logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi Q7 II (4M)

Voor wie het aangaat

Audi - Q7 3.0 TDI e-tron quattro

Het laatste uur heeft geslagen voor semi-elektrische mastodonten als de Audi Q7 e-tron. Toch blijft deze SUV ook na het wegvallen van een gunstige bijtelling interessant.

Conclusie

Als plug-in hybride laat de Audi Q7 de nodige steken vallen. Zo is hij moeizaam tot het gebruik van stroom te bewegen en verlangt de Nederlandse importeur een stevige meerprijs ten opzichte van de concurrentie. Tegelijkertijd maakt deze aandrijflijn de rijbeleving zo comfortabel, dat je met deze Q7 ook zonder fiscaal voordeel het plezierigst onderweg bent.

Type auto en prijs

Voor wie deze rijtest raadpleegt vóór 1 januari 2017, is het fiscale voordeel vermoedelijk de hoofdreden om meer te willen weten over de Audi Q7 e-tron. Tot die datum komt de milieuvriendelijke SUV in aanmerking voor 15 procent bijtelling. Kom je daarna op deze pagina terecht, dan zijn er voor deze variant nauwelijks nog aankoopredenen te verzinnen. Hetzelfde geldt trouwens voor alternatieven als de BMW X5, Mercedes GLE en Volvo XC90 plug-in hybride. Van al deze modellen zijn goedkopere modelvarianten beschikbaar, waarvan de reguliere aandrijflijnen in de praktijk spaarzamer met hun brandstof omspringen. Ook na het wegvallen van al dat fiscale voordeel blijft het echter interessant dat Audi heeft gekozen voor een dieselkrachtbron om hun elektromotor te vergezellen. Bovendien is het leuk om te weten dat er voor de semi-elektrische Q7 veruit het meeste geld werd verlangd. Prijzen beginnen bij € 85.000, waar de prijskaartjes van de concurrentie rond de 80 mille schommelen. De Zweden duiken daar zelfs nog onder met een catalogusprijs van € 78.495. Dat verschil maken ze in Ingolstadt goed met een rijkere standaarduitrusting (de Audi beschikt bijvoorbeeld standaard over een digitaal dashboard en een uitgebreid infotainmentsysteem inclusief navigatie) en een hoger trekgewicht van maar liefst 2.800 kilogram. Vierwielaangedreven waren deze groene reuzen allemaal.

Hoe rijdt de Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro

De semi-elektrische aandrijflijn van de Audi Q7 voegt daadwerkelijk iets toé. De SUV wordt er nog comfortabeler door, om de eenvoudige reden dat je de auto simpelweg niet hoort. Ook wanneer de zescilinder dieselmotor het stokje van de elektromotor overneemt, gaat dat geruisloos. De optionele luchtvering waarvan ons testexemplaar was voorzien, maakte de beleving van een vliegend tapijt compleet: verkeersdrempels voel je in de Audi amper. Gezamenlijk zijn de krachtbronnen goed voor 373 pk, maar die samenwerking verloopt niet altijd even harmonieus. Wanneer je het gas intrapt, kunnen de motoren het uitstekend met elkaar vinden. Maar in de hybride rijstand blijkt de Q7 maar mondjesmaat op zijn elektromotor terug te vallen; liever jaagt hij er de nodige liters diesel doorheen. In de praktijk reden wij daarom eerst onze batterij leeg, in een poging toch tot een gunstig verbruik te komen. Neem je op de snelweg een afrit, dan kun je met een gerust hart je voet van het gas halen. De ingenieurs uit Ingolstadt hebben ervoor gekozen de groene reus niet te laten regenereren, maar juist te laten ‘zeilen’: de Audi rolt eindeloos uit. Behalve de elektrische rijstanden (stroom gebruiken, stroom bewaren, de krachten bundelen) kun je ook nog kiezen uit diverse reguliere rijmodi (zuinig, sportief, comfort en slechte weersomstandigheden). Welke stand je ook kiest; voor een auto van dit formaat doet de Audi bijzonder lichtvoetig aan. Hij stuurt mooi precies en de standaard achttraps automatisch wisselt van verzet zonder dat je daar erg in hebt. Toch ‘krimpt’ de Q7 niet om je heen zoals een concurrent als de Volvo XC90 dat wel doet. De stoelen hadden best wat dieper verstelbaar mogen zijn; in combinatie met het digitale dashboard van de Audi zorgt dat bij lange bestuurders voor problemen. Omdat je niet naar daadwerkelijke meters kijkt, maar naar een projectie daarvan, staat het dashboard rechter op dan je van andere auto’s gewend bent. Ben je langer dan 1.90 meter, dan kun je de bovenkant van de meters niet aflezen. De Q7 is leverbaar met diverse hulpsystemen, zoals een rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, dode hoek signalering en zelfs een nachtzichtassistent. Ook adaptieve cruise control behoort tot de mogelijkheden, maar dat werkt in de Q7 niet feilloos. Het systeem heeft moeite met weefvlakken. Signaleert de SUV verkeer op de linkerbaan, dan gaat hij van het gas: hinderlijk voor achteropkomend verkeer. Vanwege zijn hoge en lange neus valt de Audi verder slecht te overzien. Het binnenrijden van een parkeergarage zorgt geheid voor zweet op de bovenlip.

De Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro van binnen

De laadopening van deze semi-elektrische Audi zit aan de rechterzijde. Parkeren bij de laadpaal vereist dat je de auto dusdanig ver naar achteren zet, dat de bagageruimte in de meeste gevallen onbereikbaar wordt. Daarom heeft de laadkabel gedurende onze testperiode achter de voorstoel gelegen. In de kofferbak is er hoe dan ook geen plek voor. De Nederlandse importeur levert weliswaar een hoes mee, maar die slingert vervolgens door de laadruimte. De laadvloer is hoog, maar wel vlak. Met een inhoud van minimaal 650- en maximaal 1.835 liter is de kofferbak van de plug-in hybride honderden liters kleiner dan die van een reguliere Q7. Ook is op de semi-elektrische uitvoering geen derde zitrij leverbaar, want op die plek ligt bij de e-tron het batterijpakket. Voor- en achterin zit je onverminderd als een vorst, met meer dan genoeg hoofd- en beenruimte. Hoewel de achterbank bestaat uit drie losse stoelen, lijkt de Audi daar niet op bemeten. De middentunnel is dusdanig hoog, dat een volwassen persoon op de middelste plek niet comfortabel kan zitten. De stoelen zijn wel verschuifbaar, de rugleuning kan apart worden versteld. Het fraai uitziende en prachtig afgewerkte Q7-interieur bevat een paar schoonheidsfoutjes. Zo laat het infotainmentsysteem zich omslachtig bedienen met een keur aan druk- en draaiknoppen en bevinden de bekerhouders zich voorin onhandig dicht bij de kachelbediening.

De Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro en het milieu

Behalve de door ons gereden e-tron uitvoering is de Audi Q7 ook leverbaar met een drietal reguliere dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 218- tot 435 pk. Het fabrieksverbruik van de semi-elektrische variant bedraagt een onrealistische 1 op 58,8. Wij scoorden in de dagelijkse praktijk 1 op 16,5 en waren daar niet ontevreden mee, gezien de omvang van de auto en diens halsstarrigheid om in de hybride rijmodus terug te vallen op de elektromotor. Snelladen behoort niet tot de mogelijkheden, maar aan een openbare laadpaal moet het batterijpakket van de Q7 binnen tweeëneenhalf uur weer vol zijn. Aan een ‘huis-, tuin- en keukenstopcontact’ bedraagt de laadtijd net geen acht uur. Wij kwamen vervolgens 45 kilometer ver voordat de dieselmotor bijsprong.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.