Auto Review Hyundai I30 III 1e facelift
Keurige Koreaan
De Hyundai i30 staat als occasion in de schaduw van de bestsellers in de middenklasse. Er zijn gelukkig volop trouwe Hyundai-rijders die zeer tevreden zijn over de verschillende generaties van de i30. Punt is alleen: veel meer kopers zouden hieraan een prima auto hebben.
- Pluspunten
- Gunstig brandstofverbruik
- Rijdt lekker comfortabel
- Zeer betrouwbaar
- Ingetogen vormgeving
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
Door de jaren heen is het kwaliteitsniveau van de meeste Zuid-Koreaanse auto’s gestegen tot een niveau dat zich tenminste laat vergelijken met de spreekwoordelijk betrouwbare Japanse auto’s. De i30 is één van de auto’s die dit keer op keer bevestigen. Kort en goed: de Wegenwacht heeft niet één opmerking bij de i30, normaal gesproken laat deze Hyundai z’n bestuurder niet in de steek. Dat is fijn als het een jonge auto is, maar ook bewijzen oudere Hyundai’s dat de betrouwbaarheid volledig intact blijft als er een paar ton aan kilometers is gereden. Natuurlijk komen zaken als een lekke band of na een aantal jaren gebruik een lege accu ook bij een i30 voor. Gelukkig is er dan de Wegenwacht om dit snel te verhelpen.
Over de Hyundai i30
In deze occasiontest concentreren we ons op de i30 ná de facelift in 2020. De eerdere editie van dit model verscheen in 2017. Bij deze gelegenheid is het aangepaste front het meest in het oog springend, maar typisch Hyundai zijn er onderhuids ook de nodige wijzigingen aangebracht. Het meest belangrijke aspect hierbij is de toepassing van mild-hybrid techniek. Dat betekent dat er wel een elektromotor aan boord is, maar die drijft de auto niet zelfstandig aan. Deze assisteert alleen de benzinemotor en door die ‘taakverlichting’ wordt het brandstofverbruik gedrukt. In de praktijk merkt de Hyundai-rijder niets van die assistentie… tot aan een bezoekje aan de benzinepomp!
Uitvoeringen en varianten
Net als zijn directe voorganger was deze i30 er aanvankelijk met drie carrosserievormen: vijfdeurs hatchback, vijfdeurs Fastback en vijfdeurs Wagon. Medio 2022 is de verkoop van de Fastback echter gestopt.
In de i30-serie komen nu twee motortypes voor. Dat is een 1,0 liter driecilinder benzinemotor met 88 kW/120 pk en een 1,5 liter viercilinder benzinemotor met 118 kW/160 pk. Beide motoren zijn, zoals al aangegeven, ‘mild-hybrids’. Beide motoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en als optie is er een zeventraps automaat met twee koppelingen. De Fastback is alleen met de 1,5 liter motor leverbaar geweest.
Alleen de hatchback is er in een basisuitvoering genaamd i-Motion en deze is als enige versie niet leverbaar met de automatische transmissie. Verder kennen we de uitvoeringen Comfort, Comfort Smart, Premium, Premium Sky en de sportieve N-Line. De Premium Sky is begin 2023 uit het aanbod verdwenen.
De Hyundai i30 als occasion
Hoewel de i30 zich er eigenlijk uitstekend voor leent, wordt dit model nieuw vrij zelden ingezet als zakenauto. Particuliere automobilisten zorgen voor een grotere variatie in het occasionaanbod, omdat hun kilometrages sterk verschillen en ze niet zijn gebonden aan bijvoorbeeld een leasecontract, waardoor ze geheel naar eigen inzicht hun auto vervangen. Dat zorgt dus voor een mooie spreiding in het occasion-aanbod van bijvoorbeeld deze i30. Als potentiële koper heeft dit het voordeel dat eerst rustig kan worden overwogen welke versie van de i30 de voorkeur geniet. Vervolgens start de zoektocht naar een exemplaar dat aan die wensen voldoet. Daarbij is het verstandig te beginnen met een bezoek aan een officiële Hyundai-dealer. Daar is het aanbod het grootst en vaak weet men daar al welke auto’s er op korte termijn gaan binnenkomen. Hyundai geeft al geruime tijd op alle modellen vijf jaar volledige garantie en die wordt gewoon overgedragen op een volgende eigenaar, mits de auto volgens voorschrift is onderhouden… maar dat wil je als koper toch ook al! Deze dealers hanteren daarbij het occasionlabel ‘Hyundai Promise’, juist ook voor exemplaren waarvan de fabrieksgarantie is verlopen. De hieraan gekoppelde garantie loopt minimaal een jaar en bovendien staat vast dat bijvoorbeeld kilometerstand en onderhoudshistorie volledig kloppend zijn. Dat maakt de aankoop van zo’n gebruikte Hyundai in feite een risicoloze onderneming. Natuurlijk bestaat de mogelijkheid ook elders wel een gebruikte i30 te vinden, maar het is verstandig om je af te vragen of het wellicht optredende prijsverschil opweegt tegen zoveel zekerheid. In het totale occasionaanbod is ongeveer 40% een Hatchback en 60% een Wagon, ongeveer 25% heeft de automatische transmissie.
De proefrit
De i30 is uiterlijk een nogal ingetogen verschijning. Hij ziet er heel keurig uit, maar is ook een beetje onopvallend. Dat blijkt in de praktijk eigenlijk best veel Nederlandse automobilisten aan te spreken, maar te vaak kiezen die voor een voor de hand liggend, overbekend merk. Dat is jammer, want die mensen ontgaat het hoe goed en fijn deze Hyundai is. De i30 is ruim genoeg voor vier volwassenen van normaal postuur. De bagageruimte bedraagt bij de Hatchback al een keurige 395 liter, de Wagon biedt met de achterbank gewoon in positie al minimaal ruim 600 liter. Dat is echt fors, voor een auto van dit formaat.
De bediening van de i30 stelt niemand voor vraagtekens. Het instrumentarium is gedeeltelijk digitaal en gedeeltelijk analoog. Eenmaal op weg valt pas op dat de voorstoelen bijzonder fijn zitten en ook op lange ritten volop steun bieden. In het gebruik blijkt de 1,0 liter motor voor het gros van de automobilisten sterk genoeg. De combinatie met de automatische transmissie is daarbij een aanbeveling, vanwege het gebruiksgemak en de souplesse van de hele aandrijflijn. Het geluidsniveau is heel laag, alleen is op ruw asfalt wat banden geluid waarneembaar. Van de werking van de mild hybrid-techniek is in de praktijk niks te merken. Dit leidt er wel toe dat het praktijkverbruik met gemak rond 1 op 18 uitkomt.
Conclusie
De Hyundai i30 is typisch zo’n auto die veel meer waardering verdient. De nieuw-verkoop kunnen we niet beïnvloeden, maar als occasion is dit een heuse aanrader. Dat heeft niet alleen te maken met de onverstoorbare betrouwbaarheid, in het gebruik is dit ook een veel fijnere auto dan menig bestseller in deze klasse.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Hyundai i30.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
