Auto Review Audi Q7 II (4M)
Kwetsbare krachtpatser
Audi - Q7 3.0 TDI quattro
Conclusie
De tegenvallende zitpositie, zijn overactieve veiligheidssystemen en de stevige aanschafprijs maken de Audi Q7 kwetsbaar; voor minder geld zijn er sterkere concurrenten te koop. Nu de SUV lichter en kleiner is geworden, verliest hij bovendien zijn aantrekkingskracht voor kopers die onderweg juist de grootste willen zijn. De binnenruimte is dan wel weer enorm.Type auto en prijs
Hoewel de Audi Q7 in 2006 niet de eerste grote SUV was, groeide de semi-terreinwagen wel uit tot boegbeeld van dat segment. Met een wagengewicht van een kleine 2.300 kilo en een lengte van 5,10 meter stelde hij concurrenten als de BMW X5 en Mercedes GLE (toen nog ML geheten) letterlijk in de schaduw. De tweede generatie Q7 is weliswaar een schoolliniaal korter en 300 kilo lichter, maar een kleintje kunnen we de grote Audi nog altijd niet noemen. De belangrijkste concurrentie komt ditmaal uit Zweden: de Volvo XC90 geeft de Q7 op meerdere vlakken een draai om de oren. Om te beginnen is daar de vanafprijs: Audi rekent voor de eenvoudigste uitvoering € 74.990, terwijl je bij Volvo al voor 6 mille minder terecht kunt (de Mercedes GLE is met een catalogusprijs van € 67.600 overigens nog iets goedkoper). De XC90 wordt standaard als zevenzitter gevoerd (de Q7 is ook met zeven zitplaatsen leverbaar, maar die extra stoelen moeten wel van de optielijst komen). Bovendien is de XC90 net als de BMW X5 en de al eerder aangehaalde Mercedes GLE meteen al verkrijgbaar als fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride versie. Ook de Audi komt met een stekker, maar pas vanaf begin 2016. De verschuldigde bijtelling bedraagt dan 15 procent in plaats van de 7 die je voor de concurrentie kwijt bent (mits je er voor het einde van 2015 eentje weet te bestellen).Hoe rijdt de Audi Q7 3.0 TDI quattro
Voordat we op pad kunnen met de 3.0-liter diesel die ons door de importeur ter beschikking is gesteld, stellen we eerst de stoel in. Dat is op zich geen probleem, want de stoelen van de Q7 zijn op velerlei manieren aan je smaak aan te passen. Toch vinden we maar lastig een fijne zit. De stoelen hadden best wat dieper verstelbaar mogen zijn; nu zit je vrij hoog achter het stuur, zelfs in de laagste stand. In combinatie met het digitale dashboard van de Audi zorgt dat bij lange bestuurders voor problemen. Omdat je niet naar daadwerkelijke meters kijkt, maar naar een projectie daarvan, staat het dashboard rechter op dan je van andere auto’s gewend bent. Ben je langer dan 1.90 meter, dan kun je de bovenkant van de meters niet meer aflezen. De Q7 mag dan kleiner en lichter zijn geworden, het is nog altijd een forse auto. De tegenvallende zitpositie verhindert dat de auto ‘krimpt’ om je heen, zoals een concurrent als de Volvo XC90 dat wel doet. Van de afmetingen van de Audi ben jij je bij elke stadsrit of parkeermanoeuvre bewust. Gelukkig stuurt de SUV mooi precies en gaat hij als op rails de bocht om. Bij een normale auto is dat al plezierig, maar bij een kolos als deze is het extra indrukwekkend. De 272 pk sterke zelfontbrander is een heerlijke krachtbron, zeker in combinatie met de achttraps automaat waarmee de semi-terreinwagen standaard wordt geleverd. Er zit hooguit wat vertraging op de lijn op het moment dat je al dat vermogen wilt aanspreken: bij een invoeg- of inhaalmanoeuvre reageert de V6 niet op het moment dat je het gaspedaal intrapt, maar een fractie later. De diesel heeft een trekgewicht van 2.700 kilo. De Q7 is leverbaar met diverse hulpsystemen, zoals een rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, dode hoek signalering en zelfs een nachtzichtassistent. In de Audi is de rijstrookassistent te nadrukkelijk aanwezig. Het veiligheidssysteem voorkomt dat je onbedoeld van rijbaan wisselt. Ontspannen onderweg op de snelweg, met een hand losjes aan het stuur, voert de reddende engel echter geregeld nodeloze correcties door, die tot op de bijrijdersstoel voelbaar zijn. Uiteraard kan het hulpsysteem ook uit, maar dat is bij opties als deze nou juist niet de bedoeling. Ook de adaptieve cruise control van de Q7 werkt niet feilloos. Het systeem heeft moeite met weefvlakken. Signaleert de SUV verkeer op de linkerbaan, dan gaat hij van het gas: hinderlijk voor achteropkomend verkeer. Voor zo’n grote gezinsauto is de Audi wel goed te overzien. Over je schouder ontstaat er een forse dode hoek, maar de designers hebben de A-stijl kunstig afgevlakt, zodat je van voren tenminste goed zicht hebt.De Audi Q7 3.0 TDI quattro van binnen
Zijn buitenmaten beloven veel goeds voor de binnenruimte en de Audi maakt die verwachtingen meer dan waar. Zowel voor- als achterin zit je als een vorst, zelfs in de door ons gereden versie met optioneel panoramadak. De optionele tweede zitrij biedt alleen je kinderen een goed heenkomen. De kofferbak is immens met minimaal 890- en maximaal 2.075 liter bagageruimte. Daar kan de concurrentie een puntje aan zuigen. De laadvloer is bovendien keurig vlak en de achterbank kun je niet alleen verschuiven, maar ook nog eens in drie delen neerklappen. Wie kiest voor die extra stoelen achterin, kan ze volledig elektrisch uit de laadvloer laten verrijzen. Het fraai uitziende en prachtig afgewerkte Q7-interieur bevat wel een paar schoonheidsfoutjes. Zo kun je de hoedenplank alleen thuis bewaren, mocht je inderdaad zeven personen in de grote gezinsauto willen vervoeren. Er is niet voorzien in een opbergvak, zoals dat bij concerngenoot Volkswagen al voor een relatief eenvoudig model als de Touran beschikbaar is. De bekerhouders voorin bevinden zich onhandig dicht op de kachelbediening.De Audi Q7 3.0 TDI quattro en het milieu
Totdat de e-tron begin 2016 op de markt verschijnt, is de 3.0-liter diesel in ultra-uitvoering de schoonste Q7 die je kunt bestellen. Dat is precies dezelfde krachtbron als de door ons gereden zelfontbrander, maar dan met ‘slechts’ 218 pk. Voor de bijtelling maakt het niets uit, want alle uitvoeringen van de grote Audi missen wat dat betreft de boot (ook de 3.0-liter benzineversie, goed voor maar liefst 333 pk). Een start/stop-systeem behoort tot de standaarduitrusting van de Q7. Rest ons het praktijkverbruik van onze testauto met je te delen: Audi geeft voor de 272 pk sterke diesel een verbruikscijfer op van 1 op 17,5, maar wij realiseerden 1 op 12,5.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
