logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Sportage III

Stoere en fijne alleskunner

Kia - Sportage

Wat vindt de Wegenwacht?

De Sportage is zoals we intussen van Kia wel gewend zijn, zéér betrouwbaar. Bij de wegenwacht zijn twee zaken bekend die wel eens kunnen voorkomen. Het relais van de brandstofpomp houdt het wel eens voor gezien. Als er een correct relais voor handen is, kan de wegenwacht dit echt heel snel oplossen, mede door de ‘plattegrond’ van het elektrische circuit aan de binnenkant van de zekeringkast. De bougies zijn ‘longlife’-types, die pas na 60.000 kilometer dienen te worden vervangen. Alleen bij de 2,0 liter motor komt het wel eens voor dat een bougie die termijn niet haalt en iets eerder kapot gaat. Dat is echt alles!
SUV-modellen waren een tijdlang een ware hausse. Dat is door de economische crisis een stuk verminderd, maar er zijn nog steeds automobilisten voor wie zo’n auto ideaal is. De Kia Sportage is daarbij een populaire keuze, naar verhouding is hij ook gebruikt populair.

Waar praten we over?

Kia heeft op de SUV-markt een stevige positie verworven. Daarvoor was met name de vorige generatie van de Sportage verantwoordelijk, maar dit model heeft het succes prima voortgezet, ondanks de minder gemakkelijke marktomstandigheden. Deze Sportage onderscheidt zich veel sterker dan zijn voorganger door zijn geslaagde, stoere uiterlijk. Dit is het zustermodel van de Hyundai ix35. Die is technisch vrijwel identiek, maar uiterlijk totaal anders. Kiezen blijkt vooral een kwestie van smaak.

Uitvoeringen en varianten

In deze Sportage-generatie komen vier motoren voor. De 1,6 liter GDI (verwarrende aanduiding) is een moderne, direct ingespoten benzinemotor met 99 kW/135 pk, die in alle gevallen de voorwielen aandrijft. De 2,0 CVVT is 120 kW/163 pk sterk. Deze is er met voor- en vierwielaandrijving en in beide gevallen ook met een moderne zestraps automatische transmissie. In 2014 is er een bescheiden facelift geweest, waarbij de 2,0 liter ook die directe inspuiting kreeg. Het vermogen nam daardoor iets toe (122 kW/166 pk), hetzelfde geldt voor de trekkracht, 205 tegen 194 Nm, wat staat voor extra souplesse. De 1,7 liter diesel (85 kW/115 pk) is weer alleen als voorwielaandrijver beschikbaar. De 2,0 liter diesel (100 kW/136) is er met voorwielaandrijving en een zesversnellingsbak, maar ook met vierwielaandrijving en dan zowel handgeschakeld als met een zestraps automaat. De diverse uitvoeringen heetten aanvankelijk X-tra, X-ecutive en X-clusive, in 2012 is dat gewijzigd in een basisversie zonder naam en daarna Comfort Pack, Plus Pack en Super Pack. Bij de facelift van 2014 is het leveringsprogramma uitgedund. De uitvoeringen heten nu EconomyLine, ComfortLine, BusinessLine en ExecutiveLine. Alleen in die laatste, meest complete uitvoering is vierwielaandrijving nog leverbaar i.c.m. de 2,0 liter GDI-motor. De enige resterende versie met de 2,0 liter dieselmotor is dan de vierwielaangedreven ExecutiveLine met automatische transmissie.

De Kia Sportage als occasion

Het is opmerkelijk dat maar een klein percentage van de gebruikte Sportages op de markt is voorzien van een dieselmotor. Dat verklaart indirect ook de wijzigingen in het leveringsprogramma. Bij de benzinemotoren bestaat het grootste deel van het aanbod uit 1,6 GDI’s. Hier blijkt weer een duidelijk verschil in perceptie tussen kopers van nieuwe en gebruikte auto’s. Als occasion is er juist relatief veel vraag naar de 2,0 liter, vaak ook met automatische transmissie, omdat de Sportage daarmee een zeer capabele trekauto is. Met de 2,0 liter mag de Sportage 1.900 kilo trekken (1,6: 1.200 kg). De automatische zesbak komt ook niet zo vaak voor. Deze heeft kort na de introductie een modificatie gehad, met een veel fijner schakelgedrag als resultaat. Bestaande exemplaren hebben bij een grote onderhoudsbeurt bij de dealer een update gehad, waardoor die even goed schakelen. De onderhoudshistorie weegt bij een Kia nog iets zwaarder dan bij andere merken. Een ononderbroken historie is één van de voorwaarden voor de handhaving van de zeven jaar fabrieksgarantie van Kia. Dit kan een doorslaggevend aankoopargument zijn, dus controle van die historie is vereist. Overigens kan die garantie alleen bestaan dank zij de zeer hoge kwaliteit van Kia, over argumenten gesproken!

De proefrit

Ook al hang je er geen knaap van een caravan of paardentrailer achter, is een Sportage een occasion met een hoop goede kanten. Veel SUV’s rijden zelden op iets anders dan gebaande wegen en dus is het prettig dat hij juist daar heel comfortabel is. De hoge zit is een consequentie van het soort auto, maar dat stoort in de Sportage totaal niet in de vorm van een zijdelings wiegende beweging, zoals bij veel andere ‘hoge’ auto’s. Vering en schokdemping zijn heel goed afgestemd. Daarbij is de Sportage ook nog eens lekker ruim. Niet alleen voor inzittenden, ook achterin, maar hij biedt ook minimaal 565 liter bagageruimte. Kom maar op met die vakantiespullen! De afwerking en het materiaalgebruik zijn ook beter dan gemiddeld. Wij reden de Sportage als 2,0 met automaat. Die zesbak schakelt voorbeeldig en hij houdt de motor bij normaal gebruik kalm en stil, een prima combinatie. Een en ander neemt niet weg dat een auto als de Sportage niet de goedkoopste manier is om van A naar B te komen. De hoge bouw en in mindere mate het rijklare gewicht (vanaf 1.300 kilo) spelen daarbij een rol. Zelfs een 2,0 met automaat blijft niettemin ‘aan de goede kant van 1 op 10’, mits je niet alleen stadsverkeer en korte stukjes rijdt.

Conclusie

SUV’s mogen dan niet meer zo in de mode zijn, dat neemt niet weg dat er veel is te zeggen voor een auto als de Kia Sportage, zelfs als je de terrein- en trekcapaciteiten zelden of nooit gebruikt. Hij ziet er nog steeds stoer uit, kwalitatief is het een topproduct, hij zit lekker hoog en rijdt gewoon heel fijn. Absoluut het overwegen waard, deze Kia.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Wolters, IJsselstein

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.