logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Seat Ibiza V 1e facelift

Eenvoud troef

Seat Ibiza 1.0 EcoTSI FR Business Intense DSG

Pluspunten
  • Voldoende binnenruimte
  • Modern interieur
Minpunten
  • Vervelende automaat
  • Veel uitrusting optioneel

Nu er steeds minder stadsmini’s zijn, is de voordeligste optie in de showroom vaak een kleine gezinswagen. Zo ook bij Seat, waar je in het geval van de vernieuwde Ibiza beter af bent met een eenvoudiger motorvariant.

Conclusie

De vernieuwde Ibiza is een van de ruimste personenwagens in zijn klasse. Heb je het hogere trekgewicht niet nodig, dan zouden wij adviseren om de door ons gereden 110 sterke motorvariant te laten voor wat hij is: je zit in dat geval vast aan een vervelende automaat. In een handgeschakelde versie met iets minder vermogen ben jij voor je gevoel sneller weg bij het verkeerslicht. Zo houd je bovendien wat extra geld op zak!

Type auto en prijs

Kleine gezinsauto’s als de vernieuwde Seat Ibiza zijn tegenwoordig de voordeligste optie wanneer je een nieuwe auto wilt kopen. Maar zo voordelig is de Spanjaard helemaal niet! Het komt tegenwoordig gelukkig steeds minder vaak voor, maar de Seat is nog zo’n auto met een misleidende vanafprijs. Er wordt geadverteerd vanaf € 20.700, maar dan hebben we het wel over een uitvoering zonder airco, met wieldoppen, een achterbank uit één stuk en je moet achterin handmatig de raampjes open doen. De huidige Ibiza stamt uit 2017. Dit is de vijfde generatie van het succesmodel. Blijkbaar was Seat nog tevreden met hoe de B-segmenter er van buiten uit zag, want je kunt de vernieuwde Ibiza uitsluitend herkennen aan de handgeschreven typenaam op de achterklep. Het interieur is echter volledig herzien met een infotainmentscherm dat voortaan bovenop het dashboard prijkt. Daarnaast is de beschikbare veiligheidsuitrusting uitgebreid en zijn er hoogwaardiger bekledingsmaterialen gebruikt. Op de Ibiza krijg je 4 jaar fabrieksgarantie.

Hoe rijdt de vernieuwde Ibiza

Seat geldt als het sportieve broertje uit de Volkswagen-stal, maar dat gaat niet op voor de door ons gereden Ibiza. Sowieso kun jij je afvragen of dat hele imago niet aan inflatie onderhevig is, nu het Volkswagen-concern nadrukkelijk CUPRA in het zadel helpt als sportieve loot aan de stam. Maar goed: vooralsnog houdt CUPRA zich uitsluitend met elektrische auto’s bezig. De Ibiza is niet eens met elektrische rijondersteuning beschikbaar. De belangrijkste reden dat de Seat zo tegenvalt, is echter z’n transmissie. De fabrikant levert de 110 pk en 200 Nm sterke driecilinder turbo uitsluitend met een zeventraps DSG. En die bak staat nadrukkelijk afgesteld op een zo spaarzaam mogelijk verbruik, welke rijmodus of stand van de automaat je ook selecteert. Wie in de Seat een handbak wil, is aangewezen op een minder krachtige aandrijflijn, goed voor 95 pk. Je levert dan echter ook 100 kilo trekgewicht in. Achter de door ons gereden 110 pk sterke variant mag een aanhanger van 1.100 kilogram. Voor adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning en een file assistent is bij de Spanjaarden een meerprijs verschuldigd. LED-verlichting is standaard. Dat laat onverlet dat de Ibiza een lelijke dode hoek over je schouder biedt. Als doekje voor het bloeden beschikte onze testauto gelukkig over een achteruitrijcamera.

De vernieuwde Ibiza van binnen

Bijna 31 mille kost de door ons gereden Seat. En dan nog moet je ‘m starten met een sleutel! In ieder geval heeft de Ibiza een volledig nieuw interieur: de complete indeling is anders, alleen moet je de beloofde ‘soft touch’ materialen met een kaarsje zoeken. Zeker achterin, waar zelfs de deurklinken van plastic zijn. Op de achterbank houdt de beschikbare been- en hoofdruimte voor volwassenen niet over. Op de middelste zitplaats kun je geen extra passagier kwijt, omdat de middentunnel erg groot is. Je zoekt bovendien vergeefs naar stroompunten of eigen ventilatieroosters. Er kunnen in de Ibiza wel de nodige spullen mee: de kofferbak is tussen de 355- en 1.165 liter groot. Onze testauto beschikte bovendien over een variabele bagagebodem. Speciale lipjes aan weerszijde van de achterbank zorgen dat de veiligheidsriemen niet in de verdrukking raken, wanneer je de rugleuning neerklapt.

De vernieuwde Ibiza en het milieu

Seat levert de Ibiza met een viertal benzinemotoren, waarvan het vermogen uiteenloopt van 80- tot 150 pk. Wij reden de een-na-krachtigste variant van het modellengamma, compleet met automaat. Daarvoor geven de Spanjaarden zelf een verbruikscijfer op van 1 op 17,2. Wij brachten het tot 1 op 15,5.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.