval wat aan de lage kant.

Ook aan de meters in het instrumentarium zie je de leeftijd van de Insignia. Geen digitale projecties waarbij bijvoorbeeld de navigatie tussen de meters verschijnt, maar gewoon analoge meters met één klein menuutje. Geeft trouwens niks, want het is allemaal wel prima afleesbaar.

Zowel voor- als achterin zit je uitstekend. Er is genoeg been- en hoofdruimte. Achterin vind je twee USB-aansluitingen en de testauto heeft zelfs stoelverwarming achterin op de twee buitenste zitplaatsen. De kofferbak is fors, zonder tildrempel en met een dubbelebodem. En als je de achterbank wegklapt heb je een vlakke laadvloer.

Optioneel zijn zogeheten AGR-stoelen verkrijgbaar. Dat zijn heel fijn zittende, ergonomisch verantwoorde stoelen die we alleen maar heel erg kunnen aanraden! De GSI heeft speciale kuipstoelen die ook erg lekker zitten en veel zijdelingse steun geven. Overigens ziet de GSI er van binnen, op die stoelen na , niet anders uit dan de andere versies.

De Opel Insignia en het milieu

Met zaken als een beweegbare, afsluitbare grille en cilinderuitschakeling in de benzinemotoren doet Opel er alles aan het verbruik en de uitstoot zo laag mogelijk te houden. Geen hybrideof mild hybride motoren dus, maar toch efficiëntdankzij slimmigheden. De 1.5 diesel is een driecilinder die bekendstaat om zijn lage verbruik.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.