logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo V90 II

Aardverschuiving

Volvo - V90 T5 Geartronic

Vroeger had een Volvo stationwagen automatisch de grootste kofferbak in zijn segment. Bij de nieuwe V90 is dat echter niet langer het geval en zo blijken er wel meer zaken veranderd...

Conclusie

De V90 zal voor liefhebbers van grote Volvo stationwagens even slikken zijn. Hij is uitbundig vormgegeven, beschikt over een bescheiden bagageruimte en rijdt voor een luxe gezinsauto weinig verfijnd. De voorbeeldige veiligheidsuitrusting en scherpe prijsstelling verzachten het leed.

Type auto en prijs

Volvo neemt een behoorlijk risico met hun nieuwe, grote stationwagen. De V90 – voorheen de V70 - is van oudsher een behoudend model voor lieden die wel graag een mooie auto rijden, maar dat niet persé aan de buitenwereld hoeven te laten zien. Klanten, patiënten of buren kunnen echter niet om de laatste generatie heen: deze Volvo trekt met zijn extreme styling alle aandacht naar zich toe. Aan zijn prijskaartje zal echter niemand aanstoot nemen. In vergelijking met de bedragen die Audi en Mercedes voor achtereenvolgens een A6 Avant en een E-Klasse Estate verlangen, is de Zweedse reus een werelddeal. De eenvoudigste V90 – een diesel – kost € 45.995, waar de importeurs van Audi en Mercedes voor een vergelijkbare uitvoering 6- of zelfs 13 mille meer vragen. De Mercedes heeft voor dat bedrag nog 44 pk extra onder de motorkap, maar de A6 biedt precies evenveel vermogen. Rijd je liever op benzine, dan is de Audi fractioneel voordeliger. Voor zijn meerprijs biedt de Volvo dan echter 70 pk (!) meer. Ongeacht de gekozen uitvoering kost een stationwagen bij de Zweden precies 3 mille meer dan de sedan. Dat model luistert naar de naam S90.

Hoe rijdt de Volvo V90 T5 Geartronic

Wanneer je de Volvo van opzij bekijkt, beslaan de ruiten slechts een derde van het totale oppervlak. Met zoveel plaatwerk vallen kleine wielen in het niet. Maar de 21-inch exemplaren waarvan onze testauto was voorzien, vormen weer het andere uiterste. Natuurlijk, ze zien er fantastisch uit. Het stempel dat ze op de wegligging drukken, is echter te groot. Boven de 120 kilometer per uur is het bandengeruis nadrukkelijk hoorbaar. Bovendien trilt het stuur in je handen; elke oneffenheid in het wegdek wordt doorgegeven. Alsof je in een spartaanse sportwagen onderweg bent in plaats van een comfortabele reisauto. De optionele luchtvering waarvan onze V90 was voorzien, hielp daar niets aan. Sterker nog; de auto deint er ook nog eens bij. Een naar trekje dat je alleen kunt inperken door de sportstand te gebruiken. Verkeersdrempels glijden dan weer wel onopgemerkt onder de stationwagen door. Zoals je ook de fluisterstille, 254 pk sterke benzinemotor nauwelijks hoort. Die is alleen leverbaar in combinatie met een achttraps automaat, waarop we slechts één aanmerking hebben. De bak verslikte zich nog wel eens in een situatie waarin we bijna stil stonden, maar het verkeerslicht net op groen sprong. Er werd dan weinig subtiel op- of teruggeschakeld, wat gepaard ging met een mechanisch kabaal waarvan de haren op onze armen recht overeind gingen staan. De geteste benzinemotor is goed voor 350 Nm koppel en een trekgewicht van maximaal 1.800 kilogram. Volvo monteert alleen nog kleine motoren in diens modellen. Dat is beter voor het milieu en door het gebruik van een of meerdere turbo’s leveren de viercilinders zelfs meer vermogen dan de concurrentie. Qua stuurgevoel scoort de V90 dan weer lager; de eerder aangehaalde Audi en Mercedes betrekken je meer bij het rijden dan de Zweed dat doet. Omdat de ramen zo klein zijn, valt de gezinswagen lastig te overzien. Je kunt bijna niet voorkomen dat je die kolossale velgen een keertje langs een stoeprand schraapt. Minstens zo imposant is de uitgebreide veiligheidsuitrusting waarvan je de grote Volvo kunt voorzien. Weliswaar kennen we die systemen al uit andere auto’s, maar de vlekkeloze manier waarop ze in de V90 functioneren, maken je stil. De rijstrookassistent bijvoorbeeld stuurt even zuiver als je dat zelf zou doen. En de adaptieve cruise control werkt zo goed als schokvrij. Wanneer je liever zelf bepaalt hoeveel afstand je tot jouw voorganger houdt, kun je in het menu ook bepalen dat het systeem als een reguliere cruise control opereert. Geweldig dat dit kan! Het merendeel van de veiligheidsuitrusting is bij de vanafprijs inbegrepen, inclusief een detectiesysteem voor voetgangers én grotere dieren. Alleen dode hoek signalering en een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer moeten van de optielijst komen.

De Volvo V90 T5 Geartronic van binnen

Het interieur van de V90 is al net zo’n blikvanger als de buitenzijde. De sobere, maar functionele vormgeving van voorheen heeft plaatsgemaakt voor sierstrips en verschillende kleuren. Een prominente rol is weggelegd voor het iPad-achtige scherm bovenaan de middenconsole, dat we al uit de XC90 kennen. Je bedient er de radio mee, maar ook diverse hulpsystemen en de navigatie. Het werkt intuïtief, al is het aantal menu’s waaruit je kunt kiezen wat overdadig. Zowel voor- als achterin de Volvo zit je voortreffelijk, met aanzienlijk meer beenruimte dan in menig alternatief. De hoofdruimte is voldoende, zelfs met het panoramadak waarvan onze testauto was voorzien. Dat loopt van de A-stijl tot het hart van de bagageruimte; een imponerend gezicht. Minder onder de indruk waren we van de omvang van de kofferbak: die is met minimaal 560- en maximaal 1.526 liter kleiner dan die van de concurrentie. Doorgaans boden Volvo stationwagens juist de grootste laadruimte in hun klasse. De kofferruimte van de V90 is wel heel handig in het gebruik. Zo kun je de achterbank vanuit de laadruimte elektrisch neerklappen en schuilt er in de bagagevloer een speciaal schot, dat je rechtop kunt zetten om er vervolgens jouw boodschappentassen aan te bevestigen. Vallen ze geheid niet meer om. Nog zo’n fraaie vondst zijn de veiligheidsvesten onder de vloermatten. Elke inzittende heeft er eentje. Maar waarom hebben de Zweden wel aan zoiets gedacht, maar ontbreken er bekerhouders voor de achterpassagiers? De opbergvakken in de achterportieren zijn te smal en ook de middenarmsteun ontbeert ze.

De Volvo V90 T5 Geartronic en het milieu

Volvo levert de V90 in eerste instantie met de dikste diesel- en benzinemotoren. De eenvoudige motoriseringen volgen tegen het einde van 2016. In totaal heb je straks de keuze uit 5 verschillende krachtbronnen, waarvan er twee op benzine en drie op diesel lopen. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 150- tot 320 pk. De Zweden geven voor de door ons gereden versie – met automaat - een fabrieksverbruik op van 1 op 14,7. In de praktijk realiseerden wij een score van 1 op 10,6. Om je nog een beetje op weg te helpen, beschikt iedere V90 standaard over een brandstofbesparend start/stop-systeem.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.