Auto Review Opel Insignia B 1e facelift
Pronkstuk
Opel Insignia GSi
- Pluspunten
- Laatste in zijn soort
- Sportief én praktisch
- Blikvanger
- Minpunten
- Niet echt snel
- Weinig hoofdruimte achterin
- Gepeperd prijskaartje
De Opel Insignia GSi rijdt nog gewoon op benzine. Hij gaat niet zo snel als het iconische typeplaatje doet vermoeden, maar dat neemt niet weg dat we zuinig moeten zijn op de sportieve middenklasser.
Conclusie
Echt snel is de Opel Insignia GSI niet, maar bijzonder vinden we ‘m wel. Misschien is het zelfs wel de laatste in zijn soort! Moederconcern Stellantis blijft weliswaar sportieve zakenauto’s bouwen, maar die zullen in het vervolg altijd hulp krijgen van een - of meerdere – elektromotoren. Het aantal pk’s neemt daarmee toe, maar de gebruiksmogelijkheden juist af. Wil je ’s zomer met de caravan op vakantie, dan kan de Opel nog een zware aanhanger trekken. Bovendien hoef je voor aansprekende prestaties niet eerst het batterijpakket bij te laden. Laten we deze GSi daarom maar koesteren, zolang het nog kan.
Type auto en prijs
De huidige Insignia draait alweer vier jaar mee. In 2019 onderging de middenklasser een bescheiden opfrisbeurt. De D-segmenter neemt een bijzondere rol in binnen het Stellantis-concern, waarvan Opel deel uitmaakt: het is het laatste model met techniek aan boord uit hun General Motors-tijd. Het enige onderdeel dat nog meer historie heeft, is het typeplaatje. De letters ‘GSi’ staan voor ‘Grand Sport Injection’: Opels antwoord op de GTI-modellen van Volkswagen. In de jaren ’80 en ’90 had je een Corsa GSi, een Kadett- en later een Astra GSi en zelfs de fameuze Manta was er met die drie letters in de grille. Eind jaren ’90 verdween de aanduiding, om pas weer op te duiken op deze Insignia. Het is niet alleen de krachtigste, maar ook de duurste uitvoering die je in ons land van de middenklasser kunt kopen: prijzen beginnen bij € 64.799. De Insignia GSi is verkrijgbaar als hatchback en stationwagen. Veel concurrenten heeft het model niet: anno 2021 zien nog maar weinig merken brood in een gepeperde gezinsauto van deze omvang. Stellantis is zijn geloof in dit type auto echter nog niet verloren: zustermerk Peugeot startte onlangs zelfs nog een hagelnieuw sportlabel. Het eerste model dat onder de ‘Peugeot Sport Engineered’-vlag verschijnt, is de 508. En ook die auto komt uit in het D-segment!
Hoe rijdt de Insignia GSi
Geen poespas onder de motorkap van de Insignia GSi: daar treffen we een 2.0-liter benzinemotor aan mét turbo, in combinatie met een negentraps automaat. De aandrijflijn is goed voor 230 pk en 350 Nm koppel. Het trekgewicht bedraagt 1.500 kilogram. In tegenstelling tot zijn concerngenoot de Peugeot 508 PSE moet de Opel het zonder elektrische rijondersteuning stellen. Dat heeft zijn weerslag op de geboden prestaties, want naar moderne maatstaven is 230 pk niet veel. Het uiterlijk vertoon van de Insignia - zijn 20-inch wielen, de optionele kuipstoelen en geprononceerde uitlaten - zijn daarom iets teveel van het goede. De vierwielaandrijving moet je iedere rit opnieuw activeren. Maar als je die moeite doet – en je schakelt de ‘Sport’-modus in – toont de Opel zich heus een vermakelijke auto! Ben je niet in de stemming om te jakkeren, dan blijkt de onderstelafstemming van de GSi in de basis aangenaam comfortabel. Je zou zelfs kunnen overwegen om de knoeperds van kuipstoelen achterwege te laten: ze bemoeilijken de in- en uitstap, belemmeren het zicht naar achteren en zorgen voor een nodeloos hoge zitpositie. Maar het oog wil natuurlijk ook wat en voor die 2.300 euro meerprijs beschik je wel meteen over je persoonlijke masseur. Bovendien kun je het spectaculaire meubilair verwarmen én koelen. Ook zonder sportstoelen laat het zicht rondom te wensen over: het glasoppervlak van de Insignia is bescheiden en de raamstijlen fors. Daar komt nog eens bij, dat deze uitvoering belachelijk kleine buitenspiegels heeft: de tienden van secondes die de Opel daardoor harder gaat, wegen niet op tegen het ongemak dat je iedere invoegpoging opnieuw ervaart. Hoewel de middenklasser alweer iets ouder is, kan de aanvullende veiligheidsuitrusting er nog altijd mee door. We noemen bijvoorbeeld een noodremsysteem met voetgangersdetectie, dode hoek bescherming en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto. Dat laatste hulpsysteem is dan wonderlijk genoeg weer niet leverbaar op de GSi.
De Insignia GSi van binnen
Geen elektrische rijondersteuning, GM-techniek, een typeplaatje uit de jaren ‘80: je zou haast denken dat deze Insignia een ouderwetse auto is! Dat valt gelukkig mee: de Opel is van allerlei hedendaagse gemakken voorzien, zoals een draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone en de al eerder aangehaalde sportstoelen met massagefunctie. Er zit zelfs een - deels - digitale klokkenwinkel in. Misschien dat de traditionele bedieningsknoppen aan boord niet zo hip ogen, maar je kunt in ieder geval blindelings je weg vinden. De Insignia begon zijn bestaan als sedan, maar is tegenwoordig alleen nog leverbaar als stationwagen of hatchback. Ook deze GSi heeft dus een grote vijfde deur, die toegang biedt tot minimaal 490- en maximaal 1.450 liter bagageruimte. De rugleuning van de achterbank is neerklapbaar vanuit de laadruimte. Helaas is de bagagebodem niet variabel; daardoor kun je geen vlakke laadvloer creëren. Ook missen we een stroompunt in de kofferbak. De achterpassagiers zijn wel in de gelegenheid om mobiele apparatuur op te laden. Ze beschikken daarnaast over eigen ventilatieroosters en overvloedig veel beenruimte. De aflopende daklijn maakt in combinatie met het glazen dak uit onze testauto dat lange volwassenen op de achterbank niet rechtop kunnen zitten. Vanwege de behoorlijke middentunnel passen er ook maar twee passagiers achterin.
De Insignia GSi en het milieu
De GSi geldt formeel als het vlaggenschip van het Insignia-modellengamma, maar het verschil in vermogen met een reguliere 2.0-liter turbo bedraagt slechts 30 pk terwijl je er een kleine 20 mille (!) extra voor moet betalen. In totaal biedt Opel vier verschillende motoren aan, waaronder ook twee diesels. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 122- tot 230 pk. De Duitsers geven voor de door ons gereden GSi een gemiddeld verbruikscijfer op van 1 op 11,9. Wij kwamen in de praktijk ietsje gunstiger uit, met een score van 1 op 12,1.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
