logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Fiat Multipla I

Eigenzinnig, maar heel handig

Fiat - Multipla

Pluspunten
  • Heel goede rijeigenschappen
  • Veel praktisch bruikbare ruimte
  • Betrouwbaarder dan men denkt
Minpunten
  • Uiterlijk niet ieders voorkeur

Wat vindt de Wegenwacht?

Dit is typisch zo’n auto die beter is dan men geneigd is te denken. Er zijn veel mensen die wat lacherig doen over een Multipla, maar kwalitatief is dat helemaal niet terecht. De oudste exemplaren krijgen nu soms wat ouderdomskwaaltjes, zoals een verdroogd rubber hier en een poreus slangetje daar, maar dat is vrij normaal. De achterwiellagers willen wel eens lawaai maken, die zijn goedkoop te vervangen. Een trillende koppeling is vervelend, maar daar kun je in principe gewoon mee doorrijden. De individuele bobines op de benzinemotoren kunnen de geest geven, zoals dat bij veel merken het geval is. Als er snel aan een nieuw exemplaar is te komen, lost de wegenwacht dit in een kwartiertje op. Kortom, de Multipla is beslist een prima product, waar weinig mee misgaat.
Vriend en vijand was verbaasd, toen Fiat de Multipla op de markt bracht. Dit was een sterk antwoord op de middenklasse MPV’s van andere merken, die allemaal in dezelfde tijd verschenen. Alleen: Fiat begon met een wit vel papier en maakte er iets bijzonders van.

Waar praten we over?

Het goede nieuws: Fiat rekende af met het commentaar op veel van die MPV’s dat ze vrij groot waren en er toch maar ruimte was voor vijf personen. De Multipla was precies vier meter lang (of kort) en er konden zes mensen in zitten, waarbij er ook nog eens bijna 400 liter bagageruime beschikbaar was. De grap zit ‘m in de opstelling van twee rijen met drie zitplaatsen. De Multipla is korter, maar ook breder dan de concurrentie. En het slechte nieuws? Fiat gaf de Multipla door die afwijkende proporties zo’n eigengereid uiterlijk mee dat veel automobilisten er niet eens aan toe kwamen om te doorzien hoe slim de auto in elkaar zat.

Uitvoeringen en varianten

De Multipla is steeds geleverd met een benzine- en een dieselmotor. Die benzinemotor was steeds de 1,6 liter met 76 kW/103 pk, die destijds in veel Fiats werd aangeboden. De diesel was eerst de 1,9 JTD met 77 kW/105 pk, in 2002 is die vervangen door de 88 kW/120 pk sterke versie. Medio 2004 kwam de facelift, waarbij het typische tweetrapsfront is vervangen door een neus die naar de voorruit schuin omhoog loopt. Tot die tijd kennen we alleen de uitvoeringen SX en ELX, na de facelift heetten de belangrijkste versies Active en Dynamic, die in beide gevallen ook als Plus zijn geleverd, met een nog iets ruimere uitrusting. Tijdelijk is er ook een family edition geweest.

De Fiat Multipla als occasion

Het gekke is dat de Multipla als occasion al snel meer gewild was dan in de nieuwverkoop. Dat heeft de occasionprijzen lang relatief hoog gehouden, er was gewoon in verhouding meer vraag dan aanbod. Die periode is nu wel achter de rug. De jongste exemplaren schrijven nu relatief hard af, dus een potentiële Multipla-occasionkoper doet er verstandig aan een lager geprijsd, gaaf en vertrouwd exemplaar te zoeken. Zeker als de verwachting geldt dat er maar een paar jaar met de auto wordt gereden en particulier pakweg 15.000 tot 20.000 kilometer per jaar wordt afgelegd, is het mede door de kwaliteit van de Multipla geen bezwaar een wat oudere te kiezen. Per saldo ben je daar bij vervanging door een volgende auto het voordeligst mee uit. In de laagste prijsklasse vind je vooral veel diesels met enorme kilometerstanden, maar ook de benzineversie kan met normaal onderhoud lang meegaan. Ongeveer een kwart van het aanbod zijn diesels.

De proefrit

De Multipla vraagt beslist gewenning. Dat komt door de hoge zitpositie, die ook verder dan normaal uit het midden van de auto staat. Daarbij is de Multipla vrij kort en naar verhouding heel breed, wat even lastig is bij inparkeren. Dit went natuurlijk snel. Eenmaal op weg, kun je alleen tot de conclusie komen dat de Multipla verbazend goed rijdt. Door het brede spoor is de wegligging zelfs erg goed. Op dit vlak laat hij de meeste andere MPV’s uit zijn tijd achter zich. Er is inderdaad ruimte voor zes volwassenen in de Multipla, maar vooral voor de bestuurder wordt de bewegingsruimte dan wel wat krap. Los daarvan zie je in de binnenspiegel alleen het gezicht van de passagier in het midden voorin. Als je vaak een caravan of iets dergelijks trekt, is een diesel het overwegen waard, vanwege de extra trekkracht. De benzinemotor is net-aan sterk genoeg bij volle belading. De benzineversie rijdt gemiddeld 1 op 10 á 11.

Conclusie

Er zijn nog steeds mensen die de Multipla uiterlijk gruwelijk vinden. Jammer, want die komen er dus nooit achter hoe goed en slim deze Fiat is. Dit is een ideale auto voor een snel groeiend gezin. Je koopt al een heel aardige Multipla voor een vrij bescheiden bedrag en daar kun je nog jaren plezier van hebben. Maar ja, je moet ‘m wel wíllen!
Deze auto is beschikbaar gesteld door n.v.t..

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.