logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Seat Ibiza V 1e facelift

Zoals een Seat is bedoeld

Seat komt met een sportieve versie van zijn Ibiza. Hij heeft een 150 pk krachtige motor en een zeventraps automaat. Hij rijdt zoals een Seat is bedoeld – vlot en sportief - maar laat qua uitrusting ook nog wat te wensen over.

Pluspunten
  • Rijgedrag
  • Soepele motor
  • Fijne zitpositie
Minpunten
  • Geen navigatie
  • Stevige prijs

Conclusie

Deze sportieve versie van de Seat Ibiza is een prettige rijdende auto. Zo is hij bijvoorbeeld ondanks zijn sportieve inborst weliswaar stevig van afstemming, maar niet zo keihard geveerd dat het onprettig wordt. Dankzij de automatische zeventraps DSG en de 150 pk reageert de Ibiza alert op bewegingen van het gaspedaal. Wat de standaarduitrusting betreft laat de auto wat steken vallen. Voor dertig mille (de instapversie kost 21 mille) verwacht je in een auto uit deze compacte klasse bijvoorbeeld navigatie en een digitaal instrumentarium. En een startknop in plaats van een ouderwetse sleutel.

Type auto en prijzen

De Seat Ibiza is al jaren een begrip in de klasse van de compacte hatchbacks. In zijn huidige vorm is hij er sinds 2021. Hij is leverbaar met éénliter driecilinder benzinemotor, met vermogens variërend van 80, 95 en 110 pk. Daar komt nu dus deze krachtige 1.5 liter TSI-viercilinder versie bij, goed voor 150 pk. Prijzen beginnen bij 21 mille voor de zeer eenvoudig uitgeruste Reference-versie met driecilinder krachtbron en lopen op tot 29.950 euro voor de 1.5 TSI Sport. Ga je 1.5 TSI Sportprivate leasen reken dan op een maandbedrag van zo'n 425 euro. De instapversie lease voor ongeveer 350 euro per maand.

Er zijn diverse uitvoeringen leverbaar. De Sport is qua uitrusting de middenmoot van de diverse versies. De FR Plus is het meest uitgebreid. Ben je op een maximum aan comfort gesteld dan is de FR Plus de betere keuze. De Sport mist bijvoorbeeld navigatie.

Hoe rijdt de Seat Ibiza 1.5 TSI Sport?

Starten van de motor doe je deze Ibiza nog met een ouderwetse sleutel. toch jammer voor een auto van 30 mille. Enfin, hoewel deze Ibiza de toevoeging Sport heeft, is het geen snoeihard geveerde caféracer. Het is een kleine gezinsauto met wat sportievere rijeigenschappen. Dat betekent dat hij vlot optrekt (8,1 seconden van nul naar 100 km/h), lekker alert reageert bij tussenacceleraties en keurig precies stuurt. Er zijn vier rijstanden. In Eco en Normaal voelt de auto aan als een gewone Ibiza die wat steviger is afgeveerd. In Sport merk je vooral dat hij meer aan het gas hangt. Zodra je die stand activeert, schakelt de bak een tandje terug zodat je hoger in de motortoeren zit en er dus meer trekkracht voorhanden is. In de stand Individual kun je tot op zekere hoogte je eigen afstemming maken. De 17-inch lichtmetalen wielen zijn niet alleen fraai, door de lagere bandenwang die er mee gepaard gaat, voel je beter wat de sturende voorwielen doen. De volledig in LED uitgevoerde koplampverlichting geeft een fijn lichtbeeld in het donker. Er mag maximaal 1.200 kilogram aan de trekhaak.

De Seat Ibiza 1.5 TSI Sport van binnen

Voorin de Seat Ibiza 1.5 TSI Sport Zit je goed. De sportstoelen geven prima zijdelingse steun en je kunt goed de juiste rijpositie instellen. De stoelen kunnen een flink stuk naar achteren en omlaag dus ook als je langer bent dan 1 meter 80 zit je goed. De instrumenten zijn analoog. Dat is in een auto van dertig mille zo langzamerhand een uitzondering aan het worden, de meeste auto’s die dit kosten hebben een digitaal instrumentarium. De boordcomputer geeft onder meer het brandstofverbruik aan. Met flippers aan het stuurwiel kun je de automatische versnellingsbak zelf schakelen. Op de achterbank zitten kinderen goed, voor volwassenen is het net aan. De kofferbak is met de achterbank op z’n plek 355 liter groot. Klap je alles weg dan is er 930 liter bagageruimte.

De Sport beschikt standaard over een multimediasysteem met 8,25-inch touchscreen maar de mogelijkheden ervan zijn beperkter dan je wellicht verwacht. Zo ontbreekt bijvoorbeeld navigatie. Iets dat in een auto van dertig mille toch echt thuishoort. Parkeersensoren vóór en achter zijn handig, net als mirrorLink Apple CarPlay. Onder de bestuurdersstoel vind je een groot opbergvak.

De Seat Ibiza 1.5 TSI Sport en het milieu

De 1.5-krachtbron is goed voor een B-energielabel. Dat is keurig gezien het prestatiepotentieel. Tijdens onze testweek haalden we bij een normale rijstijl een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 15,7. Das keurig.

Private leasen

Ga jeprivate leasendan moet je voor de Seat Ibiza 1,5 TSI Sport rekening houden met een vanafprijs van rond de € 300 per maand. Voor de Crossland zal die vanafprijs per maand iets hoger liggen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.