Auto Review Opel Insignia B
Smaakvolle middenklasser
De Opel Insignia is als occasion binnen zijn klasse best geliefd. Het lastige is dat de belangstelling voor deze wat grotere modellen terugloopt. Daar kan Opel niks aan doen, maar de Insignia is binnen die grotere middenklasse wel een heuse aanrader.
- Pluspunten
- Geslaagd uiterlijk
- Ruim interieur
- Goede betrouwbaarheid
- Fijn, tikkeltje sportief weggedrag
- Minpunten
- Belangstelling voor dit soort auto’s loopt terug
Wat vindt de Wegenwacht?
Wat vindt de Wegenwacht van de Opel Insignia als occasion?
- Opel heeft de Insignia kwalitatief ook heel goed voor elkaar. In de compleet nieuwe 1,5 liter turbomotor lijken de technisch zwakkere puntjes van de ‘oude’ 1,4 niet meer voor te komen.
- De enige klacht die de Wegenwacht heeft bij deze generatie van de Insignia betreft de dieselmotor. Als die last heeft van wat vermogensverlies, dan is er bij de turbo een beluchtingsgaatje verstopt. De Wegenwacht prikt dit open en geeft het dringende advies de motorolie tijdig en uitsluitend met de voorgeschreven olie te laten verversen.
Waar hebben we het over?
De Insignia is de meest recente vorm van een lange bloedlijn Opel-modellen, waarmee het merk decennialang goed wist te scoren. Het gekke is, dat terwijl sommige merken in deze klasse niet eens meer nieuwe modellen aanbieden, Opel stug doorgaat en met deze Insignia opnieuw een sterk model neerzet.
Uitvoeringen en varianten
- Deze Insignia-generatie kent twee verschijningsvormen. Opel noemt ze Grand Sport en Sports Tourer. De Grand Sport líjkt een sedan, maar is een hatchback met een enorme achterklep. De Sports Tourer is simpel gezegd een stationcar.
- Beide zijn er uitsluitend als vijfdeurs. Vrijwel alle uitvoeringen zijn er in beide carrosserievormen.
- Er zijn vier benzinemotoren en vier dieselvarianten in het programma aanwezig.
- De basis-benzinemotor is een voor dit model nieuw ontwikkelde 1,5 liter viercilinder met turbo. Die is er in twee versies, met 103 kW/140 pk en 122 kW/165 pk.
- Medio 2018 verscheen daarnaast een 1,6 liter met turbo, goed voor 147 kW/200 pk.
- Vanaf de verkoopstart was er ook een 2,0 liter Turbo met liefst 191 kW/260 pk. Die is in de lente van 2018 stilletjes uit het programma verdwenen. Die 2,0 Turbo is ook alleen geleverd in combinatie met vierwielaandrijving.
- Er zijn twee dieselmotoren, elk ook in twee varianten. De 1,6 CDTI is er met 81 kW/110 pk en met 100 kW/136 pk.
- Daarnaast is er een 2,0 CDTI met 125 kW/170 pk en sinds begin 2018 kennen we die ook met 154 kW/210 pk.
- Die sterkste is er in alle gevallen ook uitsluitend in combinatie met vierwielaandrijving.
- Automatische transmissie is bij de benzineversie niet beschikbaar op de basismotor, bij de overige motoren is een zestraps automaat als optie beschikbaar, in geval van de 2,0 Turbo is die standaard.
- Bij de diesels zien we hetzelfde verhaal: niet beschikbaar bij de minst krachtige, optie op de tweede en derde motor en standaard op de topversie. Ook in dit geval gaat het om zestraps automaten.
- Opel heeft de Insignia al in een enorm aantal versies (ver over de honderd!) geleverd. De normale uitvoeringen heten Innovation en Exclusive.
- In hoog tempo zagen we ook uitvoeringen voorbijkomen als Edition, Online Edition, Business, Business+, Business Executive.
- De uitvoering GSi, een bijna historische Opel-typering, is voorbehouden aan de allersnelste versie.
De Opel Insignia als occasion
De Insignia is bij uitstek een auto die vanaf nieuw zakelijk is ingezet. De Insignia is vanaf de start behoorlijk goed verkocht, wat opmerkelijk is, gezien de reeds genoemde dalende belangstelling voor auto’s van dit formaat. Een paar opmerkingen is bij het hele aanbod al wel te maken. De Sports Tourer neemt bijna tweederde van het aanbod voor zijn rekening.
De benzineversies zijn wel het meest gewild, het aandeel van de diesels ligt onder de 20%, wat in deze klasse heel gebruikelijk is. Opvallend is ook dat het aandeel exemplaren met automatische transmissie lager ligt dan verwacht, ongeveer een derde van alle Insignia’s heeft een automaat. Uiteraard zijn de officiële Opel-agenten een logische plek om een mooie gebruikte Insignia te zoeken. Opel behoort tegenwoordig tot het Stellantis-concern.
De proefrit
De vormgeving is één van de sterkste eigenschappen van deze Insignia-generatie. Hij is mooi strak en ‘clean’, zonder opsmuk, maar fraai van proporties. De Grand Sport is eigenlijk meer een vierdeurs coupé, wat wel als consequentie heeft dat de instap naar de achterbank door de lage daklijn niet echt ruim is. Het spreekt voor zich dat het interieur heel veel ruimte biedt. Achterin is hij enorm ruim.
Langbenige Nederlanders zitten hier ook prima, ook als voorin een uit de kluiten gewassen persoon zit. De bagageruimte is enorm (560 liter) en de rugleuningdelen van de achterbank zijn gemakkelijk om te klappen, ook als je achter de auto staat. Het instrumentarium is verbazingwekkend compleet (met zelfs een oliedrukmeter, Voltmeter enz.).
Het is opmerkelijk dat een deel van het instrumentarium digitaal is uitgevoerd en een deel juist niet. De ergonomie is dik voor elkaar. De optionele comfortstoelen met AGR-keurmerk (Aktion Gesunder Rücken) zijn een aanbeveling. Die zijn op elk postuur af te stemmen tot een perfecte zitpositie.
De Insignia rijdt uitstekend. Hij stuurt fijn, de zesbak schakelt met vrij lange slagen, maar wel nauwkeurig. De koppeling maakt ook een lange slag, dat is soms wat onhandig bij start-stop-situaties. De 1,5 liter turbo-benzinemotor is ruimschoots sterk genoeg (103 kW/140 pk of 122 kW/165 pk). We reden ook met de 1,6 Turbo met 147 kW/200 pk.
Mooi, maar voor de meeste kopers overbodig. De afstemming van het onderstel is stevig, maar voldoende comfortabel. Op kruissnelheid is voornamelijk bandengeluid hoorbaar. Met de sterkste versie van de 1,5 turbo reden we over langere tijd gemiddeld zo’n 1 op 15 en dat is voor een auto in deze klasse een heel keurige waarde.
Conclusie
De Insignia is lang populair geweest in de grotere middenklasse. Redeneer als occasionkoper gerust tegen de trend in, waarin de belangstelling voor dit soort auto’s daalt. Voor een verantwoorde investering koop je in een gebruikte Insignia een heel fijne, ruime, comfortabele en opvallend zuinige auto die enorm veel rijplezier biedt.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Opel Insignia.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
