logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai IX35 I

Nog altijd geliefd

Hyundai - ix35

Wat vindt de Wegenwacht?

De ix35 onderstreept de zeer goede reputatie die Hyundai heeft opgebouwd. Er zijn bij de Wegenwacht maar enkele euvels bekend, die wel eens voorkomen. Een ix35 die helemaal ‘stroomdood’ lijkt, kan simpelweg worden veroorzaakt door een los massacontact tussen de accu en de veerpoot. Kwestie van even goed vastzetten. wat ook voorkomt, is dat de veiligheidsschakelaar bij de koppeling blijft kleven of kapot is. een Hyundai start niet zonder de koppeling in te drukken. De schakelaar die dat regelt kan wel eens niet goed functioneren. In het ergste geval moet er een nieuwe schakelaar in, maar de wegenwacht kent wel een noodgreep om die te omzeilen. De aansluitingen van de centrale motormanagement-computer hebben wel eens last van corrosie, waarschijnlijk als gevolg van vochtintreding. Het kan zelfs gebeuren dat de pootjes van de stekker breken. Met een noodreparatie krijgt de Wegenwacht de ix35 ook in dat geval weer aan de praat. In sommige gevallen is een compleet nieuwe computer (rond de duizend euro) onvermijdelijk, maar een beetje garagehouder zal eerst proberen dit te repareren. Verder laat de ix35 je echt niet in de steek!
De Hyundai ix35 is als occasion nog altijd heel geliefd. SUV’s van dit formaat zijn helemaal ‘in’ en Hyundai was er (met zustermerk Kia) al heel vroeg bij, in deze klasse. Het model kent nog steeds veel fans en daarbij is dit kwalitatief ook een zeer goede auto.

Waar praten we over?

De ix35 heeft voor velen precies de goede mix van formaat en mogelijkheden. Een slag grotere SUV’s zijn voor veel kopers echt buiten bereik. De ix35 is in elk opzicht nog ‘goed te doen’ en is ook zakelijk veelvuldig ingezet. Niettemin ziet hij er zo stoer en indrukwekkend uit als de SUV-koper zich maar kan wensen. De zeer hoge kwaliteit van deze (en andere) Hyundai’s leidt niet alleen tot een zorgeloze, lange levensduur, maar omdat er hoogst zelden iets anders hoeft te gebeuren dan regulier onderhoud, blijven ook de gebruikskosten binnen de perken. Technisch is de Kia Sportage exact identiek. Qua rijbeleving is die ook niet veel anders, maar het andere uiterlijk dwingt wel tot een keuze. Vaak is het zo, dat wie de Hyundai mooi vindt, de Kia niet zo kan waarderen en andersom.

Uitvoeringen en varianten

De ix35 is er met keuze uit twee benzinemotoren en drie diesels. Daarbij zijn de kleinste motoren het populairst. De basisbenzinemotor is de 1,6 GDI, een mooie moderne krachtbron met 99 kW/135 pk. De 2,0 liter levert 120 kW/163 pk. De kleine diesel is de 1,7 CRDi met 85 kW/115 pk en de 2,0 CRDi levert 100 kW/136 pk. Eind 2013 kreeg de ix35 een geringe facelift. Daarbij kreeg de 2,0 liter benzinemotor een fractie meer vermogen (121 kW/166 pk) en tevens kwam er een krachtiger 2,0 liter diesel bij, aangeduid met HP (High Power), met liefst 135 kW/184 pk. Zowel de 2,0 benzine- als diesel is tegen meerprijs ook leverbaar met vierwielaandrijving. de 2,0 liter CRDi HP heeft altijd vierwielaandrijving. De 2,0 liter benzinemotor is ook leverbaar met een zestraps automaat. Die is er ook in de 2,0 diesel, maar dan alleen in combinatie met vierwielaandrijving. Er zijn vóór de facelift vijf uitvoeringen, die heten op volgorde van compleetheid ActiveVersion, DynamicVersion, Business Edition, StyleVersion en i-Catcher. na de facelift zijn de benamingen i-Drive, i-Motion, Business Edition, i-Vision en i-Catcher. een tijdelijke uitvoering is de Go! Een heel bijzondere uitvoering is de ix35 FCEV, die elektrisch rijdt, met behulp van een brandstofcel op waterstof. Deze variant laten we hier verder buiten beschouwing.

De Hyundai ix35 als occasion

Het aanbod van de ix35 als occasion is behoorlijk groot, maar er is ook volop vraag. De zakelijk ingezette exemplaren zijn intussen wel ‘uit de lease’. Het aanbod groeit dus niet echt meer. Uiteraard hebben die ex-zaken-ix35’s wat meer kilometers achter de wielen, maar bij normaal onderhoud hoeft dat geen enkel bezwaar te zijn. Opmerkelijk is dat het aandeel diesels heel laag is. dat ligt rond de 10% van het hele aanbod. Vermoedelijk zijn er veel ix35 diesels via export elders verkocht. Rond de 20% heeft de automatische transmissie en dat is op zich wel een aanbeveling. Voor de particuliere koper kan de 1,6 liter benzineversie extra aantrekkelijk zijn, maar de 2,0 liters zijn veruit in de meerderheid. Een aanzienlijk deel van het totale occasionaanbod is te vinden bij officiële merkdealers. Hyundai-dealers kennen het label H-Promise, waaronder meestal jonge gebruikte exemplaren worden aangeboden. Dit omvat een aantal aantrekkelijke, extra voorwaarden, waaronder twaalf maanden volledige garantie zonder kilometerbeperking.

De proefrit

De hoge zit achter het stuur is inherent aan het soort auto. Het hoort bij een SUV en veel kopers willen die hoge zit juist. Dat heeft ook wel consequenties. Je voelt dwarsbewegingen sterker, naarmate je hoger zit. Die kunnen worden veroorzaakt door hobbels waar de wielen aan één kant overheen rollen, of stuurbewegingen. De ix35 vangt dit voor een deel op door een vrij harde schokdemping. Het pure rijcomfort is daarmee niet het sterkste punt van de auto. De besturing is vooral rond rechtuit nogal doods en vaag en de bediening van de transmissie is vrij gevoelloos. De ix35 biedt lekker veel ruimte, ook op de achterbank, vier volwassenen kunnen er goed in zitten. Op de weg blijkt ook de 1,6 liter benzinemotor prima te voldoen, die is voor veel automobilisten echt sterk genoeg. De 2,0 liter is op papier een stuk krachtiger, maar dat komt er bij normaal gebruik niet echt uit. Opvallend is dat de zestraps automaat in combinatie met de 2,0 liter veelvuldig terugschakelt, bijvoorbeeld wanneer bij constante snelheid een lichte helling moet worden gereden. Een praktijkverbruik rond 1 op 11 is voor zowel de 1,6 als 2,0 te verwachten.

Conclusie

De ix35 overtuigt om te beginnen door zijn scherpe uiterlijk, wat voor veel kopers al een belangrijk aankoopargument is. Als de keuze voor een middenklasse SUV vaststaat, dan is de ix35 een verstandige keuze.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Noteboom Rotterdam B.V.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.